Зміст та структура поняття «ціннісний світогляд студентів соціономічних професій університетів наук про життя»
DOI: http://dx.doi.org/10.31548/hspedagog15(2).2024.112-123
Анотація
У статті здійснено визначення змісту та структури поняття «ціннісний світогляд студентів соціономічних професій університетів наук про життя». Зазначається, що світогляд є сукупністю поглядів, оцінок, принципів, які загального розуміння світу і місце (призначення) в ньому людини. Для світогляду принциповим є перехід знань у переконання, спосіб життя і норми поведінки. Він забезпечує виконання найважливіших функцій в житті людини, становить основу життя. Світогляд є механізмом перетворення знань і почуттів у переконання, від яких залежить поведінка. Використовувалась низка методів, зокрема аналізу та синтезу підходів (конфігураційного та синергетичного). Авторка трактує ціннісний світогляд студентів соціономічних професій університетів наук про життя як систематизований комплекс уявлень, оцінок, установок, що забезпечують цілісне бачення навколишнього світу, свого місця в ньому, з власною життєвою позицією та відповідними її діями. Окреслюється структура світогляду за: досвідом, на основі якого формується світовідчуття як основа світогляду; знання, на основі яких формується світорозуміння; мета; цінностями (щастя, любов, істина, добро, краса, свобода тощо), що є в основі переконань, ідеалами людини. Звертається увага, що сукупність цінностей визначає зміст та структуру світогляду. Вона містить: систему аксіологічних знань; ціннісні погляди та переконання, що спричиняють мотиви поведінки студентів; ціннісні ідеали, що спричиняють розвиток особистості як активного суб’єкта соціуму; критерії ціннісної оцінки навколишнього світу. Наголошується можливість представлення структури ціннісного світогляду студентів соціономічних професій університетів наук про життя як сукупність об’єктивних (до них слід віднести знання) і суб’єктивних (переконання, ідеали) елементів, кожен з яких має цілком певне функціональне призначення. Звертається увага на зумовленість ціннісного світогляду студентів поєднанням інтелектуально-розумового компоненту з чуттєво-емоційним. Тому він містить спонукання до дій, що надає йому переконливості. Виявляється на таких рівнях досконалості (зрілості) – світовідчуття, світосприйняття, світорозуміння. Перспективу подальших наукових пошуків авторка вбачає в узагальненні національного та зарубіжного досвіду формування ціннісного світогляду студентів соціономічних професій університетів наук про життя, визначенні методологічних засад цього процесу.
Посилання
Michael T. Lee, Robyn L.Raschke. (2016) Understanding employee motivation and organizational performance: Arguments for a set-theoretic approach. Journal of Innovation & Knowledge. Volume 1. Issue 3. P. 162–169.
URL:https://www.sciencedirect.com/journal/journal-of-innovation-and-knowledge/vol/1/issue/3
https://doi.org/10.1016/j.jik.2016.01.004
FarionО., Trifanina L., Miroshnichenko V., Miroshnichenko А., Adamchuk Y., Tomkiv І., Binkovskyi О. (2023) The advantages of a synergistic approachin training students of second-level education in higher military school. AD ALTA: Journal of Interdisciplinary Research. 13/01-XXXIII. Р. 77–81.
https://www.magnanimitas.cz/13-01-xxxiii
https://portal.issn.org/
DOI (& full text) | .pdf: www.doi.org/10.33543/1401
Sopivnyk I. V., Marusiak V. M. (2023) Formation of Bioethical Views of Stu-dents - Future Veterinarians: a Review of the Source Base. Scientific journal “Humanitarian Studies: Pedagogy, Psychology, Philosophy”. Vol. 14. No.4. P. 92–102. https://doi.org/10.31548/hspedagog14(4).2023.92-102
TrifaninaL.S., Miroshnichenko V.I. (2022) Kultura profesiinoho spilkuvannia v umovakh formalnoi, neformalnoi ta informalnoi osvity. Innovatsiina pedahohika. № 45. S. 217–220. http://www.innovpedagogy.od.ua/vip45
DOI https://doi.org/10.32843/26636085/2022/45.45
Hrubi T. V., Miroshnichenko V. I. (2022) Yakist osvity yak peredumova intehratsii Ukrainy v yevropeiskyi osvitnii prostir. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Spetsvypusk. Tom 1. Kyiv : Vydavnychyi dim «Helvetyka». S. 61–67. https://chasopys.ps.npu.kiev.ua/spec-2022-1
DOI https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2022.spec.1.12
Korchova O. (2021) Sotsionomichni profesii kriz proektsiiu movnoi komunikatsii. URL: http://shag.com.ua.download/socionomichni-profesiyi.
Pavlov V. I., Lebediev V. O. (2019) Slovnyk naibilsh uzhyvanykh terminiv z filosofii, lohiky, etyky, estetyky ta relihiieznavstva. Kharkiv, 160 s. http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/2228
Svitohliad i svit liudyny : kolektyvna monohrafiia (2008) / za zah. red. doktora filosofskykh nauk, profesora V.P. Kapitona. Dnipropetrovsk : DDFA, 240 s.
URL:http://chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://visnyk.iful.edu.ua
Andros Ye. (2008) V. Shynkaruk yak initsiator antropolohichnoho povorotu v ukrainskii filosofii XX storichchia. Trybuna. № 3/4. S. 14–16.
URL:http://chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstr
Mykhaylyk V., Sapytska О., Kadeniuk О., Mykhaylyk О. (2023) The role of humanitarian disciplines in ukraine's higher education system in forming a solid level of civic culture. AD ALTA: Journal of Interdisciplinary Research. 13/01-XXXIII. Р. 36–40. DOI (& full text) | .pdf: www.doi.org/10.33543/1401
https://www.magnanimitas.cz/13-01-xxxiii
Halichenko M., Polishchuk I. (2018) Khrestomatiia z istorii ta filosofii nauky : navchalno-metodychnyi posibnyk dlia pidhotovky doktoriv filosofii PhD KhDU. Kherson. 158 s.
URI: http://eKhSUIR.kspu.edu/handle/123456789/8330
Pavlova V. (2021) Tsinnisne stavlennia zdobuvachiv osvity do zdorovoho sposobu zhyttia yak pedahohichna problema. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk: mizhvuzivskyi zbirnyk naukovykh prats molodykh vchenykh Drohobytskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Ivana Franka. Vyp 41. T. 2. S. 202–208. https://dspace.onu.edu.ua/items/76b3c9b6-4f42-4e77-80d4-c1869d92a144. DOI https://doi.org/10.24919/2308-4863/41-2-44
Sopivnyk I. (2016) Tsinnisnyi (aksiolohichnyi) pidkhid u vykhovanni osobystosti. Naukovyi visnyk Natsionalnoho universytetu bioresursiv i pryrodokorystuvannia Ukrainy. Seriia: Pedahohika, psykholohiia, filosofiia. Vyp: 239. S. 225–229.
Zhao L., Tian F.(2016) Chapter 13 Life and Value Outlook of University Students —Analysis Based on Survey Data concerning Students from 12 Higher Education Institutions. Brill. Chinese Research Perspectives on Society, Volume 3. Р. 291–313. https://brill.com/display/book/edcoll/9789004279964/BP000019.xm
DOI: https://doi.org/10.1163/9789004279964_014
Ziaziun, I. (2013) Filosofiia tsinnisnykh vidnoshen. Innovatsiinist u nautsi i osviti. Kyiv : Bohdanova A. M. S. 74–82.
Kormina L. (2017) Metodychni osnovy formuvannia svitohliadnykh znan studentiv u navchanni: emotsiino-osobystisnyi aspekt. Pedahohichnyi chasopys Volyni. №1(4). S.82–87. URL:
https://evnuir.vnu.edu.ua/bitstream/123456789/12294/1/Kormina.pdf
Kushniruk S. A., Matviienko O. V., Olefirenko T. O. (2023) Formuvannia naukovoho svitohliadu studentiv: sotsiokulturna proektsiia. Osvitnii dyskurs. Zbirnyk naukovykh prats. № 45 (7–9). DOI 10.33930/ed.2019.5007.45(7-9)-12
https://chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj
/https://enpuir.npu.edu.ua/bitstrea
Метрики статей
Metrics powered by PLOS ALM
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.