Конкурентоздатність фахівця професійного навчального закладу: проблеми і перспективи
Abstract
У статті висвітлено актуальну проблему конкурентоздатності фахівців професійного навчального закладу. Обґрунтовано та проведено порівняльний аналізу понять «конкурентоздатність» та «конкурентоспроможність»; сформульовано поняття «конкурентоздатність фахівця професійного навчального закладу»; досліджено особистісні та професійні складові компетентності в науковій літературі; визначено особистісні та професійні складові компетентності конкурентоздатного фахівця професійного навчального закладу за результатами опитування роботодавців; обґрунтовано шляхи підвищення рівня конкурентоздатності фахівців професійного навчального закладу. В процесі дослідження застосовано комплекс взаємопов’язаних методів дослідження, зокрема теоретичних та емпіричних. В результаті дослідження уточнені поняття «конкурентоздатність» та «конкурентоспроможність», обґрунтовано відмінність між ними та зроблено висновок, що конкурентоспроможність фахівця – це наявність у фахівця можливостей конкурувати на ринку праці, а конкурентоздатність фахівця – це здатність фахівця конкурувати, тобто наявність у нього відповідних компетентностей та індивідуальних особливостей, які дозволяють виграти конкурентну боротьбу. На основі проведеного огляду літературних джерел визначено поняття «конкурентоздатність фахівця професійного навчального закладу» – як здатність випускника відповідати вимогам роботодавця в даний період, через конкурентні (професійні та індивідуальні) переваги по відношенню до інших фахівців у певній галузі. Зроблено спробу виділити важливі для роботодавця особистісні та професійні складові конкурентоздатності фахівця професійного навчального закладу. Визначено, що особистісні складові (відповідальність, здатність до навчання, мобільність, здатність працювати в команді) розпочинають формуватись ще з раннього віку, а професійні (висока кваліфікація, додаткова освіта або суміжна професія) - започатковуються саме в професійних навчальних закладах. Перспективними є дослідження з проблеми формування навиків самореалізації особистості та підвищення інтелектуального і кваліфікаційного рівня упродовж усього життя.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Relationship between right holders and users shall be governed by the terms of the license Creative Commons Attribution – non-commercial – Distribution On Same Conditions 4.0 international (CC BY-NC-SA 4.0):https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).