Виховання полікультурності у вищій школі за допомогою рефлексії

Автор(и)

  • O I Chaika ,

DOI:

https://doi.org/10.31548/philolog2021.04.026

Анотація

Анотація. У статті розглянуто напрямки вивчення формування полі-/ мультикультурної особистості майбутнього вчителя, який готовий забезпечити висококласне викладання іноземних мов, фахових мов у тому числі, та підвищити навчально-ціннісний компонент у сфері вищої освіти. Застосування рефлексивного підходу як елемента методології навчального процесу супроводжується також аксіологічним, культурологічним, комунікативним та екологічним підходами для формування високо-культурних та мовленнєвих цінностей майбутнього учителя іноземних мов у полі- / мультикультурному середовищі. Створення, сприяння або культивування полі / мультикультуралізму у вищій школі для вчителів іноземних мов нерозривно пов'язане з процесами розуміння, усвідомлення та формування власних особистих цінностей щодо знань та культури свого народу й того, мова якого навчається / викладається, особистої діяльності у побуті, особливо з процесами рефлексії. У цьому плані на перше місце виходить рефлексивне мислення. Як формування, так і розвиток такого рефлексивного мислення стають важливими завданнями на всіх рівнях (вищої) освіти загалом та у процесі навчання та засвоєння іноземних мов, зокрема. У той же час важливо відзначити, що рефлексивне мислення лежить в основі застосування коучинг-орієнтованих технологій як пулу високоефективних інструментів для досягнення поставлених цілей тренера (класний керівник, наставник, керівник, викладач іноземної мови, тренер з мови або експерт) та студента у полі- / мультикультурному просторі. Рефлексія може використовуватися у полікультурному / мультикультурному середовищі вчителями іноземних мов, у тому числі викладачами фахових мов, як на початку знайомства з новим матеріалом (перший етап уроку), так і в середині – для закріплення усвідомленого та виведення результатів у план дій в майбутньому, а також наприкінці роботи зі студентами для виважених результатів і розуміння, як діяти далі в подібних і інших ситуаціях.

Посилання

Alekseyev, N.G. (2002). Proyektirovaniye usloviy razvitiya refleksivnogo myshleniya [Designing conditions for the development of reflective thinking]: avtoref. dis. d-ra ped. nauk: 19.00.13. Moscow.

Davydov, V.V. (1996). Teoriya deyatel'nosti i sotsial'naya praktika [Activity theory and social practice]. Voprosy filosofii [Philosophy matters], №5, 53-62.

Khachatryan, L. (2019). On the relationship between thinking and world language modeling: Based on old Armenian language materials. WISDOM, 12(1), 6-15. https://doi.org/10.24234/wisdom.v12i1.237

https://doi.org/10.24234/wisdom.v12i1.237

Kitayama, S., Markus, H. R. & Kurokawa, M. (2000). Culture, emotion, and well-being: Good feelings in Japan and the United States. Cognition and Emotion, 14(1), 93-124.

https://doi.org/10.1080/026999300379003

Kelesi, M. (1996). Osoblyvosti refleksiyi yak formy samopiznannya osobystosti [Peculiarities of reflection as a form of self-knowledge of personality]: avtoref. dys. kand. psykhol. nauk : spets. 19.00.07. Kyyiv.

Kondratets, I. (2013). Rol motyvatsiyno-tsilovoho etapu tekhnolohiyi formuvannya refleksyvnoyi kultury v systemi profesiynoho samorozvytku pedahohiv [The role of the motivational-target stage of the technology of formation of reflective culture in the system of professional self-development of teachers]. Pedahohika vyshchoyi ta serednioyi shkoly [Pedagogy of higher and secondary schools]: zb. nauk. pr. Kryvyy Rih, vol. 38, 386-390.

Korthagen, F.A.J., Kessels, J., Koster, B., Lagerwerf, B., & Wubbels, T. (2001). Linking Practice and Theory. The Pedagogy of Realistic Teacher Education. Routledge.

https://doi.org/10.4324/9781410600523

Luchyk, A. (2016). Dynamika movnoyi normy i problemy kodyfikatsiyi [Dynamics of language norm and codification problem]. Magisterium (mov), 62 (12), 51-55.

McCrea, R. R. (2001). Trait Psychology and Culture. In Journal of Personality, 69 (6).

https://doi.org/10.1111/1467-6494.696166

Mikhaylova, S. V. (1991). Kommunikativnyye i refleksivnyye komponenty i ikh sootnosheniye v strukture sposobnostey [Communicative and reflexive components and their ratio in the structure of abilities]: avtoref. diss. kand. psikhol. nauk : spets. 19.00.07. Leningrad.

Newton, J., Yates, E., Shearn, S., & Nowitzki, W. (2010). Intercultural Communicative Language Teaching: Implications for Effective Teaching and Learning. In Report to the Ministry of Education, New Zealand. http://www.educationcounts.govt.nz/publications/curriculum/76637/introduction

Peng, K. & Nisbett, R. E. (1999). Culture, dialectics, and reasoning about contradiction. American Psychologist, 54(9), 741-754.

https://doi.org/10.1037/0003-066X.54.9.741

Razina, T.V. (2002). Osobennosti refleksii na razlichnykh urovnyakh pedagogicheskogo myshleniya [Features of reflection at different levels of pedagogical thinking]: avtoref. diss. kand. psikhol. nauk : spets. 19.00.07. Yaroslavl.

Rossokhin, A.V. (2009). Psikhologiya refleksii izmenennykh sostoyaniy soznaniya [Psychology of reflexion of altered states of consciousness]: avtoref. diss. dokt. psikhol. nauk: 19.00.01. Moscow.

Shchedrovitskiy, G.P. (1995). Izbrannyye trudy [Selected Works]. Moscow.

Shynkaruk, V. (2002). Katehoriyi modusu i dyktumu u strukturi rechennya: Monohrafiya [Categories of mode and dictum in the sentence structure]. Chernivtsi: Ruta.

Voitiuk, D.K. (2004).Vliyaniye refleksii na formirovaniye psikhologicheskoy gotovnosti lichnosti k professional'noy deyatel'nosti [Influence of reflection on the formation of psychological readiness of the individual for professional activity]: avtoref. diss. kand. psikhol. nauk : spets. 19.00.01. Novosibirsk.sk.

Завантаження