Проблема гендерного балансу в українських ЗМІ в умовах повномасштабної війни

Автор(и)

  • O Yu Balalaieva Національний університет біоресурсів і природокористування України image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.31548/philolog13(4_1).2022.009

Анотація

За результатами Глобального проєкту моніторингу медіа, проблема дотримання гендерного балансу є актуальною для абсолютної більшості світових медій. Ця проблема набуває особливої гостроти для вітчизняних засобів масової інформації, які функціонують в умовах повномасштабної війни. Мета статті – проаналізувати особливості представленості жінок у контенті загальнонаціональних і гіперлокальних видань України в умовах війни. Основним методом для реалізації мети обрано порівняльний аналіз даних всеукраїнських моніторингів загальнонаціональних і гіперлокальних видань за другий квартал 2022 року. Аналіз даних показав, що результати моніторингів мають певні відмінності за кількісними та якісними показниками. Так, у загальнонаціональних медіа думки експерток цитували в 16% випадків, у гіперлокальних – в 35%; героїнь згадували у загальнонаціональних медіа у 22% випадків, у гіперлокальних – в 34%. Незважаючи на певні відмінності у даних, зумовлені різними підходами й методиками досліджень, результати обох моніторингів свідчать про гендерний дисбаланс у вітчизняних ЗМІ на користь чоловіків. Частково це є наслідком ситуації, яка протягом десятиліть складалася в українській медіагалузі і характеризується дефіцитом представленості жінок в журналістських матеріалах, особливо новинних, частково це спричинено повномасштабним вторгненням Росії та війною. Водночас вітчизняні й іноземні дослідники констатують позитивні зміни щодо руйнування гендерних стереотипів, трансформації гендерних ролей, формування нових наративів у висвітленні війни в українських медіа. Це потребує вивчення означеної проблеми та становить перспективний напрям подальших досліджень.

Посилання

Viina, media i hender... Yak sytuatsiia v kraini vplyvaie na kontent (rezultaty kvitnevoho monitorynhu 2022) [War, media and gender... How the situation in the country affects the content (results of the April 2022 monitoring)]. (2022). Volynskyi pres-klub. Retrieved from: http://volynpressclub.org.ua/index.php?option-=com_content&view=article&id=1107:-2022&catid=10:gendermedia&Itemid=21.

Hendernyi balans ta viina. Monitorynhove doslidzhennia za druhyi kvartal 2022 roku Instytut masovoi informatsii [Gender balance and war. Second quarter 2022 monitoring]. (2022). Retrieved from: https://imi.org.ua/monitorings/gendernyj-balans-ta-vijna-monitoryngove-doslidzhennya-za-drugyj-kvartal-2022-roku-i46126

Koly zhinky stanut liudmy dlia ukrainskykh media. Monitorynhove doslidzhennia za tretii kvartal 2021 roku [When women become people for the Ukrainian media. Monitoring study for the third quarter 2021] (2021). Institute of Mass Information. Retrieved from: https://imi.org.ua/monitorings/koly-zhinky-stanut-lyudmy-dlya-ukrayinskyh-media-monitoryngove-doslidzhennya-3-kvartal-2021-i41486.

U 50 hiperlokalnykh media Ukrainy – naivyshchyi riven hendernoi chutlyvosti: pidsumkovi rezultaty monitorynhu 2022 [The 50 hyperlocal media of Ukraine have the highest level of gender sensitivity: the final results of the 2022 monitoring]. (2022). Volynskyi pres-klub. Retrieved from: http://volynpressclub.org.ua/index.php?option=com_content&view=article&id=1127:-50-2022-&catid=10:gendermedia&Itemid=21

Balalaieva, O. (2019). The problem of gender balance in Ukrainian media: outlines of a solution. Euromentor, 3, 79-92.

Kassa, B. E. & Sarikakis, K. (2021). Shrinking communicative space for media and gender equality civil society organizations, Feminist Media Studies, 21. DOI: 10.1080/14680777.2021.1917640

Knowles, S. (2020). Women, the Economy and the News: Undeserved and underrepresented? Journalism Studies, 21 (11), 1479-1495. DOI: 10.1080/ 1461670X.2020.1762241

Macharia, S. & Mir, J.B. (2022). Global Study: Gender Equality and Media Regulation. Fojo, Linnaeus University.

Orgeret, K.S. & Mutsvairo, B. (2022). Ukraine coverage shows gender roles are changing on the battlefield and in the newsroom. The Conversation. Retrieved from: https://theconversation.com/ukraine-coverage-shows-gender-roles-are-changing-on-the-battlefield-and-in-the-newsroom-179601

Padovani, C., Ross, K., Djerf-Pierre, M. & Edström, M. (2019). Re-booting gender in communication research and practice: A translational approach. Studies in Communication Sciences, 19(2), 211–215.

Progress on the Sustainable Development Goals: The Gender Snapshot 2022. UN WOMEN. Retrieved from: https://www.unwomen.org/en/digital-library/publications/2022/09/progress-on-the-sustainable-development-goals-the-gender-snapshot-2022.

Ross, K., Bachmann, I., Cardo, V., Moorti, S. & C. M. Scarcelli (eds.). (2020). The International Encyclopaedia of Gender, Media and Communication. Wiley Blackwell, Chichester. DOI:10.1002/9781119429128

Suprun, V., Volovenko, I., Radionova, T., Muratova, O., Lakhach, T., & Melnykova-Kurhanova, O. (2022). Gender Stereotypes in Ukrainian Mass Media and Media Educational Tools to Contain Them. Postmodern Openings, 13(1), 372-387. https://doi.org/10.18662/po/13.1/402

Vandenberghe, H. (2019). Representation of Women in the News: Balancing between Career and Family Life. In Media and Communication, 7(1). https://doi.org/10.17645/mac.v7i1.1627

6th Global Media Monitoring Project Report. Who makes the news? Retrieved from: https://whomakesthenews.org/

Завантаження

Опубліковано

2022-12-14