Mоделі формування маскулінної ідентичності у франкових творах про дітей

К М Shmeha

Анотація


У статті проаналізовано прозу Івана Франка про дітей та встановлено її ґендерні особливості. Особливу увагу зосереджено на специфіці понять «ідентичність» та «маскулінна ідентичність» у їхньому зв’язку зі соціальним середовищем. На прикладі хлопчиків-персонажів творів Франка проілюстровано вплив середовища на набування рис маскулінності. Встановлено закономірності поведінки дитячих персонажів у селі та в місті, на вулиці та в сім ї, у школі. Досліджено специфіку «хлоп’ячих гуртів» та майстерність Франка у

 

 

     Науковий керівник – канд. філол. наук, старший науковий співробітник Інституту Івана Франка НАН

України Швець А. І.                                                                                                                             © К. М. Шмега, 2016

171


зображенні їхньої внутрішньої структури. Звернено увагу на чоловічі образи батька та наставника. Досліджено виховний вплив учителя та роль школи на становлення особистості хлопця. На основі аналізу та порівняння дитячих образів

 

різних творах Франка вдалося встановити, що домінантною у них є саме маскулінна модель поведінки, а пріоритетними ознаками, які формують їхню маскулінність є активна життєва позиція і тяга до знань.


Повний текст:

PDF

Посилання


Biddalf, S. (2007) Vospitat’ muzhchinu... Kak? [Manhood]. Moskva: Ripolklassik, 240.

Vashchenko, H. (1997) Zahalni metody navchannia: pidruchnyk dlia pedahohiv [General teaching methods]. Kyiv: Ukrainska Vydavnycha Spilka, 441.

Hornostai, P. (2003) Hendernyi rozvytok ta henderna identychnist osobystosti, osoblyvosti cholovichoi ta zhinochoi sotsializatsii [The gender development and gender identity of male and female socialization individual features]. Henderni studii: osvitni perspektyvy. Kyiv: Foliant, 5-21.

Hrytsak, Ya. Y. (2006) Prorok u svoii vitchyzni. Franko ta yoho spilnota (1856 –1886) [A Prophet in His Country. Franko and the Community (1856 –1886)]. Kyiv: Krytyka, 632.

Demyda, K. (2010) Formuvannia sotsialno-psykholohichnykh osoblyvostei liudyny pid vplyvom zovnishnoho seredovyshcha sela ta mista [Formation of social and psychological features of a person under the influence of the villages and towns environment]. Aktualni problemy psykholohii, V. 1, 27, 128-131.

Kaplenko, O. M. Typolohiia dytiachykh personazhiv v opovidanniakh Ivana Franka [Typology of children's characters in the short stories by Ivan Franko: http://irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe

Kon I. (2009) Mal’chik – otets muzhchiny [Boy - men's father]. Moskva: Vremya, 396.

Kon I. (2009) Muzhchina v menyayushchemsya mire [A man in a changing world]. Moskva: Vremya, 496.

Litvinova, O. V., Fokina, I. D. Problema formuvannia hendernoi identychnosti osobystosti [The problem of the ogender identity of personality formation]: http://www.nbuv.gov.ua/old_jrn/Soc_Gum/Tippp/2010_1/litvinova_fokina.pdf

Lushpai, L. Poniattia maskulinnosti v doslidzhenniakh brytanskykh vchenykh: pedahohichnyi aspekt [The concept of masculinity in studies by British scientists: the pedagogical aspect: http://kulturolog.org.ua/publications/-p-article/345-2011-02-25-17-14-54.html

Moskalenko, V. (2008) Sotsialna psykholohiia [Social psychology]. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury, 688.

Ravchyna, T. Idei navchannia i vykhovannia u tvorchii spadshchyni Ivana Franka [Ideas of teaching and education in the creative works of Ivan Franko]: http://institutes.lnu.edu.ua/franko/wp-content/uploads/sites/7/ivan-franko-zbirnyk-2010-t02/109Tetyana_Ravchyna.pdf

Filts, O., Borshchevska, A., Yevchenko, Yu., Kyryliuk, S. (2014) Stosunky «batko – syn» ta yikh vplyv na formuvannia «muzhnosti» [The relations «father – son» and their influence on the «manliness» formation]. Psykholohichne konsultuvannia i terapiia, 1-2, 172-181.

Franko, I. (1976–1986) Zibrannia tvoriv : u 50 t. [Collected works in 50 V.]. Kyiv.

Elium D., Elium J. (2004) Raising a Son: Parents and the Making of a Healthy Man. Published by Celestial Arts, 344.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.