НОВЫЕ ВЫЗОВЫ И ВОЗМОЖНОСТИ ОНЛАЙНОВОГО ОБРАЗОВАНИЯ НА ПРИМЕРЕ КУРСОВ ПО УСТОЙЧИВОМУ РАЗВИТИЮ
Abstract
Рассмотрены новые возможности получения и распространения знаний с учетом развития современных цифровых интернет-технологий - Массовых Открытых Онлайновых Курсах (МООК). Новые образовательные технологии способствуют формированию парадигмы опережающего образования. Проанализированы вызовы, которые при этом возникают. На примере тематики устойчивого развития рассмотрены достоинства и недостатки новых образовательных инструментов массового онлайн-обучения в рамках платформ EDx и Coursera.
References
?нформационные и коммуникационные технологии в образовании: монография / [под.ред. Бадарча Дендева]. – М.: ИТО ЮНЕСКО, 2013. – 320 с.
Космические образовательные технологии: инвестиции в будущее (теория и практика) / [под.ред. М.А. Шахраманьяна, ?.?. Тюхова, Н.С. Вощенковой]. – Калуга: ?н–т повышения квалификации работников образования, 2009. – 776 с.
Нургалиев С.Г. Предложение по формированию потока входящих заявок проектов в бизнес-инкубатор ?М и ЭР РГАУ-МСХА им. К.А. Тимирязева путем внедрения инноваций в преддипломную практику студентов на базе кафедры ЮНЕСКО В?ЭСХ / С.Г. Нургалиев. // Энергообеспечение и энергосбережение в сельском хозяйстве: труды 9 Междунар. науч.-техн. конф. Ч. 1. – М.: ГНУ В?ЭСХ, 2014. – С. 279–284.
Тюхов, ?. ?. Мониторинг погодно-климатических условий для солнечной энергетики / ?.?. Тюхов, А.Х. Раупов // Альтернативная энергетика и экология (ISJAEE). – Саров, 2014. – № 2. – С. 99–108.
Тюхов ?.?. О влиянии ?КТ на качество высшего образования на примере курсов по солнечной энергетике в рамках образовательных платформ Edx и Cousera [Электронный ресурс] / ?.?. Тюхов // Новые вызовы для педагогики и качества образования: массовые открытые онлайн курсы, облачные сервисы, мобильные технологии: междунар. конф. ИТО-2014, 14–15 окт. 2014 г.; М: тезисы докл. Режим доступа: http://conference2014.iite.unesco. org/wp-content/uploads/2014/11/Tyukhov.pdf.
Урсул А.Д. Наука и образование в глобально-ноосферной перспективе / А.Д. Урсул, Т.А. Урсул // NB: Проблемы политики и общества. – 2013. – № 2. – С.161–222. DOI: 10.7256/2306-0158.2013.2.439. URL: http://e-notabene.ru/pr/article_439.html
Victor van Rij and Brian Warrington Teaching and learning for an ICT revolutionised society Synthesis Report // The results of a Foresight Workshop organised as part of the FP7 Blue Skies Project FarHorizon, 2–3 December 2010, Brussels. Major Players in the MOOC Universe. The Chronicle of Higher Education: http://chronicle.com/article/Major-Players-in-the-MOOC/138817/
Tyukhov I. I., Raupov A. H., TilovA. Z. Global-local monitoring of climate- weather conditions for renewable energy Impacts of extreme weather on natural, socio-economic and land use systems: focus on the 2010 summer anomaly in the Volga region. Proceedings of the NASA Science Meeting, GOFC-GOLD and NEESPI Workshop and Regional Conference 17–22 June 2012/ – P. 26–30.
Tyukhov, I. Schakhramanyan, M., Simakin, V., Strebkov, D., Poulek, V. “PV and GIS Lab for teaching solar energy,” Proc. 23rd European Photovoltaic Solar Energy Conference, 1 - 5 September, 2008, Spain, Valencia. Р.3815–3818.
Tyukhov I., Rezk H., Raupov A. Experimental implementation of meteorological data and photovoltaic solar radiation monitoring system Int. Trans. Electr. Energ. Syst. (2015), Published online in Wiley Online Library (wiley online library.com). DOI: 10.1002 / etep.2053.
Downloads
Issue
Section
License
Relationship between right holders and users shall be governed by the terms of the license Creative Commons Attribution – non-commercial – Distribution On Same Conditions 4.0 international (CC BY-NC-SA 4.0):https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).