«Брудні руки» і муки провини: роздуми про долю особистості в новелі «Силуети» Миколи Хвильового

Автор(и)

  • E Lepokhin Kolomyia institute of Vasyl Stefanyk Precarpathian National University , Коломийський навчально-науковий інститут Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника,

DOI:

https://doi.org/10.31548/philolog14(2).2023.09

Анотація

У центрі уваги статті – комплексна проблематика новели «Силуети» (1923) Миколи Хвильового (1893–1933): дослідження мотиву рук, огляд того, як відчувається просторовість (простір кімнати) травмованими персонажами, діалектика тіла, що страждає від наслідків революції 1917 р., непрямий вплив кінематографічної практики (міжкадровий монтаж, позиція камери-оповідача), на мистецьке вираження індивідуального стилю письменника. Були доповнені релігійні, а саме християнські, аспекти, раніше описані Юрієм Безхутрим. Особливу увагу приділено персонажам Деми та Вероніки, які співвідносяться з автором як за біографічними й художніми параметрами, так і за деякими психоаналітичними складовими. У результаті винятково складні глибинні переживання персонажів зачіпають суміжність вигаданої «реальності» художнього твору та сучасної дійсності читача, оскільки цей наратив є яскравим взірцем аналізу стосунків між людьми з точки зору їхньої незадоволеності повсякденною реальністю, прагненням до ідеального. Подібно до кіноекрана, на якому протікає фільм, демонструючи глядачеві те, що має бути побачене, і те, як воно візуально сприймається, Микола Хвильовий умовно робить це у своїй художній прозі. Досліджувана нове77ла – це драма буденності соціальної реальності, де герої вже переступили поріг своєї приватної ілюзії (бажання змін, бажання бути потрібним, бажання любити), щоб зіткнутися з розчаруванням (фобією), а потім перейти на новий рівень ілюзії. У дослідженні використано систему з біографічного, системно-цілісного, герменевтичного, культурно-історичного та поетикального методів, що зумовлено специфікою дослідження, його об’єктом й предметом. Дані результатів здійсненого дослідження будуть корисними всім, хто займається вивченням питання індивідуально-авторського світосприйняття українського письменника, особливостями розвитку української літератури 1-ї пол. ХХ ст., фахівцям у галузі художнього мистецтва ХХ століття, фахівцям у галузі художньої антропології.

Посилання

Ageyeva, V. (1995). Prymitky [Notes]. In M. Zhulynskyi (Ed.), Mykola Khvylovy. Novely, opovidannia «Povist pro sanatoriinu zonu». «Valdshnepy». Roman. Poetychni tvory. Pamflety [Mykola Khvyloyi. Short stories, stories “A Tale about the Sanatorium Zone”. “Woodcocks”. A novel. Poetic works. Pamphlets.] (p. 767). Kyiv: Naukova dumka. [in Ukrainian]

Ageyeva, V. (2011). Elehiya dlya bezgruntovnykh romantykiv [An elegy for baseless romantics]. In V. Ageyeva, Apolohiya modernu: obrys XX viku [The Apologia of Modernity: The Outline of the Twentieth Century] (pp. 228-316). Kyiv: Hrani-T. [in Ukrainian]

Bezkhutryi, Yu. (2003). Khvylovy: problemy interpretatsii [Khvylovy: the Interpretation Issues]. Kharkiv: Folio. [in Ukrainian]

Horbolis, L. M. (2021). Mizhmystetski kontakty ukrainskoho tekstu: monohrafiia [Interart contacts of the Ukrainian text: monograph] Sumy: Vyd-vo SumDPU imeni A.S. Makarenka. [in Ukrainian]

Kodak, M. (2008). Mykola Khvylovy yak mytets-psykholoh [Mykola Khvylovy as a psychological artist]. Lutsk: Tverdynia. [in Ukrainian]

Kondratenko, N. V. (2012). Syntaksys ukrainskoho modernistskoho i postmodernistskoho khudozhnoho dyskursu [Syntax of the Ukrainian modernist and postmodernist artistic discourse]. Kyiv: Vydavnychyi dim Dmytra Buraho, 2012. Retrieved from http://dspace.onu.edu.ua:8080/bitstream/123456789/9267/1/Kondratenko.pdf [in Ukrainian]

Kostiuk, Hr. (1986). Do novoho traktuvannia biohrafii M. Khvylovoho [On the New Approach to the Biography of M. Khvylovy]. In Hr. Kostiuk (Ed.), Mykola Khvylovy: Works in Five Volumes (Vol. 5) (pp. 15–38). New York, Baltimore, Toronto: Ukrainian Writers’ Association in Exile and V. Symonenko Smoloskyp Publishers, Smoloskyp Inc.

Lenska, S. V. (2015). Ukrainska mala proza 1920 – 1960-kh rokiv: ideino-tematychni dominanty, zhanrovi modeli i stylovi stratehii (Doctoral dissertation, Taras Shevchenko Kyiv National University, Kyiv, Ukraine). Retrieved from http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/16555 [in Ukrainian]

Lepokhin, Ye. (2016). Kulturno-istorychnyi kontekst i svidomist indyvida: destruktyvni formy retseptsii svitu v noveli «Baraky, shcho za mistom» Mykoly Khvylovoho [Cultural and historical context and consciousness of the individual: the destructive forms of the world reception in the short story “The Sheds outside the City” by Mykola Khvylovy”]. Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Series Philology, 2. 166-170. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuufilol_2016_2_32 [in Ukrainian]

Mostepan, O. (2013). Tvorchist Mykoly Khvylovoho v konteksti metafory khvoroby (Psykholohichni zakhvoriuvannia u prozi pysmennyka) [Mykola Khvylovy’s works within the framework of the disease metaphor (Mental health issues in the writer’s fiction)]. Dyvoslovo, 11. 56–61. Retrieved from https://dyvoslovo.com.ua/wp-content/uploads/2016/04/15_112013.pdf [in Ukrainian]

Musliienko, O. (2015). Mykola Khvylovy («Syluety», «Sentymentalna istoriia»): transformatsiia modeli Künstlerroman yak stratehiia inversii khudozhnoho smyslu [Mykola Khvylovy (“Silhouettes” (“The Silhouettes”), “Sentymentalna Istoria” (“Sentimental Story”): Künstlerroman model transformation as a strategy of artistic sense inversion]. Literary Process: Methodology, Names, Trends тодологія, імена, тенденції, 6. 135–139. Retrieved from https://litp.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/177 [in Ukrainian]

Nestelieiev, M. (2013). Na mezhi: Suitsydalnyi dyskurs ukrainskoho modernizmu: Monohrafiia [On the edge: The suicidal discourse of Ukrainian modernism: Monograph] Kyiv: Akademvydav. [in Ukrainian]

Khvylovy, M. (1992). Lysty do Mykoly Zerova [Letters to Mykola Zerov]. In M. Zhulynskyi & P. Maydanchenko (Eds.), Mykola Khvylovy: Tvory u dvokh tomakh [Mykola Khvylovy: Works in Two Volumes (Vol. 2)] (pp. 840-881). Kyiv: Dnipro. [in Ukrainian]

Khvylovy, M. (2011). Syluety [Silhouettes]. In R. Melnykiv (Comp.), Vybrani tvory (pp. 130–143). Kyiv: Smoloskyp. [in Ukrainian]

Bordwell, D., Thompson, K., & Smith, J. (2016). Film Art: An Introduction [with Connect Access Code] (11th ed.). McGraw-Hill Education.

Bourdieu, P. (2014). Men and machines. In K. Knorr-Cetina & A. V. Cicourel (Eds.), Advances in Social Theory and Methodology: Toward an Integration of Micro- and Macro-Sociologies (pp. 304–317). London: Routledge and Kegan Paul.

Fahle, O. (2017). Montage. In M. Hagener & V. Pantenburg (Eds.), Handbuch Filmanalyse. Springer Reference Geisteswissenschaften (ss. 1–16) Springer VS, Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-13352-8_4-1 [in German]

Grabowicz, G. G. (1998). Symbolic Autobiography in the Prose of Mykola Khvyl’ovyi (Some Preliminary Observations). Harvard Ukrainian Studies, 22, Cultures and Nations of Central and Eastern Europe. 165–180. Retrieved from https://www.jstor.org/stable/41036736

Hayward, S. (2017). Cinema Studies: The Key Concepts (5th ed.). London; New York: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315619729

Hühn, P., Meister, Chr. J., Pier, J., & Schmid, W. (Eds.). (2014). Handbook of Narratology (2nd ed.). Berlin; Boston, Mass.: De Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110316469

Ilnytzkyj, O.S. (1991). The Modernist Ideology and Mykola Khvyl'ovyi. Harvard Ukrainian Studies, 3/4(15). 257–262. Retrieved from https://www.jstor.org/stable/41036430

Ingarden, R. W. (1946). O budowie obrazu. Szkic z teorii sztuki. Kraków: Drukarnia Uniwersytetu Jagiellońskiego. [in Polish]

Klee, P. (1968). Creative Credo (N. Guterman, Trans.). In H. B. Chipp (Ed.), Theories of Modern Art: A Source Book by Artists and Critics (pp. 182–186). Berkeley, Los Angeles and London: University of California Press. (Original work published 1920)

Lepokhin, Ye. (2022). “The song remains the same”: Mykola Khvylovyi’s “non-canonical” short stories and “canonical” writer’s style”. Literary Process: Methodology, Names, Trend, 19, 62–70. https://doi.org/10.28925/2412-2475.2022.19.8

Levytska, O., & Mocherniuk, N. (2023). War Discourse in the Biographical Novels About Artists: Intermedial Aspect. Respectus Philologicus, 43 (48). 98–109. http://dx.doi.org/10.15388/RESPECTUS.2023.43.48.112

Lewis, J. (2014). Essential Cinema: An Introduction to Film Analysis. Boston, MA : Wadsworth, Cengage Learning. Retrieved from https://archive.org/details/essentialcinemai0000lewi/mode/2up

Mailer, N. (2013). What I Think of Artistic Freedom. In Ph. Sipiora (Ed.), J. Lethem (intro), Mind of an Outlaw: Selected Essays by Norman Mailer (pp. 21–24). New York: Random House.

Rajewsky, I.O. (2002). Intermedialität. Tübingen, Basel: A. Francke Verlag/UTB. [in German]

Ricoeur, P. (1992). Oneself as Another (K. Blamey, Trans.). Chicago and London: The University of Chicago Press. (Original work published 1990)

Rorty, R. (1989). Contingency, Irony, and Solidarity. Cambridge, New York, Melbourne: Cambridge University Press.

Schwanecke, Chr. (2015). Filmic Modes in Literature. In G. Rippl (Ed.), Handbook of Intermediality: Literature – Image – Sound – Music (pp. 268–286). Berlin/Boston: De Gruyter - De Gruyter Mouton. https://doi.org/10.1515/9783110311075-016

Tarnawsky, M. (1992). European Influence in Ukrainian Modernist Prose. Canadian Slavonic Papers / Revue Canadienne des Slavistes, 34(1-2), 131–142. https://doi.org/10.1080/00085006.1992.11091981

Žižek, S. (1991). For They Know Not What They Do: Enjoyment as a Political Factor. London, UK: Verso.

Žižek, S. (2010). Living in the End Times. London, UK: Verso.

Завантаження

Опубліковано

2023-11-13