Освітнє середовище: наукова рефлексія поняття

Authors

  • Людмила Миколаївна Омельченко National University of Life and Environmental Sciences of Ukraine image/svg+xml

Abstract

У статті аналізуються основні особливості сучасного соціокультурного простору, що зумовлюють посутній вплив на процеси моделювання та організації новочасного освітнього середовища, порівнюються особливості освітнього середовища традиційної та новітньої культури, доводиться необхідність реалізації принципів культуродоцільності та студентоцентризму в процесі наповнення змісту навчальних планів, створення виховної концепції університету, вибору ефективного стилю педагогічної взаємодії.

Author Biography

  • Людмила Миколаївна Омельченко, National University of Life and Environmental Sciences of Ukraine
    доцент кафедри психології

References

Biletska, D. (2016). Osvitnie seredovyshche universytetu yak zasib formuvannia doslidnytskykh umin maibutnikh uchyteliv inozemnykh mov [The university educational environment as a source of research skills of future foreigh languages teachers]. Scientific bulletin Mykolaiv V. O. Sukhomlynskyi national university, 1, 16-20.

Vyigotskiy, L. S. Ed. (1999). Pedagogicheskaya psihologiya [Pedagogical psychology]. Moscow, Russia: Pedagogika-Press, 536.

Glotov, M. B. (2000). Sotsiodinamicheskaya kontseptsiya «mozaichnoy kulturyi» A. Molya kak proobraz ee virtualnoy modeli [Socio-dynamic concept of "mosaic culture" A.Mole as a prototype of its virtual model]. Materials of the scientific conference April 11-13. St. Petersburg (Russia), 64-66

Golovanova, N. F. (2004). Sotsializatsiya i vospitanie rebenka [Socialization and upbringing of the child]. St. Petersburg, Russia: Rech, 272.

Hora, O. V. (2011). Educational environment as a factor of formation of the national identity of students of higher educational establishments. Available at: file:///D:/Documents/Downloads/vpm_2011_8(1)__21.pdf

Omelchenko, L. M., Vus, V. I., (2015). Sotsializatsiia osobystosti v sytuatsii nevyznachenosti [Socialization of a person in a situation of uncertainty]. Kуiv: Komprynt, 272.

Savenkov, A. (2008). Educational environment. Available at: http://psy.1september.ru/index.php?year=2008&num=20

Hutornaya, M. L. (2009). Model razvitiya stressoustoychivosti studentov v usloviyah intellektualnyih ispyitaniy [The educational environment Model of development of students' stress resistance in conditions of intellectual testing]. Bulletin of TGU, 7, 197-200.

Bates A. W. (Tony). (2015). Teaching in a Digital Age. Guidelines for designing teaching and learning. Available at: https://opentextbc.ca/teachinginadigitalage/

Simonton, D. K. (2009). Gift, Talents, and Their Societal Repercussions. International Handbook on Giftedness. Available at: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-1-4020-6162-2_45

Published

2018-12-20

Issue

Section

Статті