L`analyse du discours – дисципліна, що інтерпретує



O B Piskunova

Анотація


Формальні та змістові зміни, яких зазнавала література від початку ХХ століття, потребували і нових підходів до її вивчення. Однак попри розмаїття літературознавчих методів (герменевтичний, психоаналітичний, семіотичний тощо) в Україні сьогодні залишається поза увагою французька школа аналізу дискурсу (скорочено ‑ A. D.), яка, враховуючи фактори, що оточують текст, дозволяє здійснити його об’єктивну інтерпретацію. Розкриття основних категорій та особливостей цього підходу і становить мету статті. Ключовими проблемами A. D. є роль суб’єкта у формуванні власного дискурсу і те, як на смисл дискурсу впливають зовнішні і внутрішні для суб’єкта чинники, до яких автори методу відносять мову, ідеологію і несвідоме. Такий підхід, на противагу методам, що вивчають естетичні грані художнього тексту, дозволяє простежити механізми його виробництва, оскільки передбачає аналіз тексту як єдиного корпусу висловлювань. Це унеможливлює множинність інтерпретацій, унесення дослідником власних інтенцій до аналізованого дискурсу, дозволяє уникнути суб’єктивності і спрямовує дослідника до смислового ядра дискурсу. Відповідно, французький аналіз дискурсу є методом, що відкриває органічну для тексту інтерпретацію.


Повний текст:

PDF

Посилання


Altyusser L. Ideologiya i ideologicheskie apparatyi gosudarstva (zametki dlya issledovaniya). Available at : http://magazines.russ.ru/nz/2011/3/al3.html

Bart R. (1989). Izbrannyie rabotyi: Semiotika. Poetika [Selected works: Semiotics. Poetics]. Progress, 616.

Benvenist E. (1974) Obschaya lingvistika [Problèmes de linguistique générale]. Progress, 448.

Serio P. (2002) Kvadratura smyisla: Frantsuzkaya shkola analiza diskursa [Quadrature of meaning: French school of discourse analysis]. Progress, 416.

Serio P. (1993) V poiskah chetvertoy paradigmyi: Filosofiya yazyika: v granitsah i vne granits [Philosophy of language: in and out borders]. Harkov : Oko, 1993. P. 37–52.

Tyupa V. (2009) Analiz hudozhestvennogo teksta [Analysis of artistic text]. Moskow «Akademiya», 336.

Fuko M. (2003) Arkheolohiia znannia [Archéologie du Savoir]. Kyiv: Vyd-vo Solomii Pavlychko «Osnovy», 326.

Shynkaruk, V.D (1997) Narys iz syntaksysu zviaznoho movlennia (teoretychnyi spetskurs dlia universytetiv)[ An outline on the syntax of coherent speech (theoretical special course for universities)]. Chernivtsi: “Ridna mova”, 152 .

Angermuller J., Maingueneau D., Wodak R. (2014) The Discourse Studies Reader: Main currents in theory and analysis. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publishing Company, 430.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.