Оцінка ефективності застосування змащувальних матеріалів з фулереновими композиціями при експлуатації в магістральному циклі вантажних автомобілів

Автор(и)

  • А. G. Kravtsov Державний біотехнологічний університет image/svg+xml
  • M. V. Karnaukh Державний біотехнологічний університет image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.31548/machenergy2021.02.089

Ключові слова:

експлуатація, вантажні автомобілі, моторні оливи, трансмісійні оливи, фулерени, фулеренові композиції, об’ємна витрата палива, магістральний їздовий цикл

Анотація

Виконано оцінку паливної економічності автомобіля при експлуатації з використанням змащувальних матеріалів (моторні та трансмісійні оливи) з фулереновими композиціями за магістральним їздовим циклом. Фулеренові композиції додавалися до моторної та трансмісійної оливи в концентрації 10% мас. Керівним документом, який визначає порядок випробувань автотранспортних засобів на паливну економічність, є ГОСТ 20306.
Випробування по магістральному циклу проводились на вантажному автомобілі ЗІЛ-5301 “Бичок” за магістральним циклом при температурі навколишнього середовища +20С (літній період експлуатації) та при температурі навколишнього середовища -5С (зимовий період експлуатації).
Встановлено, що при експлуатації автомобіля на магістральних дорогах з асфальтовим покриттям у літній період експлуатації застосування фулеренової композиції одночасно в моторній і трансмісійній оливах зменшує витрату палива автомобіля на 15,43...18,34%. При цьому величина 18,34% відповідає пробігу автомобіля без вантажу (m=0), а величини 15,43% – пробігу з вантажем (m=3000 кг). Коефіцієнт варіації вимірюваної величини витрати палива склав 0,031...0,044. Це дозволяє зробити висновок, що похибка вимірювань знаходиться в межах 3,1...4,4%.
При експлуатації автомобіля на магістральних дорогах з асфальтовим покриттям у зимовий період експлуатації застосування фулеренової композиції (концентрація 10% мас) одночасно в моторній оливі і трансмісійній оливі зменшує витрату палива на 14,25...16,14%. При цьому величина 16,14% відповідає пробігу автомобіля без вантажу (m=0), а величини 14,25% – пробігу з вантажем (m=3000 кг). Коефіцієнт варіації вимірюваної величини витрати палива склав 0,046...0,035. Це дозволяє зробити висновок, що похибка вимірювань знаходиться в межах 4,6...3,5%.

Посилання

Anurag Singh, Prashant Chauhan, Mamatha T. G. (2020). A review on tribological performance of lubricants with nanoparticles additives. Materials today: proceedings. 25(4). 586-591. https://doi.org/10.1016/j.matpr.2019.07. 245.

Ankit Kotia, Krishna Chowdary, Isha Srivastava, Subrata Kumar Ghosh, Mohamed Kamal Ahmed Ali. (2020). Carbon nanomaterials as friction modifiers in automotive engines: recent progress and perspectives. Journal of Molecular Liquids. 310. 15 July 2020. 113-200. https://doi.org/10.1016/j.molliq.2020.113200.

Shahmohamadi H., Rahmani R., Rahnejat H., Garner C. P., Balodimos N. (2017). Thermohydrody-namics of lubricant flow with carbon nanoparticles in tribological contacts. Tribology International. 113. September 2017. 50-57. https://doi.org/10.1016/j.triboint. 2016.12.048.

Ehsan-o-llah Ettefaghi, Hojjat Ahmadi, Alimorad Rashidi, Amideddin Nouralishahi, Seyed Saeid Mohtasebi. (2013). Preparation and thermal properties of oil-based nanofluid from multi-walled carbon nanotubes and engine oil as nano-lubricant. International Communications in Heat and Mass Transfer. 46. August 2013. 142-147. https://doi.org/10.1016/j.icheatmasstransfer.2013.05.003.

Ohmae N., Liu J. (2016). Nanotribology and nanoscale materials coatings for lubricants. Reference Module in Materials Science and Materials Engineering. 5-9. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-803581-8.00615-9.

Vojtov V. A., Kravcov A. G., Tsymbal B. M. (2020). Evaluation of tribotechnical characteristics of tribosystems in the presence of fullerenes in the lubricant. Friction and Wear. 41(6). 704-710. https://doi.org/ 10.3103/S1068366620060197.

Kravtsov A. G. (2020). Evaluation of the effectiveness of fullerene compositions in motor oils in the operation of internal combustion engines. Technical Service of Agro-industrial, Forest and Transport Complexes. 21. 41-49. https://doi.org/ 10.37700/ts.2020. 21.41-49.

Hrynkiv A., Rogovskii I., Aulin V., Lysenko S., Titova L., Zagurskіy O., Kolosok I. (2020). Development of a system for determining the informativeness of the diagnosing parameters of the cylinder-piston group of the diesel engines in operation. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies. 3(5-105). 19-29. https://doi.org/ 10.15587/1729-4061.2020.206073.

Завантаження

Опубліковано

2022-01-15

Номер

Розділ

Статті