Аналітичний підхід до оцінки орнітологічного ризику (на прикладі міжнародного аеропорту «Бориспіль»)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31548/biologiya2021.02.001

Ключові слова:

орнітофауна, авіація, аеропорти, матриця, оцінка ризиків, загроза, привабливість ареалів, видовий склад

Анотація

У статті розглядаються аспекти взаємодії авіації та орнітофауни,актуальні з точки зору безпеки польотів та безпечності ареалів для птахів, що проживають в зоні впливу аеропортів. Показано, що ряд параметрів повітряних суден та транспортного потоку у повітрі загалом суттєво впливають на життєдіяльність, поведінку та різноманіття птахів, що проживають на відповідних територіях. Розглянуто видовий склад орнітофауни на території аеропортів та виявлено низьке представлення повністю синантропних видів, натомість напів-синантропи, такі як представники родини Corvidae, часто зустрічаються в зоні аеропортів і, зважаючи на свої розміри та поведінку, можуть становити основну небезпеку для польотів літаків. Проаналізовано методи оцінки рівня орнітологічної небезпеки, що пропонуються дослідниками і застосовуються у ряді країн світу. Представлено матричний метод оцінки ризику зіткнень між птахами та повітряними суднами, адаптований до умов українських аеропортів. Зокрема, даний метод враховує особливості моніторингу орнітофауни, що здійснюється в аеропортах України, та спектр даних про птахів, що можуть бути наявні на цих підприємствах. Запропонований аналітичний підхід до оцінки орнітологічного ризику та орнітологічного менеджменту апробовано на прикладі аеропорту «Бориспіль», для якого оцінено привабливість території для птахів, виділено фокусні види птахів, які потребують найбільшої уваги під час проведення орнітологічних спостережень персоналом аеропорту, а також визначено рівень ризику зіткнень. Встановлено необхідність розширення переліку показників, за якими слід збирати дані під час рутинного орнітомоніторингу аеропортів. 


Посилання

Hedayati R., Sadighi M. (2015). Bird Strike: An Experimental, Theoretical and Numerical Investigation. Sawston, Cambridge: Woodhead Publishing. 258.

Ahmed F. El-Sayed. (2019). Bird Strike in Aviation: Statistics, Analysis and Management. New York: John Wiley & Sons. 398. https://doi.org/10.1002/9781119529835

Mulero-Pázmány M., Jenni-Eiermann S., Strebel N., Sattler T., Negro J.J. (2017). Unmanned aircraft systems as a new source of disturbance for wildlife: A systematic review. PLOS ONE 12(6): e0178448. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0178448

Hoang T. (2013). A literature review of the effects of aircraft disturbances on seabirds, shorebirds and marine mammals. San Francisco, California: NOAA, The Seabird Protection Network. 12.

Romero-Bautista, Y.A., Moreno-Calles, A.I., Alvarado-Ramos, F. (2020). Environmental interactions between people and birds in semiarid lands of the Zapotitlán Valley, Central Mexico. J Ethnobiology Ethnomedicine 16: 32. https://doi.org/10.1186/s13002-020-00385-1

Jacoby V. E. (2019). Povedenie ptits i tehnika. The Russian Journal of Ornithology 28(1809): 3807-3823 (in Russian).

Shochat E., Lerman S., Fernandez-Juricic E. (2010). Birds in urban ecosystems: population dynamics, community structure, biodiversity, and conservation. In J. Aitkenhead-Petersons and A. Volders (Ed.) Urban Ecosystem Ecology: Agronomy monograph (pp. 75-86). Madison: ASA-CSSA-SSSA. https://doi.org/10.2134/agronmonogr55.c4

Alquezar R. D., Macedo R. H. (2019). Airport noise and wildlife conservation: What are we missing? Perspectives in ecology and conservation 17(4): 163-220. https://doi.org/10.1016/j.pecon.2019.08.003

Soldatini C., Georgalas V., Torricelli P., Albores-Barajas Y. (2010). An ecological approach to birdstrike risk analysis. European Journal of Wildlife Research 56(4): 623-632. https://doi.org/10.1007/s10344-009-0359-z

Bradbeer, D. R., Rosenquist, C., Christensen, T. K., Fox, A. D. (2017). Crowded skies: Conflicts between expanding goose populations and aviation safety. Ambio, 46(2): 290–300. https://doi.org/10.1007/s10344-009-0359-z

Hu Y., Xing P., Yang F., et. al. (2020). A birdstrike risk assessment model and its application at Ordos Airport, China. Scientific Reports 10(1): 19627. https://doi.org/10.1038/s41598-020-76275-z

Lopez-Lago M., Casado R., Bermudez A., Serna J. (2017). A predictive model for risk assessment on imminent bird strikes on airport areas. Aerospace Science and Technology 62: 19-30. https://doi.org/10.1016/j.ast.2016.11.020

Soldatini C., Albores-Barajas Y.V., Lovato T., Andreon A., Torricelli P., et al. (2011). Wildlife Strike Risk Assessment in Several Italian Airports: Lessons from BRI and a New Methodology Implementation. PLOS ONE 6(12): e28920.. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0028920

Опубліковано

2021-06-29

Номер

Розділ

Статті