Вплив відхилення напруги на кутову швидкість електродвигунів постійного струму послідовного збудження

Автор(и)

  • O. Sinyavsky Національний університет біоресурсів і природокористування України image/svg+xml
  • В. В. Савченко Національний університет біоресурсів і природокористування України image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.31548/energiya3(79).2025.059

Анотація

Двигуни постійного струму послідовного збудження – найпоширеніші з електродвигунів постійного струму, які застосовуються в мобільних машинах.

У цих двигунах магнітний потік залежить від навантаження двигуна. Оскільки крива намагнічування електродвигуна є нелінійною, то отримати аналітичний вираз для механічної характеристика двигуна не можливо. Тому розглядають роботу двигуна при ненасиченій магнітній системі і насиченій.

Мета дослідження – проаналізувати вплив відхилення напруги на кутову швидкість робочих машин з електродвигуном постійного струму послідовного збудження.

У результаті проведених досліджень встановлені залежності кутової швидкості електродвигуна постійного струму послідовного збудження  від напруги  для робочих машин з різними типами механічних характеристик при ненасиченій і насиченій магнітній системі.

Встановлено, що закон зміни кутової швидкості електропривода при відхиленні живлячої напруги визначається механічною характеристикою  робочої машини. Для робочих машин, в яких момент статичних опорів не залежить або лінійно залежить від кутової швидкості, кутова швидкість змінюється лінійно зі зміною напруги. Для робочих машин з нелінійною механічною характеристикою зміна кутової швидкості електропривода при відхиленні напруги відбувається за складним алгоритмом.

Досліджений також вплив тиристорного перетворювача напруги на мережу живлення. У спектрі гармонік виявлена третя, п’ята і сьома гармоніки.

Ключові слова: електропривод, електродвигун постійного струму послідовного збудження, кутова швидкість, відхилення напруги, механічна характеристика робочої машини, тиристорний перетворювач напруги, вищі гармоніки

Посилання

1. Voitiuk, D. H., Lysenko, V.P., Martynenko, I.I. at al. (2004). Vplyv yakosti elektroenerhii na funktsionuvannia spozhyvachiv u silskomu hospodarstvi [The impact of electricity quality on the functioning of consumers in agriculture]. Elektryfikatsiia ta avtomatyzatsiia silskoho hospodarstva, 1(6), 3–12.

2. Lavrinenko, Yu. M., Savchenko, P. I., Sinyavsky, O. Yu. at al. (2016). Osnovy elektropryvoda [Basics of an electric drive]. Kyiv: Lira-K, 524.

3.GusztávÁron Sziki, Kornél Sarvajcz, János Kiss, Tibor Gál, Attila Szántó, AndráGábora, Géza Husi (2017). Experimental investigation of a series wound DC motor for modeling purpose in electric vehicles and mechatronics systems. Measurement, 109, 111-118.

4. J. S. Valdez Martinez; P. Guevara Lopez; J. J. Medel Juarez. (2009). Series Wound DC Motor modeling and simulation, considering magnetic, mechanical and electric power losses. 52nd IEEE International Midwest Symposium on Circuits and Systems. DOI: 10.1109/MWSCAS.2009.5235954.

Опубліковано

2025-09-08

Номер

Розділ

Статті