Реалізація мотиву відчуження й форми його долання в романі «Сонячна» І. Мак’юена
DOI:
https://doi.org/10.31548/philolog13(3).2022.005Анотація
Вивчення роману «Сонячна» Іена Мак’юена (2010 р.) допоможе в окресленні трансформаційної динаміки постмодерністського роману в постпостмодерністський і характеристиці конфігурацій таких змін у річищі сучасного британського роману. Мета дослідження – визначити тематичні блоки й проблемні поля, які розкривають жанрову специфіку сучасного британського роману, детермінують наративу особливість роману «Сонячна» І. Мак’юена. Визначено, у який спосіб іронічний модус репрезентований у романі «Сонячна». З’ясовано філософські параметри оповідача, світоглядні характеристики протагоніста, спосіб взаємодії іронічності та серйозності (філософічність, сповідальність) у романі, який британські літературознавці характеризують як приклад комічного твору. Водночас проаналізовано спектр соціально-психологічних проблем, які виявляють критичне ставлення оповідача до низки проблем сучасної академічної науки. З’ясовано інноваційні аспекти, експліковані в романі, зокрема на тематологічному рівні (нові комплекси проблем екзистенційного характеру, пов’язані зі спустошенням протагоніста, його відчуженням і втратою цінностей у житті), а також наголошено на загальній настанові оповідача (автора) на інноваційності, яку реалізовано навіть у мовному аспекті через надмір оказіоналізмів (авторських неологізмів). Досліджено, у який спосіб зовнішні умови детермінують тему відчуження, властиву Майклові, й визначено, як реалізований у романі мотив шляху допомагає персонажеві заново «народитися» в світі, яку функцію в романі виконує відкритий фінал в аспекті реалізації мотиву «смерті» та «воскресіння» в «новому житті». Проаналізовано, які внутрішні трансформації відбуваються всередині персонажа, щоб розірвати замкнене коло академічних і життєвих проблем і вийти на рівень сприйняття життя в категоріях справжньої мети й щастя. Окреслено спектр проблем, які стосуються критики сучасної науки (імітація, плагіат, бюрократія, рутина й численні бюрократичні перепони на шляху здійснення інноваційного дослідження, брак інтересу, банальна втома від життя, яку переживає протагоніст, і неготовність присвятити себе допомозі молодшим колегам у реалізації їх евристичних проєктів тощо).
Посилання
Brockman, J. (2003). The New Humanists: Science at the Edge. New York: Barnes and Noble, 416 p.
Butler, H. (2011). The master’s narrative: Resisting the essentializing gaze in McEwan’s Saturday. Critique. No 52. P. 101-113.
Byrnes, B. (1995). Ian McEwan: pornographer or prophet? The Contemporary Review. No 266 (1553). P. 320-323.
Dzhumajlo, O. A. (2011). Anglijskij ispovedal'no-filosofskij roman 1980-2000 [English confession-philosophical novel]. Rostov-na-Donu: Izdatel'stvo Yuzhnogo federal'nogo universiteta, 320 p. [in Russian].
Drozdovskyi, D., Ivanyshyn, P., Prykhodko, O. (2020). The Irish Experience of Identity Representation: M. J. Hyland’s “Carry Me Down”. Journal of History Culture and Art Research. 2020. Vol. 9. P262-275. http://dx.doi.org/10.7596/taksad.v9i4.2784
Drozdovskyi, D. (2021). Parabolic Realism in Discourse on Contemporary Ukrainian Fiction. The International Journal of Literary Humanities. Issue 19 (1). P. 181-192. https://doi.org/10.18848/2327-7912/CGP/v19i01/181-192
Foley, A. (2010). Liberalism in the new millennium: Ian McEwan’s Saturday. Journal of Literary Studies. No 26(1). P. 135-162.
Istoriya vsemirnoy literatury (1985). [History of World Literature]. T. III. Moskva: Nauka, 816 p. (Literatura epokhi Vozrozhdeniya: XIV-pervoy chetverti XVII vv.) [in Russian].
Ladnytska, O. (2015). Struktura ta funktsii okazionalizmiv u romanakh Iena Makiuena И?Saturday, И?On Chesil Beach i И?Solar’ [Formal and functional peculiarities of occasionalisms in Ian McEwan’s novels ''Saturday'', ''On Chesil beach'', ''Solar'']. Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu “Ostrozka akademiia”. Seriia «Filolohichna». Vyp. 55. P. 7-11.
Zhluktenko, N. Iu. (1988). Anhlyiskyi psykholohycheskyi roman XX v. [English psychological novel of the XX Century]. Kyiv: Vyshcha shkola, 160 p. [in Ukrainian].
McEwan, I. (2010). Solar. London: Jonathan Cape, 285 p.
Oliinyk, K. (2021). Misteriia yak metazhanr u dramaturhii XX stolittia [Mystery as a Meta-Genre in Drama of the XX Century]. Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu imeni Ivana Franka. Filolohichni nauky [Bulletin of Ivan Franko Zhytomyr State University. Philological Sciences]. Vyp. 2 (95). P. 18-26. [in Ukrainian].
The Contemporary British Novel since 2000 (2017). Ed. By J. Acheson. Edinburgh: Edinburgh University Press, 214 p.
The Routledge Companion to Twenty-First Century Literary Fiction (2018). Eds. D. O'Gorman and R. Eaglestone. London-New York: Routledge, 476 p.
Zwart, H. (2016). Tainted texts: Plagiarism and self-exploitation in Solar and Perlmann’s silence. Ethical Perspectives. No23(2). P. 581–612.
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Стосунки між правовласниками і користувачами регулюються на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства – Некомерційна – Поширення На Тих Самих Умовах 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0):https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див.The Effect of Open Access).