Regulatory basis for the formation of inclusive culture in student youth
DOI:
https://doi.org/10.31548/hspedagog2021.04.015Abstract
he article analyzes scientific approaches and characterizes the concept of "inclusive culture", "inclusive culture of student youth". The main directions of inclusive culture formation in students of higher education institutions at: state, university, educational levels are clarified. The normative-legal support of organizational bases of formation of inclusive culture in student's youth is analyzed. The author identifies legal guarantees for the right to education of children and youth with special educational needs, their integration into society and the possibility of lifelong learning. The university level is characterized by internal regulations and the accessibility and accessibility of the educational environment of the educational institution. The educational level was characterized from the point of view of the organization and implementation of inclusive education, upbringing and socio-psychological support of students with special educational needs. On the basis of normative-legal documents the conclusion on necessity of introduction of specially organized educational process of formation of inclusive culture in student's youth is made.References
Алєєва Н. М. Діти з порушенням зору в умовах інклюзивної освіти : навч.-метод. посіб. Київ: Кафедра, 2016. 212 с.
Вержиховська О. М., Рудзевич І. Л. Теорія і методика виховання дітей в спеціальній школі : навчально-методичний посібник. Кам'янець-Подільський: Кам'янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2016. 292 с.
Волгіна О. М. Соціальний супровід людей з інвалідністю на робочому місці: посібник / ПРООН в Україні, Спільна Програма «Сприяння інтеграційній політиці та послугам для людей з інвалідністю в Україні». Київ: Ваіте, 2018. 36 с.
Галицька Н. Інклюзивна освіта. Інтегроване навчання в початковій школі. Безпека життєдіяльності. 2013. № 8. С. 27-29.
Гендерний аудит доступності: методичні рекомендації / Л. Ю. Байда, Я. В. Грибальський / Нац. Асамблея людей з інвалідністю України. Київ, 2018. 72 с.
Данілавічютє Е. Діти з особливими освітніми потребами в інклюзивному середовищі / Особлива дитина. 2018. № 3. С. 7-19.
Закон України "Про вищу освіту". URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/1556-18.
Закон України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" від 21 березня 1991 р. № 875-ХІІ. Права інвалідів в Україні. Киъв: Сфера, 2002. С. 165-169.
Закон України "Про охорону дитинства" від 26 квітня 2001 р. № 2402-III. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2402-14
Закон України "Про реабілітацію інвалідів в Україні" від 06 жовтня 2005 р. № 2961-IV. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2961-1
Закон України "Про сприяння соціальному становленню та розвитку молоді в Україні" від 5 лютого 1993 року: (остання редакція від 01.01.2013) URL: http://zakon4.rada. gov.ua/laws/show/2998-12.
Інвалідність та суспільство: навчально-методичний посібник. За заг. редакцією Байди Л.Ю., Красюкової - Еннс О.В. / Кол. авторів: Байда Л.Ю., Красюкова - Еннс О.В., Буров С Ю., Азін В.О., Грибальський Я.В., Найда Ю. М. Київ, 2012. 216 с.
Інклюзивна освіта в українських вищих навчальних закладах гарантується державою. Соцпортал дізнався, як вона виглядає на практиці та що про неї думають студенти й викладачі. URL: https://socportal.info/ua/news/yak-realizuiut-inkliuziiu-v-ukrainskikh-universitetakh/
Конституція України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80
Конвенція про права дитини. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_021
Конвенція про права осіб з інвалідністю. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_g71
Клім-Клімашевська А. Освіта дітей з особливими потребами в умовах інклюзії: досвід Польщі. Рідна школа. 2015. № 3. С. 72-74.
Миронова С. П. Педагогіка інклюзивної освіти : навчально-методичний посібник. Кам'янець-Подільський, 2016. 164 с.
Перхун Л. Впровадження інклюзивної освіти в українському освітньому просторі. Імплементація європейських стандартів в українські освітні дослідження : зб. матер. ІІ Міжнар. наук. конфер. Укр. аспоціації дослідників освіти 15 червня 2018 р. / Укр. асоціація дослідників освіти, НАПН України ; [редкол.: С. А. Щудло, О. Заболотна, О. Ковальчук]. Київ, 2018. С. 116-120.
Попова О. Діти з особливими освітніми потребами : розвиток інклюзивної освіти в Україні. Психолог. 2018. № 13-14. С. 90-96.
Поліщук О. Адаптація дітей з особливими потребами. Відкритий урок. 2014. № 9. С. 42-48.
Інвалідність та суспільство: навчально-методичний посібник. За заг редакцією Байди Л.Ю., Красюкової - Еннс О.В. / Кол. авторів: Байда Л.Ю., Красюкова - Еннс О.В., Буров С Ю., Азін В.О., Грибальський Я.В., Найда Ю.М. Київ, 2012. 216 с.
Про освіту: Закон України. URL: http://zakon.rada.gov.ua
Про реабілітацію інвалідів в Україні: Закон України URL: http://zakon.rada.gov.ua
Чайковський М. Є. Соціально-педагогічна робота з молоддю з особливими потребами в інклюзивному освітньому просторі: монографія. Київ: Університет "Україна", 2015. 435 с.
Шевців З. Основи інклюзивної педагогіки: підручник. Київ: ЦУЛ, 2017. 248 с.
Шевцов А. Г. Системний підхід до організації інтегрованого навчання студентів з обмеженою життєдіяльністю у вищому навчальному закладі. Соціально-педагогічна реабілітація в закладах освіти: проблеми та перспективи. Хмельницький: ХІСТУУ, 2009. С. 22-24.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Relationship between right holders and users shall be governed by the terms of the license Creative Commons Attribution – non-commercial – Distribution On Same Conditions 4.0 international (CC BY-NC-SA 4.0):https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).