Проблема гендерного балансу в українських ЗМІ в умовах повномасштабної війни
DOI:
https://doi.org/10.31548/philolog13(4_1).2022.009Анотація
За результатами Глобального проєкту моніторингу медіа, проблема дотримання гендерного балансу є актуальною для абсолютної більшості світових медій. Ця проблема набуває особливої гостроти для вітчизняних засобів масової інформації, які функціонують в умовах повномасштабної війни. Мета статті – проаналізувати особливості представленості жінок у контенті загальнонаціональних і гіперлокальних видань України в умовах війни. Основним методом для реалізації мети обрано порівняльний аналіз даних всеукраїнських моніторингів загальнонаціональних і гіперлокальних видань за другий квартал 2022 року. Аналіз даних показав, що результати моніторингів мають певні відмінності за кількісними та якісними показниками. Так, у загальнонаціональних медіа думки експерток цитували в 16% випадків, у гіперлокальних – в 35%; героїнь згадували у загальнонаціональних медіа у 22% випадків, у гіперлокальних – в 34%. Незважаючи на певні відмінності у даних, зумовлені різними підходами й методиками досліджень, результати обох моніторингів свідчать про гендерний дисбаланс у вітчизняних ЗМІ на користь чоловіків. Частково це є наслідком ситуації, яка протягом десятиліть складалася в українській медіагалузі і характеризується дефіцитом представленості жінок в журналістських матеріалах, особливо новинних, частково це спричинено повномасштабним вторгненням Росії та війною. Водночас вітчизняні й іноземні дослідники констатують позитивні зміни щодо руйнування гендерних стереотипів, трансформації гендерних ролей, формування нових наративів у висвітленні війни в українських медіа. Це потребує вивчення означеної проблеми та становить перспективний напрям подальших досліджень.
Посилання
Viina, media i hender... Yak sytuatsiia v kraini vplyvaie na kontent (rezultaty kvitnevoho monitorynhu 2022) [War, media and gender... How the situation in the country affects the content (results of the April 2022 monitoring)]. (2022). Volynskyi pres-klub. Retrieved from: http://volynpressclub.org.ua/index.php?option-=com_content&view=article&id=1107:-2022&catid=10:gendermedia&Itemid=21.
Hendernyi balans ta viina. Monitorynhove doslidzhennia za druhyi kvartal 2022 roku Instytut masovoi informatsii [Gender balance and war. Second quarter 2022 monitoring]. (2022). Retrieved from: https://imi.org.ua/monitorings/gendernyj-balans-ta-vijna-monitoryngove-doslidzhennya-za-drugyj-kvartal-2022-roku-i46126
Koly zhinky stanut liudmy dlia ukrainskykh media. Monitorynhove doslidzhennia za tretii kvartal 2021 roku [When women become people for the Ukrainian media. Monitoring study for the third quarter 2021] (2021). Institute of Mass Information. Retrieved from: https://imi.org.ua/monitorings/koly-zhinky-stanut-lyudmy-dlya-ukrayinskyh-media-monitoryngove-doslidzhennya-3-kvartal-2021-i41486.
U 50 hiperlokalnykh media Ukrainy – naivyshchyi riven hendernoi chutlyvosti: pidsumkovi rezultaty monitorynhu 2022 [The 50 hyperlocal media of Ukraine have the highest level of gender sensitivity: the final results of the 2022 monitoring]. (2022). Volynskyi pres-klub. Retrieved from: http://volynpressclub.org.ua/index.php?option=com_content&view=article&id=1127:-50-2022-&catid=10:gendermedia&Itemid=21
Balalaieva, O. (2019). The problem of gender balance in Ukrainian media: outlines of a solution. Euromentor, 3, 79-92.
Kassa, B. E. & Sarikakis, K. (2021). Shrinking communicative space for media and gender equality civil society organizations, Feminist Media Studies, 21. DOI: 10.1080/14680777.2021.1917640
Knowles, S. (2020). Women, the Economy and the News: Undeserved and underrepresented? Journalism Studies, 21 (11), 1479-1495. DOI: 10.1080/ 1461670X.2020.1762241
Macharia, S. & Mir, J.B. (2022). Global Study: Gender Equality and Media Regulation. Fojo, Linnaeus University.
Orgeret, K.S. & Mutsvairo, B. (2022). Ukraine coverage shows gender roles are changing on the battlefield and in the newsroom. The Conversation. Retrieved from: https://theconversation.com/ukraine-coverage-shows-gender-roles-are-changing-on-the-battlefield-and-in-the-newsroom-179601
Padovani, C., Ross, K., Djerf-Pierre, M. & Edström, M. (2019). Re-booting gender in communication research and practice: A translational approach. Studies in Communication Sciences, 19(2), 211–215.
Progress on the Sustainable Development Goals: The Gender Snapshot 2022. UN WOMEN. Retrieved from: https://www.unwomen.org/en/digital-library/publications/2022/09/progress-on-the-sustainable-development-goals-the-gender-snapshot-2022.
Ross, K., Bachmann, I., Cardo, V., Moorti, S. & C. M. Scarcelli (eds.). (2020). The International Encyclopaedia of Gender, Media and Communication. Wiley Blackwell, Chichester. DOI:10.1002/9781119429128
Suprun, V., Volovenko, I., Radionova, T., Muratova, O., Lakhach, T., & Melnykova-Kurhanova, O. (2022). Gender Stereotypes in Ukrainian Mass Media and Media Educational Tools to Contain Them. Postmodern Openings, 13(1), 372-387. https://doi.org/10.18662/po/13.1/402
Vandenberghe, H. (2019). Representation of Women in the News: Balancing between Career and Family Life. In Media and Communication, 7(1). https://doi.org/10.17645/mac.v7i1.1627
6th Global Media Monitoring Project Report. Who makes the news? Retrieved from: https://whomakesthenews.org/
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Стосунки між правовласниками і користувачами регулюються на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства – Некомерційна – Поширення На Тих Самих Умовах 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0):https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див.The Effect of Open Access).