Kогнітивний компонент комунікативних ролей в інституційному діалозі



T A Pasternak

Анотація


Стаття присвячена дослідженню комунікативних ролей в інституційному дискурсі як носіїв когнітивної інформації про ситуацію спілкування та її учасників. У межах роботи розроблена класифікація комунікативних ролей та досліджена роль когнітивного компоненту в інституційному діалозі на матеріалі співбесід при прийомі на роботу. Беручи до уваги специфіку інституційного діалогу, когнітивний компонент розглядається у межах реалізації статусних, статусно-категоріальних, категоріальних та позиційних комунікативних ролей. Кожна категорія має певний набір категоріально пов’язаних дій і характеристик, котрі асоціюються з діями та цілями суб’єктів пов’язаних категорій, включаючи сценарії комунікативної поведінки. Існують конвенційні очікування стандартних дій учасників діалогу у певних обставинах, в межах визначених комунікативних ролей. Неконвенційні сценарії комунікативної поведінки вважаються комунікативним збоєм і вимагають пояснень, виражених у мовних кроках комунікантів, спрямуванні подальшого розгортання діалогу.


Повний текст:

PDF

Посилання


Karasik, V. I. (2002) Yazyk sotsialnoho statusa: Sotsiolingvisticheskiy aspect. Pragmalingvisticheskiy aspect. Lingvisticheskiy aspect [The language of social status. Sociolinguistic aspect. Pragmalinguistic aspect. Linguistic aspect]. Moscow: Hnosis. 333.

Kravchenko, A. I. (1999) Sotsiolohiia [Sociology]. Moscow: Logos. 86-109.

Krysin, L. P. (1977) Rechevoe obschenie y sotsialnye roli govoryaschih. Sotsialno-lingvisticheskoe issledovanie [Communication and social roles of speakers. Social and linguistic research]. Moscow: Nauka, 42-51.

Kravchenko, N. K. (2017) Dyskurs y dyskurs-analiz: kratkaya entsyklopediia [Discourse and discourse analysis: brief encyclopedia] Kyev: Interservys, 286.

Kravchenko, N. K., Pasternak, T. A. (2016) Metodyka issledovaniya razhovornoho diskursa v rakurse teorii relevantnostiy (inferentsionno-prahmaticheskaya model) [Research methods of colloquial discourse in terms of relevance theory (inferential-pragmatic model)]. Odeskyi linhvistychnyy visnyk. Vyp. 8. Odesa, 40-43.

Pasternak, T. A. (2017) Pragmatyka instytutsiinoho dyskursu “spivbesida”: lingvokomunikatyvnyi aspekt. Monografiia [Pragmatics of institutional discourse “job interview”: linguo-communicative aspect. Monograph] Kyiv: Interservis, 206.

Selivanova, E. A. (2002) Osnovy lingvisticheskoi teorii teksta y comunikatsii [The basics of linguistic theory of text and communication]. Kiev: Fitosotsiotsentr, 336.

Kharchenko, S. V. (2015) Zasoby vyrazhennia sponukannia v ukrainskii literaturnii movi: semantyko-syntaksychnyi i komunikatyvnyi aspekty [Means of expressing imperative in the Ukrainian literary language: semantic-syntactic and communicative aspects:] : monografiia, Kyiv : Milenium, 210

Shynkaruk, V.D.,. Popovich N.M (2011) Cyntaksychna struktura rechen z chyslivnykovym komponentom v ukrainskii movi: monohrafiia [The syntactic structure of sentences with a numeric component in the Ukrainian language]: monografiia - Chernivtsi: Chernivtsi National Unt., 2011,136.

Fairclough, Norman. (2004) Analysing Discourse. London: Routledge.

Goffman, E. (1979) The neglected situation. Language in social context. Harmondsworth: Penguin, 61-66.

Heritage, John. (1997) Conversation analysis and institutional talk: analysing data, ed. Silverman D. Quantitative research: theory, method and practice. London: Sage, 161-182.

Role theory: concepts and research. (1979) Eds. Biddle B. J. & Thomas E. J. Huntington (N.J.): Krieger.

Sacks, H. & Schegloff, E. (1979) Two preferences in the organization of reference to persons in conversation and their interaction. Everyday language: studies in ethnomethodology. NY: Irvington Press, 15-21.

Sacks, H. (1992) Lectures on conversation. 2 vol. Ed. Emanuel A. Schegloff. Oxford: Basil Blackwell.

Walker, Stephen. (1979) National role conceptions and systemic outcomes. Psychological models in international politics. Ed. Falkowski L. Boulder. CO: Westview Press, 169-210


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.