Сучасний університет через призму нової філософії освіти
Abstract
Досліджено радикальні зміни в системі освіти, що відбуваються як відповідь на виклики глобальних і локальних чинників сучасного соціуму. Проаналізовано зв'язок і взаємозумовленість глобальних проблем сучасності та кризи сучасної університетської освіти. Визначено, що в основі зародження ціннісно-нового розуміння університетської освіти та її ролі у становленні відкритого громадянського суспільства лежать сформовані нормативні уявлення. Університет має відповідати потребам реальних умов життя, викликам часу. Доведено, що успішне подолання кризи можливе лише на основі нової освітньої парадигми. Встановлено, що університет повинен бути гарантом і механізмом такої соціальної потреби, як стабільний, сталий розвиток суспільства.
References
National Strategy for the Development of Education in Ukraine for 2012-2021. Available at: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/344/2013
Kremen,` V. G. (2008). Lyudy`na pered vy`kly`kom cy`vilizaciyi: tvorchist`, lyudy`na, osvita. Fenomen innovacij: osvita, suspil`stvo, kul`tura [Man before the challenge of civilization: creativity, person, education. The phenomenon of innovation: education, society, culture]. Kiev, Pedagogichna dumka, 9-48.
Kul`tenko, V. P., (2017). Dy`xotomiya elitarno-masovogo v kul`turi ta my`stecztvi v konteksti problem kul`turnoyi polity`ky [Elitarian-mass dichotomy in culture and art in the context of problems of cultural policy] Scientific journal of nules of ukraine. Series: Liberal arts, 274, 15-21.
Savy`cz`ka, I. M., (2015). Filosofs`ki aspekty` modernizaciyi osvity` v konteksti trady`cij ta innovacij [Philosophical aspects of modernization of education in the context of traditions and innovations]. Scientific journal of NULES of Ukraine. Series: Liberal arts, 228, 85-90.
Suprun, A. G., Novytska, K. V. (2015). Innovaciyi ta tvorchist` yak osnova zmin osvitn`oyi parady`gmy` [Іnnovations and creativity as a basis for of changes the educational paradigm]. Scientific journal of NULES of Ukraine. Series: Liberal arts, 228, 97-102.
Chekal, L. A., Gorbatiuk, T. V. Kul`tenko, V. P., Savy`cz`ka, I. M. ta in.(2014). Filosofiya osvity [Philosophy of Education]. Kiev-Nizhyn, 264.
Yaspers, K. Ideya universy`tetu [The idea of the university]. Available at: http://www.gridnev.info/?p=17
Downloads
Published
Issue
Section
License
Relationship between right holders and users shall be governed by the terms of the license Creative Commons Attribution – non-commercial – Distribution On Same Conditions 4.0 international (CC BY-NC-SA 4.0):https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).