Еволюція образу жінки на шпальтах газет: гендерний аспект



O. Yu Balalaieva, O. O. Boico

Анотація


За даними ЮНЕСКО, глобальна картина свідчить про недотримання гендерного балансу щодо репрезентації жінок у сучасному медіаконтенті. Ситуація в Україні лише підтверджує глобальну картину, а статистичні дані свідчать про її погіршення (за даними щорічного Індексу глобального гендерного розриву (Global Gender Gap Index), 2021 року позиція Україна знизилася на 15 пунктів порівняно з 2020). Регулярний моніторинг масмедіа показує, що у національних і регіональних ЗМІ України дедалі виходять матеріали з ознаками сексизму та гендерних стереотипів. Це підкреслює актуальність проблеми та нагальну потребу її всебічного дослідження. Мета статті – проаналізувати особливості репрезентації жінок у сучасних українських медіа, простежити еволюцію образу жінки на шпальтах газети «Вечірній Київ». У дослідженні застосовано методи аналізу статистичних даних всеукраїнських моніторингів для визначення особливостей репрезентації образу жінки в медіа та аналізу архівних матеріалів для дослідження еволюції образу жінки на шпальтах українських газет. У результаті аналізу з’ясовано, що залежно від етапу розвитку суспільства змінюється і образ жінки у ЗМІ – ударниці, домогосподарки, ляльки тощо. Можемо стверджувати, що 2022 року в ЗМІ з’явився новий образ жінки – громадянки України. Це складний образ, який інтегрує в собі різні іпостасі: дружини, матері, коханої, працівниці, господині, волонтерки, захисниці та інші, але не тотожний кожному. Він не дорівнює сумі стереотипів, а є новим інтегрованим образом, ключовим елементом у конструкті якого є національна самосвідомість. Жінка постає як громадянка демократичного суспільства, свідома та активна виразниця національних інтересів і національного духу, яка нарівні з чоловіками робить внесок у загальну справу, виражає готовність і волю до здійснення національної мети – перемоги над ворогом і визволення батьківщини.

Посилання


Balalaieva, O.Yu. (2017). Classification of genres of news journalism: domestic and foreign approaches. Bulletin of Kharkiv National University named after V. Karazin. Series “Social Communications”, 12, 36-39.

War, media and gender ... How the situation in the country affects the content (results of the April, 2022 monitoring). (2022). Volyn Press Club. Retrieved from: http://volynpressclub.org.ua/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=10&Itemid=21.

Women in modern Kyiv: fascinating stories. (2021, March 8). Vechirniy Kyiv. Retrieved from: https://vechirniy.kyiv.ua/news/50310/

The March for Women's Rights was held on Mykhailivska Square. (2021, March 8). Vechirniy Kyiv. Retrieved from: https://vechirniy.kyiv.ua/news/50359

Guide to the implementation of Recommendation CM / Rec (2013) of the Committee of Ministers of the Council of Europe to member states on gender equality and the media (2017). Kyiv.

Smolnitskaya, M. (2011). Woman in Soviet society: the official image and real practice. Ukraine of the XX century: culture, ideology, politics,16, 162-174.

Sushkova, O.M. (2005). Periodicals for women in Ukraine: PhD thesis: 10.01.08. Lviv.

March 8: how women are greeted in Kyiv. (2022, March 8). Vechirniy Kyiv. Retrieved from: https://vechirniy.kyiv.ua/news/62422/

Balalaieva, O. (2019). The problem of gender balance in Ukrainian media: outlines of a solution. Euromentor, 3, 79-92.

Global Gender Gap Report 2021. (2021). World Economic Forum. Retrieved from: https://www3.weforum.org/docs/WEF_GGGR_2021.pdf


Метрики статей

Завантаження метрик ...

Metrics powered by PLOS ALM

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.