Optimization of urban passenger route by game simulation methods
DOI:
https://doi.org/10.31548/machenergy2021.01.047Ключові слова:
simulation, Pareto efficiency criterion, route, optimization, passenger transport.Анотація
The growth of the level of motorization of the population has led to a significant increase in road congestion in the cities of Ukraine. All this necessitates the optimization of the spontaneously formed system of urban passenger transport, which does not meet modern challenges.
An effective solution to this problem is the use of decision support systems in the field of urban transport routing.
Theoretical and methodological substantiation of the choice of the method of optimization of the route of urban transport is carried out in the work and the simulation modeling of the process of optimization of passenger transportation on the route №9 in Pryluky by Pareto criterion is carried out. The technique of search of optimum routes by methods of game modeling is developed.
The optimization game model of the process of passenger transportation on the route №9 in Pryluky showed results that take into account the interests of all stakeholders.
Посилання
Gorbachev P. F., Dmitriev I. A. (2002). Fundamentals of the theory of transport systems. Kharkiv. HNADU. 202.
Zagurskiy O. M. (2019). Competitiveness of transport and logistics systems in the minds of globalization: institutional analysis. Monograph. Kyiv. FOP
О. V. Yamchinsky. 373.
Klymash Yu. V., Shpur O. M., Kaydan М. V. (2017). A comprehensive method for optimizing the routing of information flows in self-organized networks. Bulletin of Lviv Polytechnic National University. Lviv. Lviv Polytechnic Publishing House. 885. 76-87.
Zagurskiy О., Ohiienko M., Pokusa Т., Zagurska S., Pokusa F., Titova L., Rogovskii І. (2020). Study of efficiency of transport processes of supply chains management under uncertainty. Monograph. Opole: The Academy of Management and Administration in Opole. 162.
Zagurskiy О., Rogach S., Titova L., Rogovskii І., Pokusa Т. (2019). «Green» supply chain as a path to sustainable development. Mechanisms of stimulation of socio-economic development of regions in conditions of transformation. Monograph. Opole: The Academy of Management and Administration in Opole. 199-213.
Ahmed L., Mumford C. L., Kheiri A. (2019). Solving urban transit route design problem using selection hyper-heuristics. Eur J Oper Res. 274(2). 545-559.
Amiripour S. M., Ceder A. A., Mohaymany A. S. (2014). Designing large-scale bus network with seasonal variations of demand. Transp. Res. Part C. Emerg. Technol. 48. 322-338.
Carrese S., Gori S. (2002). An urban bus network design procedure. Applied Optimization. 64. 177-196.
John M. P., Mumford C. L., Lewis R. (2014). An improved multi-objective algorithm for the urban transit routing problem. Evolutionary computation in combinatorial optimisation. Springer. Berlin. 49-60.
Park S. J. (2005). Bus network scheduling with genetic algorithms and simulation. Master's thesis. University of Maryland. URL: http://drum.lib.umd.edu/ bitstream/ 1903/2496. 212.
Peng Z. R., Sun D. J., Lu D. C. (2012). China's public transportation: problems, policies, and prospective of sustainability. ITE Journal. 5(82). 36-39.
Yang Z. (2005). Optimizing bus transit network with parallel ant colony algorithm. Proceedings of the Eastern Asia Society for Transportation Studies. Bangkok. 5. 374-389.
Zagursky O. M., Ohiienko А. М. (2020). Approaches to the optimization of the functioning of cities by the environmental criteria. Machinery & Energetics. Journal of Rural Production Research. Kyiv. Ukraine. 11(4). 75-81.
Zhao F., Gan A. (2003). Optimization of transit network to minimize transfers. Tech. Rep. Florida. Department of Transportation. Florida international University. URL: http://www.dot.state.fl.us/ researchcenter/Completed_Proj/Summary_PTO/FDOT_BD015_02rpt.pdf, Yu B. 184.
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Стосунки між правовласниками і користувачами регулюються на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства – Некомерційна – Поширення На Тих Самих Умовах 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0):https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див.The Effect of Open Access).