БІЛІНГВАЛЬНА КУЛЬТУРА МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ: КОМПОНЕНТИ, ПОКАЗНИКИ, РІВНІ СФОРМОВАНОСТІ
Abstract
Розкрито поняття білінгвізм, білінгвальна культура спілкування та її особливості, установлено її змістові характеристики та взаємозв’язок. Обґрунтовано визначення білінгвізму як компонента загальної культури спілкування майбутнього вчителя, потрібного для обміну інформацією та досвідом між представниками білінгвокультур засобами рідної та іноземної мов. Визначена специфіка професійної підготовки майбутніх учителів іноземної мови, яка полягає в необхідності білінгвального спілкування, результативність якого залежить від рівня оволодіння комунікативно-мовними уміннями та здатності організувати мовну взаємодію.References
Барышников, Н.В. Дидактика многоязычия: теория и факты [Текст] / Н.В. Барыш-ников, М.А. Бодоньи // ?ностранные языки в школе. - № 2. - 2008. - С. 22-24.
Божович, Л.?. Личность и ее формирование в детском возрасте / Л.?. Божович // ?збр. психол. труды. - М., 1995. — Режим доступа : http://psylib. org.ua/books/andrg01/txtl 7.htm
Боченкова М. Билингвизм и билингвальная среда как социокультурный и психолого-педагогический феномен / М. Боченкова // Научно-методический электронный журнал «Кон-цепт». – 2016. – Т. 2. – С. 591–595.
Вайнрайх У. Языковые контакты: состояние и пробл. исслед. / Уриэль Вайнрайх // предисл. А. Мартине ; пер. с англ. яз. Ю. Жлуктенко. – К. : Вища шк., 1979. – 263 с. – Биб-лиогр.: С. 219-245.
Калач, Е.А. Учебно-профессиональное взаимодействие как фактор успешного разви-тия коммуникативной толерантности студентов специальности «Связи с общественностью» [Текст] : автореф. дис.канд. пед. наук / Е.А. Калач. - ?жевск, 2006. - 23 с.
Карасик, В.?. Языковой круг: личность, концепты, дискурс [Текст] / В.?. Карасик. - М.: Гнозис, 2004. - 390 с.
Липатова, Н.О. Средства формирования педагогической толерантно¬сти будущих учителей [Текст] / Н.О. Липатова // Вестник СамГУ. - 2006. -№10/3 (50).-С. 50-54.
Новый словарь методических терминов и понятий (теория и практика обучения язы-кам). [Електронний ресурс]. – Режим доступу до словника: http://methodological_terms.academic.ru/1163
Окуневич Т. Г. Культура мовлення майбутнього вчителя-словесника в умовах україн-сько-російської двомовності : автореф. дис. … кандидата пед. наук : спец. 13.00.02. «Теорія та методика навчання (українська мова)» / Т. Г. Окуневич. – Херсон, 2003. – 26 с.
Хабибулина З. Анализ понятия «билингвальная коммуникация» в психолого-педагогической литературе и ее роль в европейской системе высшего образования / З. Ха-бибулина // Молодой ученый. - 2011. - №6. Т.2. - С. 165-168.
Фурманова В. П. Межкультурная коммуникация и культурно-языковая прагматика в теории и практике преподавания иностранных языков : дисс. … д-ра пед. наук : спец. 13.00.02 / В. П. Фурманова. – М., 1994. – 475 с.
Brooks N. The Analysis of Language and Familiar Cultures / N. Brooks // The Cultural Rev-olution in Foreign Language Teaching : A Guide for Building the Modem Curriculum. – Skokie, Illi-nois : National Textbook Company, 1975. – Р. 12–31
Downloads
Published
Issue
Section
License
Relationship between right holders and users shall be governed by the terms of the license Creative Commons Attribution – non-commercial – Distribution On Same Conditions 4.0 international (CC BY-NC-SA 4.0):https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).