Концепції підвищення кваліфікації вчителів початкової школи у США і Великій Британії
Abstract
З’ясовано, що розвиток системи перепідготовки та ПК учителів початкової школи упродовж тривалого часу спирається на концептуальні засади педагогіки, що забезпечує функціонування названої системи. Відповідні концепції представлені в статті. Як свідчать результати досліджень концептуальних положень формування освітньої системи ПК учителів у США і Великій Британії, їх характер пов'язаний з розвитком історії країн. Зокрема, розвивається тенденція інтеграції курсової та внутрішкільної форм ПК на базі співробітництва учителів із фахівцями ВНЗ; піднімається питання про демократизацію навчального процесу ПК вчителів початкової школи.
References
American Association for Employment in Education. Education Supply and Demand in the United States. − Columbus, OH: American Association for Employment in Education, Inc., 2010. 12 p.
Balow, N. TRJST and the future of In-service training / N. Balow // Forum for the discussion of new trends in education. 1986. Vol. 29, № 1. P. 6−9.
Carol, A. Guidelines for an Effective Evaluation / Aubrey Carol // British journal of In-service Education.1988. Vol. 14, P. 140−145.
Cowan, G. A Schedule of teaching skills: an aid to self evaluation, development and assessment / G.A. Cowan // British Journal of In-Service Education. 1984.Vol. 11, Nos. l. P. 36−38.
Halsey, A.H., Floud, J. and Anderson, C.A. (eds.) Education, Economy and Society. New York, 1961.
Hawley, W.D. Good Schools: A Synthesis of Research on How Schools Influence Student Achievement. Special issue / W.D. Hawley, S. Rosenholtz // Peabody Journal of Education. 1984. Vol. 4. P. 1−178.
Loevinger J. Some thoughts on ego development and counselling / J. Loevinger // Personal and guidance journal. 1980. Vol. 58. p. 157.
National Center for Alternative Certification [Електронний ресурс] Режим доступу: http://www.teach-now.org/aboutncac.cfm. Назва з екрану. Дата звернення: 23.11.2012.
Reavis, C., Mehaffie, S. Staff Recruitment and In-service Development in Smaller Schools // NASSP Bulletin, 1984. – p. 32.
Reed, D. F., Seyfarth, j. T. Assessing Needs in Rural Schools // The Rural Educator, N.6, Vol. 1, 1984. P. 12.
Андрєєва Галина Борисовна. Подготовка, адаптация и повышение квалификации сельских учителей. Дис. … канд. пед. наук. 13.00.01. М., 2000. 154 с.
Бондарук Я.В. Організація навчального процесу в системі підвищення кваліфікації вчителів у США. Дис. … канд. пед. наук. 13.00.04. Черкаси, 2013. 209 с.
Гаргай Виктор Богданович. Розвитие системы повышения квалификации учителей в Великобритании (конец ХІХ – конец ХХ вв.). Дис. … доктора пед. наук. Новосибирск. 2006. 379 с.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Relationship between right holders and users shall be governed by the terms of the license Creative Commons Attribution – non-commercial – Distribution On Same Conditions 4.0 international (CC BY-NC-SA 4.0):https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).