Застосування інструментів децентралізації у соціальній сфері в Україні на прикладі Республіки Польща

Автор(и)

  • Olena Artemenko Національний університет біоресурсів і природокористування України image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.31548/law2020.04.015

Анотація

Починаючи з 2014 року, в Україні, серед великої кількості реформ, вагома роль належить децентралізації, що спрямована на утворення прозорого, відкритого та ефективного управління на місцевому рівні, що зможе забезпечити якість та доступність послуг у всіх сферах життя громади, включаючи соціальну сферу (тобто, надання якісних соціальних послуг). Що стосується розвитку системи соціальних послуг в умовах перехідного періоду децентралізації, то на цьому шляху постають пріоритети, щодо комплексності надання соціальних послуг, їх доступності, адресності та результативності, а також посилення уваги до кожної особи (клієнта). Такі пріоритети є можливими за умови інтегрованого підходу до здійснення соціального обслуговування населення на рівні громади.

У статті досліджується питання соціальної сфери в Україні. Приділяється основна увага суті та значенню поняттю децентралізації для соціальної сфери. Проводиться правовий аналіз застосування інструментів децентралізації у соціальній сфері у сусідній державі – Республіці Польща. Здійснюється опис основних напрямів здійснення соціальної політики Республіки Польща на предмет їхньої відповідності вимогам децентралізації. Підтверджується необхідність впровадження інструментів децентралізації для Республіки Польща задля ефективного функціонування соціальної сфери.

Аналізуються основні проблеми централізованого управління соціальною сферою в Україні. Робляться висновки щодо доцільності застосування інструментів децентралізації у сучасній соціальній сфері України.

Ключові слова: соціальна сфера, соціальна політика, децентралізації, інструменти децентралізації, соціальні послуги, соціальні заклади

Посилання

Kiziun, L. (2020). Detsentralizatsiia vlady ta sumizhni poniattia. Pravo. Liudyna. Dovkillia: naukovo-praktychnyi zhurnal [Decentralization of power and related concepts. Law. Human. Environment],10(1): 28–34 (in Ukrainian). https://doi.org/10.31548/law2019.01.004

Toftisova-Materon, R. (2006). Sotsialni posluhy: yak pobuduvaty ukrainsku model na yevropeiskykh pidkhodakh [Social services: how to build the Ukrainian model on European approaches]. Kyiv: Proekt TASIS «Posylennia rehionalnykh sotsialnykh sluzhb v Ukraini», 225 (in Ukrainian).

Kravchenko, M.V. (2014). Mekhanizmy detsentralizatsii sotsialnykh posluh v Ukraini. Demokratychne vriaduvannia [Mechanisms of decentralization of social services in Ukraine. Democratic governance], 14. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/.DeVr_2014_14_8 (in Ukrainian).

Biudzhetnyi kodeks Ukrainy [Budget Code of Ukraine] (2010): Zakon Ukrainy 08.07.2010 № 50-51. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2456-17 (in Ukrainian).

Ezcurra, R. & Rodriguez-Pose, A. (2011). Decentralization Of social protection expenditure and economic growth in the OECD. Publius, 41(1): 146–157 (in English). https://doi.org/10.1093/publius/pjp042

Marchuk, M.I. (2018). Kontseptsiia sotsialnoi derzhavy u polskii pravovii doktryni. Aktualni problemy vitchyznianoi yurysprudentsii [The concept of the welfare state in Polish legal doctrine. Actual problems of domestic jurisprudence], 4: 29–32 (in Ukrainian).

Europe-2020. Available at: http://ec.europa.eu/europe2020/index_en.htm (in English).

Ivasechko, O. (2013). Sotsialni standarty YeS: dosvid dlia Ukrainy. Hileia. Istorychni nauky. Filosofski nauky. Politychni nauky: Nauk. visnyk [EU social standards: experience for Ukraine. Gilea. Historical sciences. Philosophical sciences. Political Science: Scientific Bulletin]. Kyiv: Vyd-vo NPU im. M.P. Drahomanova, 74(7): 353–356 (in Ukrainian).

Andronova, L.B. (2010). Perenesennia sotsialnoi polityky YeS u Polshchu ta Uhorshchynu. Yevropeizatsiia Tsentralnoi ta Skhidnoi Yevropy [Transfer of EU social policy to Poland and Hungary. Europeanization of Central and Eastern Europe] / Uporiad. F. Shimmelfennih, U Zedelmaier; per. z anhl. O. Sydorchuk, M. Smutok, Yu. Romanyshyn. Kyiv (in Ukrainian).

Zavdannia orhaniv mistsevoho samovriaduvannia shchodo pytannia sotsialnoho zakhystu [Tasks of local governments on the issue of social protection]. Available at: http://samorzad.inforpl (in Ukrainian).

Rozvytok sotsialnoi sfery terytorialnykh hromad v umovakh administratyvno-finansovoi detsentralizatsii [Development of the social sphere of territorial communities in the conditions of administrative and financial decentralization] (2018). DU «Instytut rehionalnykh doslidzhen imeni M.I. Dolishnoho NAN Ukrainy» / za red. S.L. Shults. Lviv, 140 (in Ukrainian).

Metodychni rekomendatsii shchodo vykonannia vlasnykh (samovriadnykh) povnovazhen ob’iednanoi terytorialnoi hromady u sferi sotsialnoho zakhystu naselennia [Methodical recommendations on the implementation of own (self-governing) powers of the united territorial community in the field of social protection] (2016): nakaz Ministerstva sotsialnoi polityky Ukrainy 19.01.2016 № 26. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0026739-16 (in Ukrainian).

Khozhylo, I.I. (2009). Polskyi dosvid detsentralizatsii upravlinnia u sotsialnii sferi. Visnyk Akademii mytnoi sluzhby Ukrainy. Ser.: Derzhavne upravlinnia [Polish experience of decentralization of management in the social sphere. Bulletin of the Academy of Customs Service of Ukraine. Series: Public Administration],1: 131–138 (in Ukrainian).

Svitlychnyi, O.P. (2019). Sudova reforma v Ukraïni ta ïï vplyv na okhoronu prav intelektualnoï vlasnosti. Pravo.Liudyna.Dovkillia: naukovo-praktychnyi zhurnal [Judicial reform in Ukraine and its impact on the protection of intellectual property rights. Law. Human. Environment], 10(1): 102–107 (in Ukrainian). https://doi.org/10.31548/law2019.01.014

Завантаження

Опубліковано

2020-12-18

Номер

Розділ

Адміністративне право і процес