Неоромантичні візії пейзажної та інтимної лірики Лесі Українки

Автор(и)

  • T M Chumak ,

DOI:

https://doi.org/10.31548/philolog2021.02.048

Анотація

Анотація. Творчість Лесі Українки відіграла велику роль у розвитку вітчизняної і світової культури. Поетеса привнесла в українську літературу багатий духовний світ своїх героїв – людей з допитливим розумом і палким серцем. Могутній талант, відданий служінню народові, глибоке проникнення в найістотніші питання доби, висока професійна культура – все це поставило Лесю Українку в ряди найвидатніших поетів світу.

Поезія Лесі Українки вирізняється поєднанням рис неоромантизму й неокласицизму, згодом стає наснажена потужною життєствердною силою – неоромантичним естетичним ідеалом, згідно з яким провідними мотивами є боротьба, воля, служіння високій меті. Питання нового, модерного мистецтва знаходить своє відображення в більшості творів.

У своїх віршах письменниця приділяла велику увагу зображенню природи, водночас найширшого діапазону людських почуттів на тлі розмаїття картин навколишнього світу. В інтимній ліриці Лесі Українки домінують сумні мотиви, туга за втраченим коханням, за недосягнутим щастям. Проте загартована випробуваннями душа поетеси на біль і фізичний, і душевний відгукувалася перлинами поетичної творчості. Все це робить її лірику актуальною як тоді, так і нині. І про що б не йшла в них мова, всі ці вірші зближує оптимістичне, життєствердне начало. Вони засвідчують її неперевершений талант як поета-лірика, якому були підвладні всі без винятку жанрові утворення як великих, так і малих поетичних форм, до яких вона вдавалася.

Винятково велике значення творчості Лесі Українки в історії української літератури полягає в тому, що вона наснажила українську поезію новими темами й мотивами, збагатила строфіку, ритміку й метрику української поезії. Її неоромантична, символістська поезія та драматургія означили на рубежі віків увагу до нових цінностей, нових філософських, буттєвих проблем.

Посилання

Kosach-Kryveniuk, O. (1970). Lesia Ukrainka: Khronolohiia zhyttia i tvorchosty [Lesia Ukrainka: Chronology of life and work]. New York: Ukrainian Free Academy of Sciences in the US [in Ukrainian].

Dziuba, I. (2001). Dukhovni spustoshennia i transformatsii v ukrainskomu suspilstvi XX stolittia [Spiritual devastation and transformations in the Ukrainian society of the XX century]. Kyiv: Oberehy; Helikon [in Ukrainian].

Franko, I. (1981). Lesia Ukrainka [Lesia Ukrainka]. Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].

Ukrainka, L. (1975 -1979). Tvory v 12 tt. T.10 [Works in 12 vols. Vol. 10]. Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].

Ukrainka, L. (1975 -1979). Tvory v 12 tt. T.8 [Works in 12 vols. Vol. 8]. Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].

Boiko, Yu. (1994). Estetychni pohliady Lesi Ukrainky ta yii stylovi shukannia [Lesia Ukrainka's aesthetic views and her stylistic search]. Kyiv: Medokol [in Ukrainian].

Neoromantyzm u tvorchosti Lesi Ukrainky [Neo-romanticism in the works of Lesia Ukrainka]. URL: https://neoromantismvukrlit.blogspot.com/ 2019/ 02/blog-post_92.html?m=1 [in Ukrainian].

Aheieva, V. (1999). Poetesa zlamu stolit. Tvorchist Lesi Ukrainky v postmodernii interpretatsii [Poet of the turn of the century. Creativity of Lesia Ukrainka in postmodern interpretation]. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].

Ukrainka, L. (1976). Tvory: v 12 tt. T. 6 [Works in 12 vols. Vol. 6]. Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].

Ukrainka, L. (1991). Khvyli moiei tuhy [intymna liryka] [Waves of my sorrow [intimate lyrics]]. Lviv: Kameniar [in Ukrainian].

Zerov, M. (1990). Lesia Ukrainka [Lesia Ukrainka]. Kyiv [in Ukrainian].

Haidehher, M. (1996). Navishcho poet? [Why a poet?]. Lviv [in Ukrainian].

Ukrainka, L. (1975). Zibrannia tvoriv u 12 tt. T. 1 [Works in 12 vols. Vol. 1]. Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].

Ukrainka, L. (1975). Zibrannia tvoriv u 12 tt. T.3 [Works in 12 vols. Vol. 3]. Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].

Mishchenko, L. (1986). Lesia Ukrainka [Lesia Ukrainka]. Kyiv: Rad. schkola [in Ukrainian].

Завантаження

Опубліковано

2021-06-09