Аеродинамічні властивості придорожніх лінійних насаджень різних конструкцій



DOI: http://dx.doi.org/10.31548/forest2020.01.034

S. I. Maksimtsev, S. М. Dudarets

Анотація


Наведено значення придорожніх лісових смуг у контексті захисту шляхів автомобільного сполучення від несприятливих природно-кліматичних чинників, виконання ними санітарно-гігієнічних, шумопоглинальних та естетичних функцій. Приділено увагу історичним аспектам створення захисних смугових насаджень різного функціонального призначення. На основі аналізу вітчизняних і зарубіжних наукових літературних джерел окреслено комплексний захисний вплив лінійних насаджень різних конструкцій на прилеглі польові угіддя, шляхи транспорту та довкілля.      

Основна мета проведених досліджень полягала в обґрунтуванні ефективності придорожніх лісових смуг різних конструкцій та різного видового складу щодо їх впливу на зміну вітрового режиму шляхів автомобільного транспорту в умовах Західного Полісся. Зазначено, що виконання програмних завдань проводилося з використанням комплексної методики, яка передбачає дослідження лісівничо-меліоративних та аеродинамічних особливостей смугових насаджень. Аеродинамічні властивості придорожніх смуг встановлювали з урахуванням їхніх конструктивних особливостей і категорії доріг.

У всіх варіантах досліджень виявлено сталу тенденцію до уповільнення швидкості вітру. Найбільшою мірою на цей показник впливали смуги щільної конструкції. У самих придорожніх насадженнях швидкість вітру також зменшується, про що свідчить порівняльний аналіз показників на їхніх узлісних рядах. Проведені розрахунки також показали найменший показник вітропроникності у смугах щільної, а найбільший – у смугах продувної конструкції. Аналіз показників уповільнення швидкості вітру та вітропроникності придорожніх лісових смуг залежно від категорії (інтенсивності руху) доріг засвідчив, що певної тенденції щодо цього не простежується. Різні категорії доріг перебувають під захистом лінійних насаджень різних конструкцій, які своєю чергою визначаються особливостями їхньої будови. Зазначено, що для магістральних і регіональних доріг державного значення з інтенсивним рухом автомобільного транспорту найбільшу ефективність мають смуги щільної, а для територіальних і районних доріг місцевого значення – ажурної і продувної конструкції.

Ключові слова: захисна висота, швидкість вітру, дороги державного значення, конструкція, вітропроникність, анемометр.


Повний текст:

PDF

Посилання


Pavlishyna, O. M. (2009). Protective forest plantations of the southwestern railway. Scientific Bulletin of UNFU, 19 (15), 98-102 [in Ukrainian].

Sheludchenko, В. А., & Vasyk, L. S. (2010). Rationale for the panels of the forest protection stripes of the road network. Ecological safety and balanced nature management, 2, 35-41 [in Ukrainian].

Environmental protection. Forest areas along railways and highways and in strips of drainage are protective. Selection rules: ISO 7173: 2010. [Effective on 2012-07-01] State Consumer Standard of Ukraine, 2011. 10. (National Standard of Ukraine) [in Ukrainian].

Pylypenko, O. I., Sovakov, O. V. (2006). Influence of forest protection strips of optimal construction on soil properties in the conditions of the central Right-bank Forest-steppe. Interagency Scientific and Technical Collection. Forestry, wood, paper and wood industry, 31, 12-18 [in Ukrainian].

Pylypenko, O. I., Yukhnovskyi, V. Yu., Sovakov, O. V. (2019). Soil protection systems from erosion. Kyiv: Vydavnychyi Dim Kondor, 372 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.15407/ugz2019.02.049

Yukhnovskyi, V. Yu., Dudarets, S. M., Maliuha, V. M., Sovakov, O. V. (2015). Forest reclamation: workshop teaching manual. Condor Publishing House [in Ukrainian].

Hladun, H. B., Hladun, Yu. Н. (2013). Protection of highways by forest plantations of linear type and their forecast volumes. Scientific hanging UkrNDILGA, 123, 103-113 [in Ukrainian].

Forest Code of Ukraine. Codes of Ukraine. (2006). № 6. 74 [in Ukrainian].

Sovakov, O. V. (2009). Field-protective effectiveness of the forest stripe system in the conditions of the Right-bank Forest Steppe. Scientific Bulletin of NULES of Ukraine, 135, 274-282 [in Ukrainian].

State Road Agency of Ukraine. (2019). Retrieved from https://ukravtodor.gov.ua [in Ukrainian].

Polishchuk, O. P. (2009). Forestry and reclamation efficiency of field protective forest strips of different structures formed by felling in the conditions of the Kyiv highlands. Education and Research Institute of Forestry and Landscape-Park Management, National University of Life and Environmental Sciences of Ukraine. Kyiv [in Ukrainian].

Sytnyk, O. S. (2005). Forestry features and protective role of forest strips of different constructions in the conditions of the right-bank forest steppe. Education and Research Institute of Forestry and Landscape-Park Management, National University of Life and Environmental Sciences of Ukraine. Kyiv [in Ukrainian].

Rain, J. K., Stevenson, D. C. (1977). Wind protection by model fence in a simulated atmospheric boundary layer. Journal of Industrial Aerodynamics, 2, 159-180. https://doi.org/10.1016/0167-6105(77)90015-0

Cornelis, W., Gabriels, D. (2005). Optimal windbreak design for wind-erosion control. Journal of Arid Environments, 2, 315-332. https://doi.org/10.1016/j.jaridenv.2004.10.005

Vigiak, О., Sterk, G., Warren, A., Hagen J. (2003). Spatial modeling of wind speed around windbreaks. Catena, 52 (3/4), 273-288. https://doi.org/10.1016/S0341-8162(03)00018-3


Метрики статей

Завантаження метрик ...

Metrics powered by PLOS ALM

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.