Знаходження відносної траєкторії руху вантажу в кузові автомобіля, який спускається або піднімається криволінійною ділянкою дороги
DOI:
https://doi.org/10.31548/energiya1(71).2024.127Анотація
З певним допущенням вантаж, який при відносному переміщенні по днищу кузова здійснює поступальний рух, можна прийняти за матеріальну точку. В такому випадку знаходження відносного переміщення вантажу в кузові при русі автомобіля дорогою із просторовою віссю зводиться до знаходження відносної траєкторії матеріальної точки.
У відомих працях для знаходження векторe абсолютного прискорення точки запропоновано застосовувати супровідний тригранник траєкторії переносного руху та формули Френе. За незалежну змінну прийнято не час, як у традиційних задачах, а дугову координату переносної траєкторії, оскільки тільки за цієї умови можна застосувати формули Френе. Вектор абсолютного прискорення отримується в проекціях на орти рухомого супровідного тригранника, не розшукуючи окремих складових (переносного, відносного і коріолісового прискорень), як це робиться у традиційних підходах.
Мета дослідження - дослідити відносний рух вантажу, прийнятого за матеріальну точку, по днищу кузова вантажного автомобіля, який рухається криволінійною ділянкою дороги з просторовою віссю при його підйомі або спусканні вниз.
Просторова крива характеризується двома параметрами, від яких залежить кінематика супровідного тригранника Френе. Такими параметрами є кривина k і скрут σ кривої. Їх значення в будь-якій точці кривої будуть визначені, якщо відомі залежності k=k(s) і σ=σ(s), де s – дугова координата (довжина дуги кривої). Прийнято , що такою просторовою кривою є вісь криволінійної ділянки дороги, яка йде на підйом або спуск.
Застосування супровідного тригранника кривої та формул Френе дало можливість описати відносний рух вантажу в кузові автомобіля, який рухається дорогою, яка має просторову вісь, із постійною та змінною швидкостями. Знайдено закономірності відносного руху вантажу при русі автомобіля дорогою, віссю якої є гвинтова лінія із постійними кривиною і скрутом. З’ясовано, що суттєвої різниці між величиною відносної швидкості вантажу при русі автомобіля із постійною швидкістю вниз або на підйом на початковому етапі немає. При гальмуванні на спуску спостерігається значне відносне переміщення вантажу, яке росте із збільшенням прискорення гальмування, а при підйомі – навпаки, відносне переміщення зменшується із збільшенням прискорення гальмування. Закономірність відносного переміщення вантажу при русі автомобіля дорогою із змінними кривиною і скрутом осьової лінії залежить від виду цих залежностей у функції довжини дуги осьової лінії.
Ключові слова: супровідний тригранник Френе, днище кузова автомобіля, траєкторія руху вантажу, швидкість вантажу, довжина дуги осьової лінії
Посилання
Vasilenko, P. M. (1960). Teoriya dvizheniya chastitsy po sherokhovatym poverkhnostyam sel'skokhozyaystvennykh mashin [Theory of particle motion on rough surfaces of agricultural machines]. Kyiv: UASKHN, 283.
Zaika, P. M. (1992). Izbrann·yye zadachi zemledel'cheskoy mekhaniki [Selected problems of agricultural mechanics]. Kyiv: Izd-vo USKHA, 507.
Gol'din, YE. M. (1955). O dvizhenii material'noy tochki vnutri bystrovrashchayushchegosya konusa [On the motion of a material point inside a rapidly rotating cone]. Izvestiya AN SSSR (otdeleniye tekhnicheskikh nauk). Moskow, № 6.
Pylypaka, S. F. (2006). Teoriia skladnoho rukhu materialnoi tochky na ploshchyni. Chastyna persha. Absoliutna shvydkist i traiektoriia [The theory of complex motion of a material point on a plane. Part one. Absolute speed and trajectory]. Elektrotekhnika i mekhanika, 1, 84-94.
Voitiuk D. H., Linnyk M. K., Pylypaka S. F. (2005). Tryhrannyk i formuly Frene v zadachakh kinematyky i dynamiky materialnoi chastynky u skladnomu rusi [The trihedron and Frenet's formulas in problems of kinematics and dynamics of a material particle in complex motion]. Naukovyi visnyk Natsionalnoho ahrarnoho universytetu, 80, 271-287.
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Стосунки між правовласниками і користувачами регулюються на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства – Некомерційна – Поширення На Тих Самих Умовах 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0):https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див.The Effect of Open Access).