Моделі національної історії у романістиці німецьких письменниць 1990 2000 рр.
DOI:
https://doi.org/10.31548/philolog0(263).2017.0141%20-%20149Анотація
У статті розглядається актуальне для літературознавства, зокрема для германістики останніх двох десятиліть, питання діалектичних зав’язків пам’ять / історія в межах німецьких загальнонаціональних дискурсів об’єднання та подолання минулого. В опрацювання історії Німеччини література спогаду представляє художні версії національного минулого, об’єднуючи три ключові події ХХ ст.: націонал-соціалізм, соціалізм та реуніфікацію країни. При чому в жіночій прозі процес конструювання художніх версій історії особливо показовий. Хитка позиція жіночої статі в культурі зумовлює гостру реакцію жінки на травматичні моменти минулого.
Тому тексти авторок вияскравлюють травми минулого, надаючи їм глибокого психологічного характеру, і, тим самим, дозволяють краще зрозуміти національний контекст. Зокрема репрезентативні романи Г. Мюллер, М. Марон та Дж. Ерпенбек виявляють всю складність діалектики пам’яті та історії. Мета статті полягає в тому, щоб проаналізувати альтернативні моделі історії Німеччини, що утворюють множинні версії минулого завдяки художньому мисленню. Застосування комплексного підходу до аналізу текстів, зокрема елементів наратології, культурологічних та гендерних студій, дозволило встановити, що у представлених для розгляду романах текстуалізуються модель родини та модель наративізації жіночого тіла. Гендеризація погляду на минуле надає зазначеним моделям таких характеристик: емансипаційність, приватність, фемінність, субверсивність та катастрофічність. Як у родинній, так і в тілесній моделях національної історії взаємодіють та конкурують приватна жіноча та офіційна, усуспільнена версії історії. У підсумку вони витворюють діалогічні структури, що у наративній площині реалізують мультиперспективне бачення минулого.
Посилання
Assmann, A. (1999). Erinnerungsräume : Formen und Wandlungen des kulturellen Gedächtnisses [The Past in the Present: Dimensions and Dynamics of Cultural Memory]. Beck, 426.
Bronfen, E. (1999). Die Sprache der Hysterie : Eine hermeneutische Herausforderung [The Language of Hysterie : a Hermeneutik Challenge]. Böhlau Verlag. 149 172.
Erpenbeck, J. (1999). Geschichte vom alten Kind [The Old Child]. Eichborn, 106.
Fuchs, A. (2007). From ''Vergangenheitsbewältigung'' to Generational Memory Contests in Günter Grass, Monika Maron and Uwe Timm. Blackwell Publishers, 169 185.
Grub, F. T. (2003). “Wende” und “Einheit” im Spiegel der deutschsprachigen Literatur [“Wende” and “Einheit” in the Mirror of the German Literature]. Walter de Gruyter, 349.
Maron, M. (1996). Animal triste. Fischer Verlag, 238.
Marven, L. (2005). Body and Narrative in Contemporary Literatures in German : Herta Müller, Libuše Moníková, Kerstin Hensel. Oxford University Press, 282.
Müller, H. (1999). Heute wär ich mir lieber nicht begegnet [Today I Would Rather Not Have Encountered Myself]. Rowohlt Taschenbuch Verlag, 239.
Müller, H. (1995). Hunger und Seide. Essays [Hunger and Silk. Essays]. Rowohlt Verlag, 172.
Nünning, A. (1995). Von historischer Fiktion zu historischen Metafiktion [Of Hitorical Fiction to Historical Metafiction].WVT, 373.
Weigel, S. (1999). Télescopage im Unbewußten. Zum Verhältnis von Trauma, Geschichtsbegriff und Literatur [Télescopage in Unconsciousness. Toward the Trauma, Concept of History and Literature]. Böhlau Verlag, 51 76.
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Стосунки між правовласниками і користувачами регулюються на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства – Некомерційна – Поширення На Тих Самих Умовах 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0):https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див.The Effect of Open Access).