Значення герменевтичного досвіду у філософії мистецтва Г. Г. Гадамера
Abstract
Проаналізовано герменевтичний досвід Г. Г. Гадамера у мистецтві, зосереджена увага на баченні мистецтва як саморепрезентації буття. Мистецтво – одна із фундаментальних характеристик, до яких вдається Гадамер, щоб проілюструвати основні засади герменевтичного досвіду. Вихідним фактом філософсько-герменевтичної онтології мистецтва за Гадамером є єдність мистецького твору з мовною традицією, яка розкриває нам світ мистецького твору. З цього факту випливає інтенційний характер буття мистецького твору. Можна зазначити, що герменевтичний досвід, відповідно до Г. Г. Гадамера, виявляє відкритість як його фундаментальну налаштованість, завдяки чому стає можливою діяльність досвіду в усіх його регіонах і його здатність пов'язуватися з іншими сферами, зокрема свідомістю та мовою.
References
Vynohradov, M. F. (1983). Myko F. Prohramma teksta. Sovremennie zarubezhnie lyteraturnie tendentsyy [Miko F. Program text. Modern foreign literary trends]. Moscow, Russia: YNYON, 154-161.
Gadamer, G.-G. (2001). Aktualnist prekrasnoho. Hermenevtyka i poetyka : vybrani tvory [Relevance of the beautiful. Hermeneutics and Poetics: Selected Works.]. Kyiv, Ukraine: Yunivers, 51-99.
Gadamer G.-G. (1988). Ystyna y metod. Osnovy fylosofskoi hermenevtyky [Truth and method. Basics of Philosophical Hermeneutics] Moscow, Russia: Prohress, 704.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Relationship between right holders and users shall be governed by the terms of the license Creative Commons Attribution – non-commercial – Distribution On Same Conditions 4.0 international (CC BY-NC-SA 4.0):https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).