Approaches to optimization of functioning of cities by environmental criteria
DOI:
https://doi.org/10.31548/machenergy2020.04.073Ключові слова:
economy, environmental friendliness, routing, optimization, harmful emissions.Анотація
The question of efficiency of transport systems is one of the actual questions of present time. Performing the duty from moving loads and providing the various blessing for an economy and population, transport become a source of the strongest contamination of environment simultaneously. Accordingly, to the basic task of "green" logistic, which consists in balancing of ecological and economic problems, in determination of optimal decisions at that at unchanging (or near to them) charges it is sorry inflicted by transport it will be an environment.
The studies about a factor is undertaken in the article, that influence on efficiency of transport systems of cities, especially from the point of view of ecological constituent, and mathematical model have built, that allows to put and decide the task of forming and optimizations of functioning of transport systems of cities. Realizable practical development of complex algorithms that give an opportunity to expect the parameters of transpor- ecological processes, that is optimized with the aim of reduction of ecological contamination of city.
Influence of a transport factor on the environment of city is considered on the example of city Mykolaiv, that has the wide, powerful system of transport, permanent freight and passenger streams and middle level of ecological contamination. For the complex decision of transport- ecological problems cities are applied approach is built on a pine methods of the dynamic programming and imitation design. His application does possible to put a task to optimization of functions of traffic control on the backbone network of transport highways with the different degree of working out on detail of municipal.
Посилання
Averkyna M. F. (2015). Features of formation of "green" logistic systems of the cities of Ukraine. Aktual'ni problemy ekonomiky. Vol. 1, 215-219.
Arhun Sch. V., Hnatov A. V., Ul'ianets O. A. (2016). Ecological and energy efficient road transport and its infrastructure. Visnyk Zhytomyrs'koho derzhavnoho tekhnolohichnoho universytetu. Seriia: Tekhnichni nauky. Vol. 2, 18-27.
Gnatov A. V., Argun Shch. V., Ul'yanets O. A. (2016). Energosberegayushchie tekhnologii na transporte. Naukovі notatki. Vol. 55. 80-86.
Hurch L. M. (2016). Transportation routing using the latest technologies. Visnyk Natsional'noho universytetu "L'vivs'ka politekhnika". Lohistyka. Vol. 846. 48-53.
Hurch L. M., Khmara L. Ye. (2014). Development of "green logistics in Ukraine. Visnyk Natsional'noho universytetu "L'vivs'ka politekhnika". Lohistyka. Vol. 811. 86-91.
Derzhavna sluzhba statystyky u Mykolaivs'kij oblasti. URL: http://www.mk.ukrstat.gov.ua.
Ofitsijnyj sajt Ministerstva infrastruktury Ukrainy. URL: http://www.mtu.gov.ua.
Stepanchuk O. V., Bieliatyns'kyj A. O. (2011). Negative impact of road transport emissions on the streets and roads of settlements. Problemy rozvytku mis'koho seredovyscha. Vol. 5-6. 224-229.
Bellekom S. (2012). Electric cars and wind energy: Two problems, one solution? A study to combine wind energy and electric cars in 2020 in The Netherlands Energy. Vol. 45. № 1. 859-866.
Gleissner H., Femerling J. C. (2014). Logistics: Basics – Exercises – Case Studies. Cham, Heidelberg, New York, Dordrecht, London. Springer. 311.
Greenhouse gas emissions from transport in Europe. (2019). European Environment Agency, Denmark 2019. 27.
Gromov V. (2014). Green Logistics in Russia (review article). Russian Journal of Logistics and Transport Management, Vol. 1. No 2. 36-44.
Xiaogang W., Chen H., Jingfu Ch. (2014). Energy Flow Chart-Based Energy Efficiency Analysis of a Range-Extended Electric Bus. Mathematical Problems in Engineering, Vol. 2014. 12.
Palanivelu P., Dhawan M. (2010). Green Logistics // TCS. URL: http://www.tcs.com/ Site Collec‑ionDocuments/White%20Papers/CPG_WhitePaper_Green_Logistics_08_2010.pdf.
Piecyk M., McKinnon A. (2010). Forecasting the carbon footprint of road freight transport in 2020. International Journal of Production Economics. 128, 31-42.
Statistics. Data. (2018). CO2 Emissions from Fuel Combustion 2018. Highlights. Іnternational energy agency. OECD/IEA. 515.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Стосунки між правовласниками і користувачами регулюються на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства – Некомерційна – Поширення На Тих Самих Умовах 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0):https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див.The Effect of Open Access).