Реалізація мотиву відчуження й форми його долання в романі «Сонячна» І. Мак’юена

Автор(и)

  • D I Drozdovskyi Shevchenko Institute of Literature of the National Academy of Sciences of Ukraine , Shevchenko Institute of Literature of the National Academy of Sciences of Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.31548/philolog13(3).2022.005

Анотація

Вивчення роману «Сонячна» Іена Мак’юена (2010 р.) допоможе в окресленні трансформаційної динаміки постмодерністського роману в постпостмодерністський і характеристиці конфігурацій таких змін у річищі сучасного британського роману. Мета дослідження – визначити тематичні блоки й проблемні поля, які розкривають жанрову специфіку сучасного британського роману, детермінують наративу особливість роману  «Сонячна» І. Мак’юена. Визначено, у який спосіб іронічний модус репрезентований у романі «Сонячна». З’ясовано філософські параметри оповідача, світоглядні характеристики протагоніста, спосіб взаємодії іронічності та серйозності (філософічність, сповідальність) у романі, який британські літературознавці характеризують як приклад комічного твору. Водночас проаналізовано спектр соціально-психологічних проблем, які виявляють критичне ставлення оповідача до низки проблем сучасної академічної науки. З’ясовано інноваційні аспекти, експліковані в романі, зокрема на тематологічному рівні (нові комплекси проблем екзистенційного характеру, пов’язані зі спустошенням протагоніста, його відчуженням і втратою цінностей у житті), а також наголошено на загальній настанові оповідача (автора) на інноваційності, яку реалізовано навіть у мовному аспекті через надмір оказіоналізмів (авторських неологізмів). Досліджено, у який спосіб зовнішні умови детермінують тему відчуження, властиву Майклові, й визначено, як реалізований у романі мотив шляху допомагає персонажеві заново «народитися» в світі, яку функцію в романі виконує відкритий фінал в аспекті реалізації мотиву «смерті» та «воскресіння» в «новому житті». Проаналізовано, які внутрішні трансформації відбуваються всередині персонажа, щоб розірвати замкнене коло академічних і життєвих проблем і вийти на рівень сприйняття життя в категоріях справжньої мети й щастя. Окреслено спектр проблем, які стосуються критики сучасної науки (імітація, плагіат, бюрократія, рутина й численні бюрократичні перепони на шляху здійснення інноваційного дослідження, брак інтересу, банальна втома від життя, яку переживає протагоніст, і неготовність присвятити себе допомозі молодшим колегам у реалізації їх евристичних проєктів тощо).

Посилання

Brockman, J. (2003). The New Humanists: Science at the Edge. New York: Barnes and Noble, 416 p.

Butler, H. (2011). The master’s narrative: Resisting the essentializing gaze in McEwan’s Saturday. Critique. No 52. P. 101-113.

Byrnes, B. (1995). Ian McEwan: pornographer or prophet? The Contemporary Review. No 266 (1553). P. 320-323.

Dzhumajlo, O. A. (2011). Anglijskij ispovedal'no-filosofskij roman 1980-2000 [English confession-philosophical novel]. Rostov-na-Donu: Izdatel'stvo Yuzhnogo federal'nogo universiteta, 320 p. [in Russian].

Drozdovskyi, D., Ivanyshyn, P., Prykhodko, O. (2020). The Irish Experience of Identity Representation: M. J. Hyland’s “Carry Me Down”. Journal of History Culture and Art Research. 2020. Vol. 9. P262-275. http://dx.doi.org/10.7596/taksad.v9i4.2784

Drozdovskyi, D. (2021). Parabolic Realism in Discourse on Contemporary Ukrainian Fiction. The International Journal of Literary Humanities. Issue 19 (1). P. 181-192. https://doi.org/10.18848/2327-7912/CGP/v19i01/181-192

Foley, A. (2010). Liberalism in the new millennium: Ian McEwan’s Saturday. Journal of Literary Studies. No 26(1). P. 135-162.

Istoriya vsemirnoy literatury (1985). [History of World Literature]. T. III. Moskva: Nauka, 816 p. (Literatura epokhi Vozrozhdeniya: XIV-pervoy chetverti XVII vv.) [in Russian].

Ladnytska, O. (2015). Struktura ta funktsii okazionalizmiv u romanakh Iena Makiuena И?Saturday, И?On Chesil Beach i И?Solar’ [Formal and functional peculiarities of occasionalisms in Ian McEwan’s novels ''Saturday'', ''On Chesil beach'', ''Solar'']. Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu “Ostrozka akademiia”. Seriia «Filolohichna». Vyp. 55. P. 7-11.

Zhluktenko, N. Iu. (1988). Anhlyiskyi psykholohycheskyi roman XX v. [English psychological novel of the XX Century]. Kyiv: Vyshcha shkola, 160 p. [in Ukrainian].

McEwan, I. (2010). Solar. London: Jonathan Cape, 285 p.

Oliinyk, K. (2021). Misteriia yak metazhanr u dramaturhii XX stolittia [Mystery as a Meta-Genre in Drama of the XX Century]. Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu imeni Ivana Franka. Filolohichni nauky [Bulletin of Ivan Franko Zhytomyr State University. Philological Sciences]. Vyp. 2 (95). P. 18-26. [in Ukrainian].

The Contemporary British Novel since 2000 (2017). Ed. By J. Acheson. Edinburgh: Edinburgh University Press, 214 p.

The Routledge Companion to Twenty-First Century Literary Fiction (2018). Eds. D. O'Gorman and R. Eaglestone. London-New York: Routledge, 476 p.

Zwart, H. (2016). Tainted texts: Plagiarism and self-exploitation in Solar and Perlmann’s silence. Ethical Perspectives. No23(2). P. 581–612.

Завантаження

Опубліковано

2022-12-01