Лідерство як сучасна євангельська практика учнівства в східноєвропейському контексті
Abstract
У статті представлено осмислення лідерства як сучасної євангельської практики учнівства. Доведено, що християнське лідерство доби постмодерну осмислюється не як керівництво рядовими вірними та суспільством, а як сам процес підготовки потенційного лідера як служителя для різних соціальних груп. Підготовка лідерів розглядається на прикладі аналізу освітнього проекту «Школа без стін». Згідно методології А. Макінтайра, який запропонував вважати відродження будь-якої діяльності, що здійснювалася в минулому, практикою, що є лише подобою діяльності, що відроджується. В даній статті практикою учнівства є неформальний підхід до навчання та підготовки лідерів служіння в церкві та суспільству. Припускається, що запропонований підхід формування лідерів є спробою відродити новозавітний ідеал учнівства.References
Bonkhoffer, D. (1992). Sleduya Khristu [Following Christ]. Chicago, USA: SGP, 262.
Exclusive interview with the rector of Donetsk Christian University Michael Cherenkov. Available at: http://www.christianmegapolis.com
Makdonal'd, V. (1995). Istinnoye uchinichestvo [True Teaching]. Odessa, Ukraine: CLV, 125.
MacIntyre, A. (2002). Pislyachesnoty. Doslidzhennya z teoriyimorali [After virtue. Research on the theory of morality]. Kiev, Ukraine: Spirit and Lit, 436.
Meleshko, A., Teteryatnikov, K., Cherenko, M. (2017). Missiya v Yevrazii: opyt i novyye initsiativy yevangel'skikh tserkveĭ [Mission in Eurasia: experience and new initiatives of evangelical churches]. Kуiv, Ukraine: Mission Eurasia, 198.
Negrov, A., Penner, P., Cherenkov, M. (2017). Vera i trud: khristianskaya missiya i liderstvo v professional'noy deyatel'nosti [Faith and work: Christian mission and leadership in professional work]. Kiev, Ukraine: Mission Eurasia, 320.
Penner, P. (2014). Missiologiya i germenevtika. Prochteniye bibleyskikh tekstov v kontekste missii [Missiology and hermeneutics. Reading the Bible texts in the context of the mission]. Cherkassy, Ukraine: Colloquium, 312.
Petti, S. (2016). Vzglyad na bogoslovskoye obrazovaniye v stranakh Tsentral'noyi Vostochnoy Yevropy [A look at the theological education in Central and Eastern Europe] Korosten-Irpen-Kiev, Ukraine: Triada S, 96.
Responses of the director of "School without walls" to the questions of the web conference Available at: http://www.invictory.com/news/story-66191-%D0%A8%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D0%B0-%D0%B1%D0%B5% D0%B7-%D1%81%D1%82%D0%B5%D0%BD.html.
Teteryatnikov, K. (2016). Shkola bez sten kak model' vzaimodeystviya mezhdu tserkov'yu I akademiyey [School without walls as a model of interaction between the church and the academy], Bogomysliye, 19, 60-72.
Teteryatikov, K. School without walls as a model of interaction between the church and the academy Available at: https://risu.org.ua/ru/index/blog/~konstt/66211/.
Cherenkov, M. School without walls Available at: https://www.youtube.com/watch?v=9L1bHVr0BdI.
School without walls as a model of non-formal education for the preparation of leaders of ministries in post-Soviet countries Available at: http://re-vision.pro/2016/05/2768.
Meleshko, A., Golovin, S., Teteratnikov, K., Pankov, S., Kondyuk, D., Negrov, A., Zhibrik A., Dubrovsky, M., Gorenkov, D. (2016). Shkola bez sten: sleduyushchiy shag [School without walls: the next step]. Korosten, Ukraine: MCHP «Triada», 326.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Relationship between right holders and users shall be governed by the terms of the license Creative Commons Attribution – non-commercial – Distribution On Same Conditions 4.0 international (CC BY-NC-SA 4.0):https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).