Базовi компоненти автономного навчання майбутніх філологів

Автор(и)

  • Ye S Izhko ,

DOI:

https://doi.org/10.31548/philolog2021.01.126

Анотація

Анотація. Базові компоненти автономного навчання. Стаття присвячена новому вирішенню проблеми формування у майбутніх філологів навичок автономного навчання завдяки комплексу базових компонентів, які складають структуру автономного навчання. Уточнено поняття «автономне навчання майбутніх філологів», що розглядається як самостійне, когнітивне і конструктивне навчання із супроводом викладача, яке передбачає володіння студентом уміннями й навичками самоконтролю (самостійно визначати мету, організувати і структурувати свій процес навчання, оцінювати свої результати, використовуючи різні стратегії й методи навчання. Встановлено, що процес формування готовності до застосування автономного навчання у професійній діяльності у закладах вищої освіти передбачає поетапне оволодіння необхідними знаннями, стратегіями і прийомами; реалізацію їх на практиці; нагромадження досвіду автономного навчання. Базуючись на наукових здобутках дослідників, виокремлено та  розглянуто базові компоненти автономного навчання: мотиваційний (інтерес до автономного навчання); когнітивний (знання про стратегії та техніки навчання); операційний (використання власного стилю навчання, новітніх методів та форм навчання); рефлексивний (самоорганізація та самооцінка в процесі навчання).

Проаналізувавши різноманітні класифікації навчальних мотивів, виявлено п’ять основних мотивів, які найкращим чином сприяють формуванню у студентів-філологів навичок автономного навчання, а саме: навчально-пізнавальний мотив, мотив саморозвитку, мотив самоствердження, мотив афірмації або комунікативний мотив, мотив досягнення успіху. Для ефективності формування навичок автономного навчання представлені 20 стратегій навчання, розподілені на дві категорії: метакогнітивні та навчально-прикладні. 

Встановлено, що сукупність чотирьох базових компонентів сприяє формуванню навичок автономного навчання. Для вимірювання рівня сформованості окремих компонентів автономного навчання визначено мотиваційний, когнітивний, операційний та рефлексивний критерії та їх показники. На підставі критеріїв визначення готовності до автономного навчання студентів-філологів розроблено шкалу діагностики рівнів сформованості досліджуваної якості, яка розкриває значення показників на низькому, середньому та високому рівнях.

Посилання

Maslow, A. G. (1999) Motivatsiya I lichnost [Motivation and personality]. St. Petersburg.: Yevraziya, 478.

Petrovska, Yu. V. (2006). Pryiomy realizatsiyi avtonomnoho navchannya inozemnoi movy studentiv tekhnichnykh spetsialnostey. [Acceptance of the implementation of autonomous education for foreign students in technical specialties]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho lingvistychnoho universytetu. Seriya: Pedahohika ta psyholohiya. Kyiv, No.10. P.161-167.

Rean, A. A., Kolominskiy, Ya. L. (2000). Sotsyalnaya pedagogicheskaya psihologiya. [Social educational psychology] St. Petersburg.: Piter, 416 p.

Spivak, V. I. (1997) Psyholohichni osoblyvosti samokontrolu studentiv v protsesi zasvoyennia inozemnoiyi movy (na materiali anhliyskoyi movy) [Psychological features of students' self - control in the process of learning a foreign language (on the material of the English language] Dys…kand.psyhol.nauk: 19.00.07 / Natsionalnyi pedahohichnyi un-t im. M. P. Drohomanova. Kyiv, 201.

Bärenfänger, Olaf. (2004). Fremdsprachenlernen durch Lernmanagement: Grundzüge eines projektbasierten Didaktikkonzepts. Fremdsprachen Lehren und Lernen, 33, 251-267.

Bimmel, P.; Rampillon, U. (2000). Lernerautonomie und Lernstrategien. München: Goethe-Institut, 208 p.

Oxford, R. (1990). Language learning strategies: What every teacher should know. Boston: Heinle & Heinle, 342 p.

Wenden, A. and Joan, Rubin (1987) Learner Strategies in Language Learning. New Jersey: Prentice Hall, 256 p.

Завантаження

Опубліковано

2021-03-24