Українська мова як лінгвокультурологійний Феномен та освітня стратегія на шпальтах часопису «Рідний край» (1905–1916 рр.)

Автор(и)

  • N Stepanenko , NULES of Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.31548/philolog15(2).2024.02

Анотація

Статтю присвячено аналізові політичного, економічного, літературного й наукового часопису «Рідний Край» (1905–1916 рр.) крізь призму лінгвістичних, соціолінгвістичних, лінгвокультурологійних, а почасти й освітніх проблем з особливим акцентуванням, по-перше,  на зміні політичної ситуації в Україні на початку ХХ століття та віддзеркаленням цього поступу в різних сферах суспільного життя, по-друге, на ролі української мови як найважливішого етнічного ідентифікатора. З’ясовано  мовознавчий, соціолінгвістичний, лінгвокультурологійний, освітологійний зміст тижневика, зокрема розкрито спектр порушених на його шпальтах проблем із наступним  класифікуванням та ідеологійним, фаховим, культурологійним, дидактичним, аксіологійним інтерпретуванням їх із синхронійно-діахронійних позицій. Докладно схарактеризовано специфіку еволюції в різні періоди  загальнонародної та літературної мови з  опертям на  лінгвальну практику Тараса Шевченка, Марка Вовчка й інших класиків української літератури та порівняння її з мовним досвідом  простого селянина,  на взаємодію між питомим ресурсом і запозиченнями. Окрему увагу приділено  соціолінгвістичному аспектові – поглядам на мову міста й села, на роль різних освітніх інституцій у формуванні національної свідомості. Доведено, що видання «Рідний Край», з яким пов’язали свою діяльність знакові постаті того часу,  насамперед Олена Пчілка, Григорій Коваленко, Микола Дмитрієв, Агатангел Кримський, Борис Грінченко, мало посутній вплив на розвиток українського питання, який наступив після тривалих офіційних заборон українського слова; на випрацювання літературних норм, передусім правописних,  що їх небезпідставно вважають потужним об’єднувальним чинником української нації; на розширення функційних можливостей (наукова, публіцистична, художня сфери) української мови, зрештою, на її націотвірний потенціал. Лінгвокультурологійні, освітологійні та інші погляди, ідеї, переконання, задекларовані чи обґрунтовані в опублікованих у «Рідному Краї» працях різної жанрової  природи,  знайшли логічне продовження, а більшість із них не втратили  своєї актуальності й дотепер.

Посилання

A., K. (1906). Chy vart vtrachaty pratsiu? [Is It Worth Wasting Labor?]. Native Land, 39, 5-7 (in Ukr.).

A., K-o. (1906). Pro narodniu shkolu na Vkraini [On the Folk School in Ukraine]. Native Land, 20, 4-5 (in Ukr.).

Hrinchenko, B. (1906a). Try pytannia nashoho pravopysu. Z dodatkom A. Yu. Krymskoho [Three Issues of Our Spelling. With an Addendum by A. Yu. Krymskyi]. Native Land, 24, 5-7 (in Ukr.).

Hrinchenko, B. (1906b). Try pytannia nashoho pravopysu. Z dodatkom A. Iu. Krymskoho [Three Issues of Our Spelling. With an Addendum by A. Yu. Krymskyi]. Native Land, 26, 6-10 (in Ukr.).

Hrushevskyi, M. (1998). Pro ukrainsku movu i ukrainsku spravu [On the Ukrainian Language and the Ukrainian Issue]. Kyiv: Veselka (in Ukr.).

Zizd uchyteliv ta diiachiv serednoi shkoly [Congress of Secondary School Teachers and Leaders]. (1906a). Native Land, 19, 11-12 (in Ukr.).

Zizd uchyteliv ta diiachiv serednoi shkoly [Congress of Secondary School Teachers and Leaders]. (1906b). Native Land, 21, 8 (in Ukr.).

Klymenko, I. (2009). Periodychni vydinnia I polovyny XIX–pochatku XX st. v Ukraini. Zahalnyi ohliad [Periodical Editions of the First Half of the 19th Century – Early 20th Century. General Overview]. Bibliotechnyi visnyk [Library Bulletin], 4, 44–48 (in Ukr.).

Kovalenko, Hr. (1906). Ukrainski katery v universytetakh [Ukrainian Cutters at Universities]. Native Land, 23, 5-6 (in Ukr.).

Krymskyi, A.Yu. (1973). Tvory [Works] (Vol. 3: Movoznavstvo, folklorystyka [Linguistics, Folklore Studies]). Kyiv (in Ukr.).

Krymskyi, A. (1908). Chy spravdi vazhko vyvchyty pravopys yi [Is It Really Hard to Learn the Spelling of “Yi” Letter]. Native Land, 26, 6-9 (in Ukr.).

Kucherniuk, I.V. (2016). Chasopys «Ridnyi krai» u suspilno-politychnomu ta kulturnomu zhytti Ukrainy (1905–1916 rr.) [Journal «Native Land» in the Social, Political, and Cultural Life of Ukraine (1905–1916 рр.)] (PhD. diss.). Kyiv (in Ukr.).

L., P. (1906a). Zizd uchyteliv u Hadiachi ta i shkilna komisiia [Congress of Teachers in Hadiach and the School Committee]. Native Land, 29, 9-10 (in Ukr.).

L., P. (1906b). Zizd uchyteliv u Hadiachi ta i shkilna komisiia [Congress of Teachers in Hadiach and the School Committee]. Native Land, 30, 10-11 (in Ukr.).

M., D. (1905). Pro nezrozumilu ukrainsku movu [On Unintelligible Ukrainian Language]. Native Land, 1, 7-8 (in Ukr.).

M., D. (1906). Do uchyteliv [To Teachers]. Native Land, 16, 7 (in Ukr.).

Profesor Sumtsov pro zaboronu ukrainskoi movy v shkoli im. Kotliarevskoho [Professor Sumtsov on the Ban of the Ukrainian Language at Kotliarevsky School]. (1906). Native Land, 31, 11-12 (in Ukr.).

Pchilka, O. (1906). Ukrainski universitetski kafedry [Our Literary Language]. Native Land, 46, 1-3 (in Ukr.).

Pchilka, Olena. (1909). Nasha literaturna mova [Our Literary Language]. Native Land, 3, 2-4 (in Ukr.).

Semenko (Sokolova), S.V. (1999). Biobibliohrafichnyi pokazhchyk do zhurnalu «Ridnyi krai» (1905–1916) [Bibliographic Index for «Native Land» Journal (1905–1916)]. Poltava (in Ukr.).

Semenko, S. V. (2000). Zhurnal «Ridnyi krai» i literaturnyi protses pochatku XX stolittia [Journal «Native Land» and the Literary Process in the Early 20th Century]. (PhD. diss.). Kyiv (in Ukr.).

Ukrainska narodna shkola na Bukovyni [Ukrainian Folk School in Bukovyna]. (1906). Native Land, 22, 3-5 (in Ukr.).

Ukrainska shkilna sprava [Ukrainian School]. (1906). Native Land, 45, 1-2 (in Ukr.).

Chahovets, V. Ukrainska mova i uchenyi uriad (z statti Chahovtsia) [Ukrainian Language and Learned Government (from Chahovets’ Article)]. (1906). Native Land, 31, 11-13 (in Ukr.).

Iaremenko, S. (2002). Chasopys «Ridnyi Krai» i movni problemy pochatku XX stolittia [Journal «Native Land» and Linguistic Issues in the 20th Century]. URL: http://kulturamovy.univ.kiev.ua/KM/pdfs/Magazine60-9.pdf

Shramko, R., Stepanenko, M., Pedchenko, S., Pryima, L., & Komlyk, N. (2023). Teaching Ukrainian as foreign language (TUkFL) at pedagogical university: innovations and perspectives. AD ALTA, 13(2), 222-227.

Yasakova, N.Y., Kharchenko, S.V., & Shynkaruk, V.D. (2019). Verbal indicators of linguistic and cultural identity (personal pronouns as the example). Cogito, XI (4), 201-214.

Опубліковано

2024-06-26