Педагогічні цінності у контексті формування педагогічної майстерності майбутніх учителів початкових класів
Abstract
Унормована регламентація педагогічної ді-
яльності окреслюється педагогічними цінностями, які виступають у розу-
мінні пізнавально-діяльнісної системи, що служить опосередковуючою і
сполучною ланкою між суспільним світоглядом в галузі освіти і діяльністю
педагога. Педагогічні цінності мають синтагматичний характер, тобто фо-
рмуються історично і фіксуються в педагогічній науці як форма суспільної
свідомості у вигляді специфічних образів і уявлень. Оволодіння педагогіч-
ними цінностями здійснюється в процесі педагогічної діяльності, в ході
якої відбувається їх суб’єктивація. Саме рівень суб’єктивації педагогічних
цінностей служить показником особистісно-професійного розвитку педаго-
га і формування його педагогічної майстерності.
Issue
Section
License
Relationship between right holders and users shall be governed by the terms of the license Creative Commons Attribution – non-commercial – Distribution On Same Conditions 4.0 international (CC BY-NC-SA 4.0):https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).