Mоделі формування маскулінної ідентичності у франкових творах про дітей
DOI:
https://doi.org/10.31548/philolog0(257).2016.0171%20-%20182Анотація
У статті проаналізовано прозу Івана Франка про дітей та встановлено її ґендерні особливості. Особливу увагу зосереджено на специфіці понять «ідентичність» та «маскулінна ідентичність» у їхньому зв’язку зі соціальним середовищем. На прикладі хлопчиків-персонажів творів Франка проілюстровано вплив середовища на набування рис маскулінності. Встановлено закономірності поведінки дитячих персонажів у селі та в місті, на вулиці та в сім ї, у школі. Досліджено специфіку «хлоп’ячих гуртів» та майстерність Франка у
Науковий керівник – канд. філол. наук, старший науковий співробітник Інституту Івана Франка НАН
України Швець А. І. © К. М. Шмега, 2016
171
зображенні їхньої внутрішньої структури. Звернено увагу на чоловічі образи батька та наставника. Досліджено виховний вплив учителя та роль школи на становлення особистості хлопця. На основі аналізу та порівняння дитячих образів
різних творах Франка вдалося встановити, що домінантною у них є саме маскулінна модель поведінки, а пріоритетними ознаками, які формують їхню маскулінність є активна життєва позиція і тяга до знань.
Посилання
Biddalf, S. (2007) Vospitat’ muzhchinu... Kak? [Manhood]. Moskva: Ripolklassik, 240.
Vashchenko, H. (1997) Zahalni metody navchannia: pidruchnyk dlia pedahohiv [General teaching methods]. Kyiv: Ukrainska Vydavnycha Spilka, 441.
Hornostai, P. (2003) Hendernyi rozvytok ta henderna identychnist osobystosti, osoblyvosti cholovichoi ta zhinochoi sotsializatsii [The gender development and gender identity of male and female socialization individual features]. Henderni studii: osvitni perspektyvy. Kyiv: Foliant, 5-21.
Hrytsak, Ya. Y. (2006) Prorok u svoii vitchyzni. Franko ta yoho spilnota (1856 –1886) [A Prophet in His Country. Franko and the Community (1856 –1886)]. Kyiv: Krytyka, 632.
Demyda, K. (2010) Formuvannia sotsialno-psykholohichnykh osoblyvostei liudyny pid vplyvom zovnishnoho seredovyshcha sela ta mista [Formation of social and psychological features of a person under the influence of the villages and towns environment]. Aktualni problemy psykholohii, V. 1, 27, 128-131.
Kaplenko, O. M. Typolohiia dytiachykh personazhiv v opovidanniakh Ivana Franka [Typology of children's characters in the short stories by Ivan Franko: http://irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe
Kon I. (2009) Mal’chik – otets muzhchiny [Boy - men's father]. Moskva: Vremya, 396.
Kon I. (2009) Muzhchina v menyayushchemsya mire [A man in a changing world]. Moskva: Vremya, 496.
Litvinova, O. V., Fokina, I. D. Problema formuvannia hendernoi identychnosti osobystosti [The problem of the ogender identity of personality formation]: http://www.nbuv.gov.ua/old_jrn/Soc_Gum/Tippp/2010_1/litvinova_fokina.pdf
Lushpai, L. Poniattia maskulinnosti v doslidzhenniakh brytanskykh vchenykh: pedahohichnyi aspekt [The concept of masculinity in studies by British scientists: the pedagogical aspect: http://kulturolog.org.ua/publications/-p-article/345-2011-02-25-17-14-54.html
Moskalenko, V. (2008) Sotsialna psykholohiia [Social psychology]. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury, 688.
Ravchyna, T. Idei navchannia i vykhovannia u tvorchii spadshchyni Ivana Franka [Ideas of teaching and education in the creative works of Ivan Franko]: http://institutes.lnu.edu.ua/franko/wp-content/uploads/sites/7/ivan-franko-zbirnyk-2010-t02/109Tetyana_Ravchyna.pdf
Filts, O., Borshchevska, A., Yevchenko, Yu., Kyryliuk, S. (2014) Stosunky «batko – syn» ta yikh vplyv na formuvannia «muzhnosti» [The relations «father – son» and their influence on the «manliness» formation]. Psykholohichne konsultuvannia i terapiia, 1-2, 172-181.
Franko, I. (1976–1986) Zibrannia tvoriv : u 50 t. [Collected works in 50 V.]. Kyiv.
Elium D., Elium J. (2004) Raising a Son: Parents and the Making of a Healthy Man. Published by Celestial Arts, 344.
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Стосунки між правовласниками і користувачами регулюються на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства – Некомерційна – Поширення На Тих Самих Умовах 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0):https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див.The Effect of Open Access).