Смерть у антропології антіохійської школи
Abstract
Статтю присвячено уявленням про смерть у богословській антропології Антіохійської школи, грецькомовного патристичного осередку у Сирії. Розгляд в єдиному контексті доробку різних богословів цієї школи, думку яких досліджують зазвичай окремо, дозволяє простежити специфічний підхід антіохійців до феномену смерті та розвиток їх ідей на цю тему. Спершу суто «вертикальні» погляди антіохійців на життя, смерть і воскресіння як Божі дари конкретній людині (сщмч. Ігнатій, свт. Феофіл) поступово поєднуються з класичними «горизонтальними» уявленнями про «природне безсмертя». На перетині цих бачень формується антропологічна концепція «двох катастаз» Феодора Мопсуестійського, з якої виростає етичне вчення свт. Йоана Золотоуста і Феодорита Кирського про страх смерті як рушій цивілізації і як педагога свободи. На цю ж онтологічну канву спирається антіохійська психотерапія депресії, спричиненої смертю близьких.
References
Gretser, J. ed. (1863).Anastasius Sinaita (S.P.N.), Viae Dux adversus Acephalos, PG 89, col. 35-327.
Basilii Magni (S.P.N.) In Barlaam martyrem. (1985).PG. 31, Col. 483-489.
Devreesse R. (1948). Essai sur Thodore de Mopsueste (Studi e Testi, vol. 141). Vaticano.
Staab, K. ed. (1892). Diodorus, Fragmenta in epistulam ad Romanos. Pauluskommentare aus der Griechischen Kirche: aus Katenenhandschriften gesammelt. Mnster, 83-112.
Ulisue (Marzin), hiuromoine. (2011). "Cosmologie et christologie а Antioche et Alexandrie". Proche-Orient Chretien, 61, 6-33.
Hedde, R., Amann, E., (1933). Pulagianisme// DTC 12/1. – P. 675-715.
Horyacha M. (2012). The Journey Within the Heart. The Dynamic Anthropology of Pseudo-Macarius. Leuven, [manuscript]. 8. Camelot. P.-Th. ed. (1958). Ignace d'Antioche. Aux Uphusiens. SC 10 P.66-93
Lequien, P.M. (1863). Joannes Damascenus (S.P.N.). Expositio Fidei orthodoxae. PG 94– col.790-1227
Leonhard, C. (2001).“Ishodad of Merw’s Exegesis of the Psalms 119 and 139-147. A study of his interpretation in the light of the Syriac translation of Theodore of Mopsuestia’s Commentary” //CSCO 585, subs.107.
Macarii Aegiptii (S.P.N.) Homilia 45. (1903). PG 34, col.785-792.
Pelikan, J. (1961). Shape Of Death. Life, Death And Immortality In The Early Fathers. – New York: Abingdon Press, 128.
Bakalova, E., Dimitrova, M. ed. et al. (2017). Medieval Bulgarian Art and Letters in a Byzantine Context. Sofia, Bulgaria: American Research Center in Sofia, 573.
Vostu. J.M. ed. (1940). Theodori Mopsuesteni commentarius in evangelium Iohannis Apostoli. CSCO 115-116
Reuss, J. ed. (1957). Theodorus Mopsuestenus. Fragmenta in Matthaeum (incatenis). Mattheus-Kommentare aus der griechischen Kirche. Broschiert, 55-95.
Schulze, J.L. ed. (1863). Theodoreti, De providentia orationes decem. PG 83, col. 555-774.
Schulze, J.L. ed. (1863). Theodoreti, Expositio rectae fidei. PG 83, col. 439-556.
Bardi, G. (1948). Theophile d'Antioche. Trois livres a Autolycus, SC 20, p. 58-272.
Wolska-Konus W. (1968). Introduction. SC 141. Р. 15-252
Averintzev, S.S. (2003). Mnogocennaya zhemchuzhyna [Precious Pearl]. Кyiv, Ukraine: Dukh i litera, 450.
Guriev, P. (1890). Feodor, jepiskop Mopsuestskiy [Theodore, the Bishop of Mopsuestia]. Мoskow, Russia: 356
Morozova, D.S. (2010). Tema liudyny ta dovkillia u vizantijs’kiy asketychniy slovesnosti [Man and the Environment in Byzantine Ascetic Literature]. – Кyiv, 206.
Morozova, D.S., archimandrite Feodosy (Marchenko), (2018). Evtanazia [Euthanasia]. European Dictionary of Philosophy. Kyiv, Ukraine: Dukh i litera, 576.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Relationship between right holders and users shall be governed by the terms of the license Creative Commons Attribution – non-commercial – Distribution On Same Conditions 4.0 international (CC BY-NC-SA 4.0):https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).