«Брудні руки» і муки провини: роздуми про долю особистості в новелі «Силуети» Миколи Хвильового
DOI:
https://doi.org/10.31548/philolog14(2).2023.09Анотація
У центрі уваги статті – комплексна проблематика новели «Силуети» (1923) Миколи Хвильового (1893–1933): дослідження мотиву рук, огляд того, як відчувається просторовість (простір кімнати) травмованими персонажами, діалектика тіла, що страждає від наслідків революції 1917 р., непрямий вплив кінематографічної практики (міжкадровий монтаж, позиція камери-оповідача), на мистецьке вираження індивідуального стилю письменника. Були доповнені релігійні, а саме християнські, аспекти, раніше описані Юрієм Безхутрим. Особливу увагу приділено персонажам Деми та Вероніки, які співвідносяться з автором як за біографічними й художніми параметрами, так і за деякими психоаналітичними складовими. У результаті винятково складні глибинні переживання персонажів зачіпають суміжність вигаданої «реальності» художнього твору та сучасної дійсності читача, оскільки цей наратив є яскравим взірцем аналізу стосунків між людьми з точки зору їхньої незадоволеності повсякденною реальністю, прагненням до ідеального. Подібно до кіноекрана, на якому протікає фільм, демонструючи глядачеві те, що має бути побачене, і те, як воно візуально сприймається, Микола Хвильовий умовно робить це у своїй художній прозі. Досліджувана нове77ла – це драма буденності соціальної реальності, де герої вже переступили поріг своєї приватної ілюзії (бажання змін, бажання бути потрібним, бажання любити), щоб зіткнутися з розчаруванням (фобією), а потім перейти на новий рівень ілюзії. У дослідженні використано систему з біографічного, системно-цілісного, герменевтичного, культурно-історичного та поетикального методів, що зумовлено специфікою дослідження, його об’єктом й предметом. Дані результатів здійсненого дослідження будуть корисними всім, хто займається вивченням питання індивідуально-авторського світосприйняття українського письменника, особливостями розвитку української літератури 1-ї пол. ХХ ст., фахівцям у галузі художнього мистецтва ХХ століття, фахівцям у галузі художньої антропології.
Посилання
Ageyeva, V. (1995). Prymitky [Notes]. In M. Zhulynskyi (Ed.), Mykola Khvylovy. Novely, opovidannia «Povist pro sanatoriinu zonu». «Valdshnepy». Roman. Poetychni tvory. Pamflety [Mykola Khvyloyi. Short stories, stories “A Tale about the Sanatorium Zone”. “Woodcocks”. A novel. Poetic works. Pamphlets.] (p. 767). Kyiv: Naukova dumka. [in Ukrainian]
Ageyeva, V. (2011). Elehiya dlya bezgruntovnykh romantykiv [An elegy for baseless romantics]. In V. Ageyeva, Apolohiya modernu: obrys XX viku [The Apologia of Modernity: The Outline of the Twentieth Century] (pp. 228-316). Kyiv: Hrani-T. [in Ukrainian]
Bezkhutryi, Yu. (2003). Khvylovy: problemy interpretatsii [Khvylovy: the Interpretation Issues]. Kharkiv: Folio. [in Ukrainian]
Horbolis, L. M. (2021). Mizhmystetski kontakty ukrainskoho tekstu: monohrafiia [Interart contacts of the Ukrainian text: monograph] Sumy: Vyd-vo SumDPU imeni A.S. Makarenka. [in Ukrainian]
Kodak, M. (2008). Mykola Khvylovy yak mytets-psykholoh [Mykola Khvylovy as a psychological artist]. Lutsk: Tverdynia. [in Ukrainian]
Kondratenko, N. V. (2012). Syntaksys ukrainskoho modernistskoho i postmodernistskoho khudozhnoho dyskursu [Syntax of the Ukrainian modernist and postmodernist artistic discourse]. Kyiv: Vydavnychyi dim Dmytra Buraho, 2012. Retrieved from http://dspace.onu.edu.ua:8080/bitstream/123456789/9267/1/Kondratenko.pdf [in Ukrainian]
Kostiuk, Hr. (1986). Do novoho traktuvannia biohrafii M. Khvylovoho [On the New Approach to the Biography of M. Khvylovy]. In Hr. Kostiuk (Ed.), Mykola Khvylovy: Works in Five Volumes (Vol. 5) (pp. 15–38). New York, Baltimore, Toronto: Ukrainian Writers’ Association in Exile and V. Symonenko Smoloskyp Publishers, Smoloskyp Inc.
Lenska, S. V. (2015). Ukrainska mala proza 1920 – 1960-kh rokiv: ideino-tematychni dominanty, zhanrovi modeli i stylovi stratehii (Doctoral dissertation, Taras Shevchenko Kyiv National University, Kyiv, Ukraine). Retrieved from http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/16555 [in Ukrainian]
Lepokhin, Ye. (2016). Kulturno-istorychnyi kontekst i svidomist indyvida: destruktyvni formy retseptsii svitu v noveli «Baraky, shcho za mistom» Mykoly Khvylovoho [Cultural and historical context and consciousness of the individual: the destructive forms of the world reception in the short story “The Sheds outside the City” by Mykola Khvylovy”]. Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Series Philology, 2. 166-170. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuufilol_2016_2_32 [in Ukrainian]
Mostepan, O. (2013). Tvorchist Mykoly Khvylovoho v konteksti metafory khvoroby (Psykholohichni zakhvoriuvannia u prozi pysmennyka) [Mykola Khvylovy’s works within the framework of the disease metaphor (Mental health issues in the writer’s fiction)]. Dyvoslovo, 11. 56–61. Retrieved from https://dyvoslovo.com.ua/wp-content/uploads/2016/04/15_112013.pdf [in Ukrainian]
Musliienko, O. (2015). Mykola Khvylovy («Syluety», «Sentymentalna istoriia»): transformatsiia modeli Künstlerroman yak stratehiia inversii khudozhnoho smyslu [Mykola Khvylovy (“Silhouettes” (“The Silhouettes”), “Sentymentalna Istoria” (“Sentimental Story”): Künstlerroman model transformation as a strategy of artistic sense inversion]. Literary Process: Methodology, Names, Trends тодологія, імена, тенденції, 6. 135–139. Retrieved from https://litp.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/177 [in Ukrainian]
Nestelieiev, M. (2013). Na mezhi: Suitsydalnyi dyskurs ukrainskoho modernizmu: Monohrafiia [On the edge: The suicidal discourse of Ukrainian modernism: Monograph] Kyiv: Akademvydav. [in Ukrainian]
Khvylovy, M. (1992). Lysty do Mykoly Zerova [Letters to Mykola Zerov]. In M. Zhulynskyi & P. Maydanchenko (Eds.), Mykola Khvylovy: Tvory u dvokh tomakh [Mykola Khvylovy: Works in Two Volumes (Vol. 2)] (pp. 840-881). Kyiv: Dnipro. [in Ukrainian]
Khvylovy, M. (2011). Syluety [Silhouettes]. In R. Melnykiv (Comp.), Vybrani tvory (pp. 130–143). Kyiv: Smoloskyp. [in Ukrainian]
Bordwell, D., Thompson, K., & Smith, J. (2016). Film Art: An Introduction [with Connect Access Code] (11th ed.). McGraw-Hill Education.
Bourdieu, P. (2014). Men and machines. In K. Knorr-Cetina & A. V. Cicourel (Eds.), Advances in Social Theory and Methodology: Toward an Integration of Micro- and Macro-Sociologies (pp. 304–317). London: Routledge and Kegan Paul.
Fahle, O. (2017). Montage. In M. Hagener & V. Pantenburg (Eds.), Handbuch Filmanalyse. Springer Reference Geisteswissenschaften (ss. 1–16) Springer VS, Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-13352-8_4-1 [in German]
Grabowicz, G. G. (1998). Symbolic Autobiography in the Prose of Mykola Khvyl’ovyi (Some Preliminary Observations). Harvard Ukrainian Studies, 22, Cultures and Nations of Central and Eastern Europe. 165–180. Retrieved from https://www.jstor.org/stable/41036736
Hayward, S. (2017). Cinema Studies: The Key Concepts (5th ed.). London; New York: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315619729
Hühn, P., Meister, Chr. J., Pier, J., & Schmid, W. (Eds.). (2014). Handbook of Narratology (2nd ed.). Berlin; Boston, Mass.: De Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110316469
Ilnytzkyj, O.S. (1991). The Modernist Ideology and Mykola Khvyl'ovyi. Harvard Ukrainian Studies, 3/4(15). 257–262. Retrieved from https://www.jstor.org/stable/41036430
Ingarden, R. W. (1946). O budowie obrazu. Szkic z teorii sztuki. Kraków: Drukarnia Uniwersytetu Jagiellońskiego. [in Polish]
Klee, P. (1968). Creative Credo (N. Guterman, Trans.). In H. B. Chipp (Ed.), Theories of Modern Art: A Source Book by Artists and Critics (pp. 182–186). Berkeley, Los Angeles and London: University of California Press. (Original work published 1920)
Lepokhin, Ye. (2022). “The song remains the same”: Mykola Khvylovyi’s “non-canonical” short stories and “canonical” writer’s style”. Literary Process: Methodology, Names, Trend, 19, 62–70. https://doi.org/10.28925/2412-2475.2022.19.8
Levytska, O., & Mocherniuk, N. (2023). War Discourse in the Biographical Novels About Artists: Intermedial Aspect. Respectus Philologicus, 43 (48). 98–109. http://dx.doi.org/10.15388/RESPECTUS.2023.43.48.112
Lewis, J. (2014). Essential Cinema: An Introduction to Film Analysis. Boston, MA : Wadsworth, Cengage Learning. Retrieved from https://archive.org/details/essentialcinemai0000lewi/mode/2up
Mailer, N. (2013). What I Think of Artistic Freedom. In Ph. Sipiora (Ed.), J. Lethem (intro), Mind of an Outlaw: Selected Essays by Norman Mailer (pp. 21–24). New York: Random House.
Rajewsky, I.O. (2002). Intermedialität. Tübingen, Basel: A. Francke Verlag/UTB. [in German]
Ricoeur, P. (1992). Oneself as Another (K. Blamey, Trans.). Chicago and London: The University of Chicago Press. (Original work published 1990)
Rorty, R. (1989). Contingency, Irony, and Solidarity. Cambridge, New York, Melbourne: Cambridge University Press.
Schwanecke, Chr. (2015). Filmic Modes in Literature. In G. Rippl (Ed.), Handbook of Intermediality: Literature – Image – Sound – Music (pp. 268–286). Berlin/Boston: De Gruyter - De Gruyter Mouton. https://doi.org/10.1515/9783110311075-016
Tarnawsky, M. (1992). European Influence in Ukrainian Modernist Prose. Canadian Slavonic Papers / Revue Canadienne des Slavistes, 34(1-2), 131–142. https://doi.org/10.1080/00085006.1992.11091981
Žižek, S. (1991). For They Know Not What They Do: Enjoyment as a Political Factor. London, UK: Verso.
Žižek, S. (2010). Living in the End Times. London, UK: Verso.
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Стосунки між правовласниками і користувачами регулюються на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства – Некомерційна – Поширення На Тих Самих Умовах 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0):https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див.The Effect of Open Access).