Інформаційний супровід екологічної освіти журналіста в контексті сталого розвитку
DOI:
https://doi.org/10.31548/philolog13(3).2022.007Анотація
Актуальність. Статтю присвячено інформаційній підтримці екологічної освіти журналістів через електронні освітні ресурси. Інформаційного супроводу потребує будь-який продукт, зокрема й освітній. Просування освітнього продукту не менш важлива справа, ніж його створення.
Методи. У дослідженні використано низку загальнонаукових та лінгвістичних методів. Зокрема, методи аналізу, синтезу, дедукції та індукції, описовий метод застосовано для обґрунтування теоретичної бази дослідження та узагальнення власних спостережень. Термінологічний аналіз застосовано до дефініцій поняття «екологічна освіта», що функціонують у науковому дискурсі та медіапросторі. Статистичний метод використано для визначення рівня поінформованості студентів про наявні освітні ресурси в інтернет-просторі.
Результати дослідження та їх обговорення. Розглянуто поняття «екологічна освіта», запропоновано уточнене його визначення. Звернуто увагу на те, що ефективна екологічна освіта — це не передавання і засвоєння інформації, це формування системи знань і цінностей природозбереження, а також навичок спільної реалізації результативних екологічних дій.
Зазначено, що екологічна освіта формальна, неформальна й інформальна підвищить рівень функціональної грамотності журналістів, знизить інфляцію екологічних знань, що дозволить журналістам коректно розуміти екологічні проблеми, витлумачувати і застосовувати відповідні підходи та методи у вирішенні екологічних питань, що виникають у місцевому, регіональному, національному та глобальному контекстах, а також застосовувати свої творчі та естетичні навички в екожурналістському просторі.
Констатовано, що інформаційний супровід розширяє можливості доступу до освіти будь-кому і знімає географічно-просторові та часові рамки для навчання, економить час і кошти, допомагає зорієнтуватися в пропозиціях формальної освіти, вибрати програми і/та платформи для неформальної та інформальної освіти. Розглянуто освітні й наукові майданчики для обміну інформації екологічної спрямованості. Підкреслено, що навчання впродовж життя журналіста важливе для його довгострокового успіху в кар’єрі та є обов’язковою умовою успішної реалізації четвертої цілі сталого розвитку України. Вирізнено складові інформаційного супроводу екоосвіти журналіста і визначено рівня поінформованості студентів про наявні освітні ресурси в інтернет-просторі.
Перспективи подальших досліджень вбачаємо в такому: розробити концепцію платформи, де було б акумульовано інформацію про формальну, неформальну й інформальну екологічну освіту тощо.
Посилання
Bondar O. I., Baranovska V. E., Eresko O. V. et.al. (2015). Ekolohichna osvita dlya stalogo rozvitku u zapitanniah ta vidpovidyah : naukovometodichniy posibnyk dlia vchiteliv [Environmental education for sustainable development in questions and answers: scientific and methodological textbook for teachers]. Edited by O. I. Bondar. Kherson : Grin D. S., 228.
Kontseptsiia natsionalno-patriotychnoho vyhovannia v systemi osvity Ukrainy: nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 06.06.2022 № 527 [Concept of national-patriotic education within the educational system of Ukraine: Decree by the Ministry of Education and Science of Ukraine № 527, dated from 06.06.2022]. Retrieved from: https://imzo.gov.ua/dokumenti/nakazi-mon-ukrayini/
Navychky dlia uspishnoi kariery [kurs dlia zdobuvachiv osvity zakladiv profesiinoii (profesiino-tekhnichnoii) osvity] [Skills for successful career [Course for vocational schools students (vocational and technical) education]] Authors: Dobrovolska, O., Saprykina, M., Derkach, T., Kirichenko, N., Shumyk, I., Gorbatiuk, S., Rogovchenko, O., Shevtsova, L., Martinenko, N., BIlik, I., Bodnar, S., Kolomiichuk, L., Tron. S. (2020). Kyiv : 2020, 300. Retrieved form: https://mon.gov.ua/storage/app/media/pto/2021/02/24/Metodychni materialy kursu Navychky dlya uspishnoyi karyery_02_24.pdf
Olievska, M., Petruha, S., Bondarenko, D. (2020). Peredumovi staloho rozvytku liudskogo kapitalu: yakisna osvita, dostupna medytsyna ta prodovolcha bezpeka [Conditions for sustainable development of social capital: quality education, affordable medicine and food safety]. Scientific works NDFI. №2, 91–109.
Oltarzhevskyi, D. (2004). Visvitlennia ekolohichnoi tematyky na storinkah suchasnoi ukrainskoi presy (zasady, problematyka, dosvid, zhanrovi formi ta movnostylistychni pryiomi) [Coverage of ecological topics on the pages of modern Ukrainian press (basics, issues, experience, genre forms and linguistic-stylistic methods]. Dissertation abstract to obtain PhD in Philology degree, 10.01.08. Kyiv, 16.
Pro Edynu ekolohichnu platformu «EkoSistema» : postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 11 zhovtnya 2021 № 1065 [On United environmental platform “EcoSystema”: Decree by the Cabinet of Ministers of Ukaine dated from October 11, 2021 №1065].(2021). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1065-2021-p#Text
Pro zatverdzhennia planu zahodiv shchodo realizatsii Kontseptsii rozvytku pryrodnycho-matematichnoi osvity (STEM-osvity) do 2027 roku: rozporyadzhennya Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 13 sichnya 2021 №131-р [On approval of the plan of measures to realize the Conception of development of Natural and Mathematical education (STEM-education) till 2027: Decree by the Cabinet of Ministers of Ukraine dated from January 13 2021 №131-р]. (2021). Retrieved from: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-zatverdzhennya-planu-zahodiv-sh-a131r
Pro kontseptsiiu ekologichnoi osvity v Ukrainy: Rishennya kolegii MONU № 13/6-19 vid 20.12.2001. [On conception of environmental education in Ukraine: Decree by the Ministry of Education and Science of Ukraine № 13/6-19 dated from 20.12.2001]. (2021). Retrieved from: https://zakononline.com.ua/documents/show/441315___441380
Pro Osnovni zasady (strategiiu) derzhavnoi ekologichnoi polityky Ukrainy na period do 2030 roku : Zakon Ukrainy vid 28 liutogo 2019 r. za № 2697-VIII [On the Basics (strategies) of the State environmental policy of Ukraine till 2030: Law of Ukraine dated from Fabruary 28 2019, №2697-VIII]. (2019). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2697-19#Text
Pro shvalennya KontseptsIYi rozvitku prirodnicho-matematichnoYi osvIti (STEM-osvIti): rozporyadzhennya KabInetu MInIstrIv UkraYini vId 05 serpnya 2020 r. # 960-r [Elektronniy resurs]. Rezhim dostupu: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/960-2020-r#Text
Pro Tsili stalogo rozvytku Ukrainy na period do 2030 roku : Ukaz Prezidenta Ukrainy vid 30 veresnia 2019 roku № 722/2019 [On the Aims of sustainable development of Ukraine till 2030: Presidential decree of Ukraine dated from September 30 2019 № 722/2019]. (2019). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/722/2019#Text
Proekty kontseptsii staloho rozvytku Ukrainy: mozhlyvist ih vdoskonalennia ta zastosuvannia. Analitychna zapyska [Projects of sustainable development concept of Ukraine: possibility for their improvement and application. Analytic report]. Retrieved from: https://niss.gov.ua/doslidzhennya/nacionalna-bezpeka/proekti-koncepcii-stalogo-rozvitku-ukraini-mozhlivist-ikh
Kharchenko, S., Navalʹna, M., Kostrytsya, N., Balalayeva, O., Fomina, H. (2021). Informatsiynyy suprovid «navchannya vprodovzh zhyttya» v konteksti staloho rozvytku: kolektyvna monohrafiya [Informational support of "lifelong learning" in the context of sustainable development: collective monograph] za red. prof. V. Shynkaruka. Kyiv : Milenium, 156.
Tsili staloho rozvytku ta Ukraina [Aims of sustainable development and Ukraine] Retrieved from: https://www.kmu.gov.ua/diyalnist/cili-stalogo-rozvitku-ta-ukrayina
Banda, F. (ed.). (2015). Teaching journalism for sustainable development: new syllabi, UNESCO Series on Journalism Education, 165.
Milstein, T., Pileggi, M., Morgan, E. (Eds.). (2017). Environmental Communication Pedagogy and Practice (1st ed.). Routledge, 298. https://doi.org/10.4324/9781315562148
Figueroa, E. J. (2020). News organizations, ideology, and work routines: A multi-level analysis of environmental journalists. Journalism. 21(10), 1486–1501. https://doi.org/10.1177/1464884917727386
Gilbert, S., White, P. B., & Tallman, K. (2022). Information seeking behaviors of environmental journalists. Journal of Librarianship and Information Science. 54(3), 427–440. https://doi.org/10.1177/09610006211020081.
Sachsman, D.B., & Valenti, J.M. (Eds.). (2020). Routledge Handbook of Environmental Journalism (1st ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781351068406
Verkest, S. (2021). Reflexivity and Negotiation in Collaborative Journalism on air Quality. Journalism Studies. 22 (11), 1525-1545. DOI: 10.1080/1461670X.2021.1950033
Ardoin, N. M., Bowers, A. W., Gaillard, E. (2020). Environmental education outcomes for conservation: A systematic review. Biological Conservation, 241. DOI:10.1016/j.biocon.2019.108224
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Стосунки між правовласниками і користувачами регулюються на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства – Некомерційна – Поширення На Тих Самих Умовах 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0):https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див.The Effect of Open Access).