Bища освіта в координатах міждисциплінарності та багатодисциплінарності: аналіз проблеми



V D Bialyk

Анотація


В статті розглядаються проблеми міждисциплінарності та багатодисциплінарності вищої освіти в Україні як ключові аспекти розвитку академічної університетської освіти у сучасних умовах.

Міждисциплінарність тлумачиться як використання двох або більше дисциплін у їх інтеграції, що призводить до цілісності знань та можливої появи нової дисципліни, водночас багатодисциплінарність охоплює співіснування декількох дисциплін.

На прикладі кафедри комунікативної лінгвістики та перекладу Чернівецького національного університету аналізується імплементація принципів міждисциплінарності та багатодисциплінарності підготовки студентів за спеціалізацією «лінгвістичне забезпечення кібербезпеки».

Освітня програма підготовки спеціалістів передбачає поєднання як предметів гуманітарного циклу, так і дисциплін природничого характеру. В багатодисциплінарному аспекті дисципліни гуманітарного циклу викладаються на додаток до дисциплін природничого циклу, а в міждисциплінарному плані спостерігається інтеграція дисциплін як гуманітарного, так і природничого циклів. У першому випадку природничі дисципліни поєднуються з іншомовною підготовкою,  у другому –  лінгвістичні дисципліни трансформуються у лінгвально-природничі.

Такий підхід до опанування знаннями у вищому навчальному закладі дає можливість студенту мати не лише набір знань, а й набір компетенцій, котрі дозволяють бути гнучким і краще пристосованим до глобалізованого і мінливого ринку праці.


Повний текст:

PDF

Посилання


Vasilkova, V. V. (2004). Mezhdisciplinarnost’ kak kognitivnaya praktika (na primere stanovleniya kommunikativnoy teorii) [Interdisciplinarity as a cognitive practice (on the example of the development of communicative theory)]. // Communication and education. Collection of articles ed. S. I. Dudnik. — St. Petersburg: St. Petersburg Philosophical Society. — P. 69–88.

Dodatok 5 do Pravyl pryyomu do Chernivetsʹkoho natsionalʹnoho universytetu imeni Yuriya Fedʹkovycha v 2018 rotsi , Perelik konkursnykh predmetiv u sertyfikati Ukrayinsʹkoho tsentru otsinyuvannya yakosti osvity (vstupnykh ekzameniv , tvorchykh konkursiv) [Annex 5 to the Rules of admission to Yuriy Fedkovych Chernivtsi National University in 2018, List of Competitive Subjects in the Certificate of the Ukrainian Center for Educational Quality Assessment (entrance exams, creative competitions)] — Available at: http://www.solidstatephys.chnu.edu.ua/res//solidstatephys/novunu/2018/08.02.2018/Dodat–5.pdf

Zilkovs’ka, L. M. Interdystsyplinarnyy fakulʹtet za modellyu Liberal Arts and Sciences yak strukturnyy pidrozdil klasychnoho universytetu [The Interdisciplinary Faculty on the model of Liberal Arts and Sciences as a structural unit of the classical university]. — P. 230–233 — Available at: http://dspace.onu.edu.ua:8080/bitstream/123456789/8218/1/230–233%D0%B0.pdf

Koval’, T. I. (2016) Mizhdystsyplinarnyy kontekst pedahohichnoyi pidhotovky maybutnʹoho vchytelya–filoloha v umovakh strimkoho rozvytku informatsiyno–komunikatsiynykh tekhnolohiy [Interdisciplinary context of pedagogical preparation of the future teacher–philologist in the conditions of rapid development of information and communication technologies]. // Tamara Ivanivna Koval’ // Continuing Professional Education: Theory and Practice (SERIES: PEDAGOGICAL SCIENCES) Issue # 3–4 (48–49). — P.39–43

Kolot, A. M. (2014) Mizhdystsyplinarnyy pidkhid yak dominanta rozvytku ekonomichnoyi nauky ta osvitnʹoyi diyalʹnosti [Kolot A. M., Interdisciplinary Approach as a Dominant of Economic Science and Educational Activity]. // A. M. Kolot // Social Economics. — № 1–2. – P. 76–83. – Available at: http://www.ir.kneu.kiev.ua:8080/bitstream/2010/5927/1/mij.pdf

Komenskiy, Y. A., Lokk, D., Russo, Z.–Z., Pestalotstsi, I. G. (1989) Pedagogicheskoye naslediye [Pedagogical heritage]. // Comp. V. M. Klarin, A. N. Djurinsky – Moscow: Pedagogika. – 416 p.

Konstytutsiya Ukrayiny: Zakon Ukrayiny vid 28.06.1996 r., iz zmin., vnes. z•hidno iz Zakonamy Ukrayiny: za stanom na 21.02.2014 r. [The Constitution of Ukraine: Law of Ukraine dated 28.06.1996, as amended. according to the Laws of Ukraine: As of 02/21/2014]. — Available at: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/254 %D0 %BA/96– %D0 %B2 %D1 %80

Levchenko, T. I. (2007). Yevropeysʹka osvita: konverhentsiya ta dyverhentsiya: monohrafiya [European education: convergence and divergence: monograph]. // T. I. Levchenko – Vinnytsya : Nova knyha. – 656 p.

Manchul, B. V. (2011) Intehratyvni protsesy u postneklasychniy nautsi [Integrative Processes in Post–Classical Science]. // Scientific Bulletin of the Chernivtsi University: Collection of Scientific Papers. Issue 534–535. Philosophy. – Chernivtsi. P. 100–104.

Pro vyshchu osvitu: Zakon Ukrayiny vid 01.07.2014 r. iz zmin., vnes. zhidno iz Zakonamy Ukrayiny za stanom na 05.07.2015 [About higher education: Law of Ukraine dated 01.07.2014 from amendments in accordance with the Laws of Ukraine as of 05.07.2015]. — Available at: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1556–18

Proekt «Tʹyuninh» – formuvannya yedynoho yevropeysʹkoho standartu vyshchoyi osvity [“The Tuning” project is the formation of a single European higher education standard]. — Available at: http://pca.com.ua/navchannya/proekt–tyuning–for muvannya–yedinogoyevropejskogo–standartu–vishhoyi–osviti/

Romanovsky, O. O. (2012) Phenomen pidpryemnytstva v universytetah svitu: monographiya [The phenomenon of entrepreneurship of world universities]. Vinnytsya : Nova knyha,504 p.

Sysoyeva, S. O. (2015) Dyskusiyni aspekty naukovoho tesaurusu novoho zakonu Ukrainy “Pro vyshchu osvitu” [Discussion aspects of the scientific thesaurus of the new law of Ukraine “On Higher education”]. Continuing professional education: theory and practice. – № 1–2 (42–43).

Khartiya osnovnykh prav yevropeyskogo soyuza [Charter of Fundamental Rights of the Europian Union]. // International document from 07.12.2000. — Available at: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/994_524

Shynkaruk, V.D. (2007) Osnovni napriamy modernizatsii struktury vyshchoi osvity Ukrainy. [Main directions of modernization of the structure of higher education in Ukraine].Scientific-practical edition "Higher school", Issue 5, 3-16.

Ushinsky, K. D. (2002) Problemy pedagogiki [Problems of pedagogy], Moscow, 592 p.

Piaget, J. (1972)The Epistemology of Interdisciplinary Relationships /Jean Piaget //Interdisciplinarity. Problems of Teaching and Research in Universities.Paris, Organization for Economic Cooperation and Development, 127–139.

Rahman, S. (2009) Logic, Epistemology, and the Unity of Science. Springer, 626 p.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.