Iнформативні відповіді vs. респонсивні реакціії в комунікації і метакомунікації
DOI:
https://doi.org/10.31548/philolog0(292).2018.0246-252Abstract
У роботі розглядаються поняття інформативної відповіді та респонсивної реакції у комунікації та метакомунікації. У статті висвітлюються два основних типи питальних висловлень в інтеракції, а саме: комунікативні та метакомунікативні питання. Проведене дослідження допомагає встановити, що комунікативні питання і метакомунікативні питання є явищами, протилежними за своїм значенням. Комунікативні питання – це інформативно пошукові лексико-семантичні і синтаксичні утворення, основною метою яких є отримання необхідної для адресанта інформації (інформативної відовіді). Метакомунікативні питання формально не припиняють бути питаннями і тому вимагають певної реакції співрозмовника (респонсивної реакції). Перспективи дослідження полягають у подальшому поглибленому узагальненні практичного матеріалу, дослідженні функції регуляції емоційної тональності розмови за допомогою респонсивних реакцій.
References
Albee, E. (1960). The zoo story. New York, Penguin Books, 42.
Austin, J. L. (1962). How to do things with words. Oxford, Oxford University Press, 168.
Clark, H. H. (1979). Responding to indirect speech acts. Cognitive psychology. N. 11, 430–477.
Goffman, E. (1983). Forms of talk. Pennsylvania, University of Pennsylvania Press, 335.
Grabovska, I. V. (2014). Metakomunikatyvni pytannia v suchasnomu anglomovnomu dialogichnomu dyskursi: semantyka i pragmatyka [Metacommunicative questions in modern English dialogic discourse: semantics and pragmatics]. Candidate’s thesis. Kyiv, KNLU, 223 [in Ukrainian].
Halliday, M. A. K. (1967). Notes on transitivity and theme in English: part 2. Journal of linguistics. N. 3, 177–274.
Huddleston, R. (1994). The contrast between interrogatives and questions. Journal of linguistics. Cambridge, Cambridge University Press. V. 30, n. 2, 411–439.
Lakoff, R. T. (1972). Language in context. Language. Baltimore, Academic Press. N. 4, 907–927.
Orwell, G. (1998). Burmese days. Fifty Essays. London, Penguin Books, 102–118.
Orwell, G. (1998). A clergyman daughter. Fifty Essays. London, Penguin Books, 127–145.
Sinclair, J., Coulthard, M. (1975). Towards an analisys of discourse: the English used by teachers and pupils. London, Oxford University Press, 25–36.
Stenström, A-B. (1984). Questions and responses in English conversation. Malmö, CWK GLEERUP, 296.
Downloads
Issue
Section
License
Relationship between right holders and users shall be governed by the terms of the license Creative Commons Attribution – non-commercial – Distribution On Same Conditions 4.0 international (CC BY-NC-SA 4.0):https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).