ТЕНДЕНЦІЇ ТА СУПЕРЕЧНОСТІ В ПРОФЕСІЙНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ ВЧИТЕЛЯ ПРОФІЛЬНОЇ ШКОЛИ КРАЇН ЄВРОПИ
Abstract
У статті робиться спроба проаналізувати тенденції та суперечності в професійній підготовці та діяльності вчителів профільних класів країн Європи; охарактеризувати головні тенденції розвитку педагогічної освіти; визначити проблеми внутрішнього і зовнішнього характеру; проаналізувати стандарти професійної підготовки вчителів профільних класів; визначити основні компетентності, якими вчитель профільної школи повинен оволодіти в процесі неперервної професійної освіти.References
Сбруєва А. А. Тенденції реформування середньої освіти розвинених англомовних країн в контексті глобалізації (90-ті рр. ХХ – початок ХХІ ст.) : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня докт. пед. наук : спец. 13.00.01 / Аліна Анатоліївна Сбруєва. – К., 2005. – 38 с.
Шандрук С.І. Модернізація підготовки педагогічних кадрів: світовий досвід / С.І. Шандрук // Наукові записки / Ред.кол. В.Ф.Черкасов, В.В.Радул, Н.С.Савченко та ін. – Випуск 155. – Серія: Педагогічні науки. – Кіровоград: РВВ КДПУ ім.В.Винниченка, 2017. – С.16-20.
Шандрук С. Тенденції професійної підготовки вчителів у США : [монографія] / Світла-на Шандрук. – Кіровоград : Імекс ЛТД, 2012. – 496 с.
Шандрук С.І. Professional Preparation of Teachers in the USA and in Ukraine: Comparative Analysis / С. Шандрук // Наукові записки / Ред.кол. В.Ф.Черкасов, В.В.Радул, Н.С.Савченко та ін. – Випуск 149. – Серія: Педагогічні науки. – Кіровоград: РВВ КДПУ ім.В.Винниченка, 2016. – С.34-39.
Шандрук С.І. Contemporary Professional Preparation of Teachers in Ukraine / С. Шандрук // Наукові записки / Ред.кол. В.Ф.Черкасов, В.В.Радул, Н.С.Савченко та ін. – Випуск 150. – Серія: Педагогічні науки. – Кіровоград: РВВ КДПУ ім.В.Винниченка, 2016. – С.43-47.
Eraut M. Development Professional Knowledge and Competence / M. Eraut. – London: Falmer Press, 1994. – 164 p.
Etzioni A. The semi-professions and their organization: teacher, nurses, social workers / A. Etzioni // American Educational Research Journal Vol. 7, No. 4, 1970. – Рp. 646–649.
Miranda E. Instructional system / E. Miranda, R. Landmann // Roeper review, 2001. – Vol.23(4). – P. 230–235.
Ngo, B. Problems and Possibilities of Multicultural Education / B. Ngo // Practice Education and Urban Society, 2010. – Vol. 42(1). – P. 473-495.
Shacklock G. Teacher conduct of life / G. Shacklock // Asia-Pacific Journal of teacher education, Vol. 26 (3), 1998. – Рp. 177-189.
Soder R. The rhetoric of teacher professionalization/ R. Soder // In J. I. Goodlad, R. Soder, & K. A. Sirotnik (Eds.), The moral dimension of teaching. – San Francisco: Jossey-Bass, 1991. – Рp. 35-86.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Relationship between right holders and users shall be governed by the terms of the license Creative Commons Attribution – non-commercial – Distribution On Same Conditions 4.0 international (CC BY-NC-SA 4.0):https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).