Зарубіжний досвід соціалізації бізнесу
DOI:
https://doi.org/10.31548/economics15(2).2024.090Ключові слова:
соціалізація бізнесу, соціальна відповідальність бізнесу, інтеграція, сталий розвиток, аграрний бізнес, соціальне підприємництвоАнотація
У статті розглянуто теоретичні аспекти соціалізації бізнесу, досліджено основні чинники впливу на соціалізацію бізнесу, а також увага приділена сучасному стану соціалізації бізнесу в міжнародному контексті. Досліджено, що в сучасній науковій літературі поняття «соціалізація» розглядається в різних контекстах залежно від специфіки дослідника і галузі знань. В економічному контексті соціалізація асоціюється з формуванням концепцій, орієнтованих, перш за все, на соціум і індивідуально – на людину. Результати дослідження свідчать, що теоретичні аспекти соціалізації бізнесу визначають сучасний підхід до управління діяльністю бізнесу. Він свідчить про поступову відмову від традиційних бізнес-моделей на користь урахування соціальних, екологічних і етичних чинників. Варто зазначити, що соціалізація бізнесу не обмежується лише досягненням прибутковості, але й орієнтується на вирішення соціальних завдань і врахування інтересів суспільства. Такий підхід не лише сприяє створенню стійких і успішних компаній, але і впливає на формування суспільства, що підтримує етичні та соціальні цінності. У контексті розвитку бізнесу важливо розуміти, що впровадження соціальної відповідальності необхідно реалізувати через різноманітні форми соціалізації, що базуються на цінностях і моральних принципах суспільства і, таким чином, сприяє підтримці соціальної стабільності, вирішенню актуальних проблем і впровадженню інноваційних рішень у бізнес-середовищі. Проведене дослідження показало, що на соціально-активні підприємства вплив мають не тільки глобалізаційні процеси або купівельні рішення споживачів, а також і непередбачувані обставини. В Україні після початку повномасштабного вторгнення російської армії підприємства активно залучаються до сприяння місцевому населенню, тим самим сприяючи досягненню перемоги України і виявляючи свою соціальну відповідальність. Усвідомлення власної соціальної місії набуває великого значення для бізнесу, так як його вплив у суспільстві значно зріс упродовж останніх десятиліть порівняно з іншими структурами.
Посилання
Budko, O.V, Halatov, B.M. (2023). Korporatyvna sotsialna vidpovidalnist yak instrument biznes-stratehii rozvytku pidpryiemstv [Corporate social responsibility as a tool of business strategy for enterprise development]. Ekonomika ta upravlinnia pidpryiemstvamy, 1(6), 49‒57.
Viunnyk, O.О. (2023). Osoblyvosti kontroliu sotsialnoi vidpovidalnosti v upravlinni pidpryiemstvom [Peculiarities of social responsibility control in enterprise management]. Menedzhment yak faktor sotsialno-ekonomichnoho rozvytku. Materialy I studentskoi naukovo-praktychnoi konferentsii. TNU im. V. I. Vernadskoho, 31 32.
Commercial Code Ukraine: Zakonodavstvo Ukrainy vid 08.03.2024 № 436-IV [Economic Code of Ukraine: Legislation of Ukraine dated 08.03.2024 No. 436-IV]. (2003). Verkhovna Rada Ukrainy. Kyiv. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/436-15#Text
Dermanska, L.V. (2023). Vplyv viiny na sotsialnu vidpovidalnist v Ukraini [The impact of war on social responsibility in Ukraine]. Nauka, innovatsii, biznes: problemy, perspektyvy i sohochasni trendy rozvytku: Materialy ⅩI Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii pamiati prof. TNTU im. I. Puliuia, akademika NAN Ukrainy M.H. Chumachenka: FOP Palianytsia V.A., 41.
Kyrylenko, L. (2014). Neobkhidnist, sutnist ta napriamy sotsialnoi oriientatsii ekonomichnoho rozvytku [Necessity, essence and directions of social orientation of economic development]. Visnyk KNU im. T. Shevchenka. Ekonomika, 12(165), 18‒22. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VKNU_Ekon_2014_12_6
Koval, O. (2024) Mizhnarodnyi dosvid sotsialnoho pidpryiemnytstva i perspektyvy yoho zastosuvannia v Ukraini. Natsionalnyi instytut stratehichnykh doslidzhen [International experience of social entrepreneurship and prospects for its application in Ukraine]. Natsionalnyi instytut stratehichnykh doslidzhen. Retrieved from: https://niss.gov.ua/doslidzhennya/sotsialna-polityka/zarubizhnyy-dosvid-sotsialnoho-pidpryyemnytstva-i-perspektyvy-yoho
Kolot, A.M., Hrishnova O.A., Herasimenko O.O. (2015). Sotsialna vidpovidalnist [Social responsibility]. DVNZ «KNEU im. V. Hetmana», 519. Retrieved from: https://ir.kneu.edu.ua/handle/2010/11583
Kravchenko, N.V. (2016). Sotsializatsiia yak faktor rozvytku innovatsiinono potentsialu pidpryiemstva v umovakh hlobalizatsii [Socialization as a factor in the development of the innovative potential of the enterprise in the conditions of globalization]. Efektyvna ekonomika, 5. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2016_5_23
Krause, O.I., Yurik, N.E. (2023). Sotsialna vidpovidalnist subiektiv rynku pratsi [Social responsibility of labor market subjects]. Publichne administruvannia ta natsionalna bezpeka, 4. DOI: 10.25313/2617-572X-2023-4
Nahornii, V.V (2024). Teoretychni aspekty sotsializatsii biznesu [Theoretical aspects of business socialization]. Materialy dopovidei Mizhnarodna naukovo-praktychna konferentsiia «Aktualni problemy ekonomiky ta suspilstva v suchasnomu sviti», 28‒32. (in Ukrainian).
Nahornii, V.V (2024). Chynnyky vplyvu na sotsializatsiiu biznesu [Factors influencing business socialization] Food security of Ukraine in the conditions of the war and post-war recovery: global and national dimensions. International forum: dopovidi uchasnykiv mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii. Mykolaiv: MNAU, 107‒111. DOI: 10.31521/978-617-7149-78-0-34
Nosyk, O.M. (2014). Teoretychni pidkhody do vyznachennia zmistu sotsialno-innovatsiinoi modeli ekonomichnoho rozvytku [Theoretical approaches to determining the content of the socio-innovative model of economic development]. BiznesInform, 4, 59‒63. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/binf_2014_4_10
Ohinok, S., Kogut, A. (2023). Vplyv sotsialnoho menedzhmentu na mizhnarodnyi biznes [The impact of social management on international business]. Ekonomika ta suspilstvo, 55. DOI: 10.32782/2524-0072/2023-55-18
Petkun, S., Gudz, O. (2023). Sotsialna vidpovidalnist biznesu v tsyfrovii derzhavi: Novi tsinnisni oriientyry v postvoiennykh umovakh [Social responsibility of business in the digital state: New value orientations in post-war conditions]. Naukovi perspektyvy, 7 (37), 140‒153. DOI: 10.52058/2708-7530-2023-7(37)-140-153
Svyatenko, S.V., Donskikh, Yu.A. (2019). Novi pidkhody do finansuvannia sotsialnykh pidpryiemstv [New approaches to financing social enterprises]. Skhidna yevropa: Ekonomika, biznes ta upravlinnia, 6 (23), 393‒402. DOI: 10.32782/easterneurope.23-59.
Chala, Yu. (2014). Sotsialna vidpovidalnist pidpryiemstv yak osnova innovatsiinoho rozvytku suchasnoi ekonomiky [Social responsibility of enterprises as the basis of innovative development of the modern economy]. Problemy i perspektyvy rozvytku bankivskoi systemy Ukrainy, 40, 275‒285. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/pprbsu_2014_40_32
Aslaksen, H.M., Hildebrandt, C., Johnsen, H.C.G. (2021).The long-term transformation of the concept of CSR: Towards a more comprehensive emphasis on sustainability. International Journal of Corporate Social Responsibility, 6(1). DOI: 10.1186/s40991-021-00063-9
Cave, D. (2022). Four in five UK business leaders believe flexible working is critical to success, research finds. People and Management. URL: https://www.peoplemanagement.co.uk/article/1808194/four-five-uk-business-leaders-believe-flexible-working-critical-success-research-finds
Chavda, D., Acharya, M., Patel, H. (2022). A study on CSR activities in banking sector as a factor of economic growth. International Journal of Management, Public Policy and Research, 1(2), 88‒93. DOI: 10.55829/ijmpr.v1i2.75
Defourny, J., Nyssens, M. (2008). Social enterprise in Europe: recent trends and developments. Social Enterprise Journal, 4(3), 202‒228. DOI: 10.1108/17508610810922703
Defourny, J., Nyssens, M. (2008). Social enterprise in europe: recent trends and developments. EMES Working Papers, 8(1). URL: https://base.socioeco.org/docs/wp_08_01_se_web.pdf
Defourny, J., Pestoff, V. (2008). Images and concepts of the third sector in Europe. EMES Working Papers, 8(2). URL: https://emes.net/content/uploads/publications /WP_08_02_TS_FINAL_WEB.pdf
Directive (EU) 2022/2464 of the European Parliament and of the Council of 14 December 2022 amending Regulation (EU) No 537/2014, Directive 2004/109/EC, Directive 2006/43/EC and Directive 2013/34/EU, as regards corporate sustainability reporting (Text with EEA relevance). Eur-lex, 2023. URL: https://eur-lex.europa.eu/eli/dir/2022/2464/oj
Dvorsk,ý J., Švihlíková, I., Kozubíková, L., Frajtova Michalíková, K., Balcerzak, A.P. (2023). Effect of CSR implementation and crisis events in business on the financial management of SMEs. Technological and Economic Development of Economy, 29(5), 1496‒1519.
Fajczak-Kowalska, A., Tokarski, D. (2023). Sustainable social development manufacturing enterprises in selected countries Central and Eastern Europe. Scientific Papers of Silesian University of Technology, 172, 185‒199. DOI: 10.29119/1641-3466.2023.172.12
Francis-Devine, B., Hutton, G. (2024). Women and the UK economy: Research Briefing. House of Commons Library. URL: https://researchbriefings.files.parliament.uk/documents /SN06838/SN06838.pdf
Fransen, L., Burgoon, B. (2014). Privatizing or socializing corporate responsibility: Business participation in voluntary programs. Business & Society, 53(4), 583‒619. DOI: 10.1177/0007650313475784
Freye, S. (2015). Professional socialization and institutional change: German corporate leaders in transition. Competition & Change, 19(5), 406‒426.
Grégoire, O. (2003). National Profiles of Work Integration Social Enterprises: Belgium. EMES European Research Network, 3(8). URL: https://emes.net/content/uploads/publications/WP_03-08_ELEXIES_B.pdf
Marcinkowska, E., Sawicka, J. (2023). Corporate Social Responsibility as a Factor Influencing Purchasing Decisions of Consumers in Central and Eastern Europe. European Research Studies, 26(4), 281‒299.
Milne, Sh. (2024). Business culture in the UK: Employment Basics. Expatica. URL: https://www.expatica.com/uk/working/employment-basics/uk-business-culture-103182/#work-life-balance
Moon, J. (2014). The socialization of markets. Corporate Social Responsibility: A Very Short Introduction. Oxford Academic, 4. DOI: 10.1093/actrade/9780199671816.003.0005
Nyssens, M. (2006). Social Enterprise – At the crossroads of market, public policies and civil society. Routledge, 335.
Panchenko, Y., Samoilenko, A. (2023). Global Trends in the Sharing Economy's Development within the Framework of Socialization. International Economic Policy, 38, 39‒53. DOI: 10.33111/iep.eng.2023.38.02
Poledrini, S., Tortia, E. (2020). Social Enterprises: Evolution of the Organizational Model and Application to the Italian Case. Entrepreneurship Research Journal, 10(4). DOI: 10.1515/erj-2019-0315
Rago, S. (2009). Social Enterprises as Democracy and Development Promoters: Comparing Danish and Italian Samples. Center for Socialt Entreprenørskab. Roskilde Universitet, 9(9).
Rakov, M., Haque, A.U. (2023). Emerging Economies in Eastern Europe: Corporate Social Responsibility. In Corporate Management Ecosystem in Emerging Economies: Global Perspectives Springer International Publishing, 287‒300.
Rights and protections under Occupational Safety and Health Act of 1970; procedures for remedy of violations on April 5, 2024. Office of the Law Revision Counsil «United States Code». (1970). URL: https://uscode.house.gov/view.xhtml?req=Occupational+Safety+and+Health+Act&f= treesort&fq=true&num=4&hl=true&edition=prelim&granuleId=USC-prelim-title2-section1341
Rights and protections under title VII of Civil Rights Act of 1964, Age Discrimination in Employment Act of 1967, Rehabilitation Act of 1973, and title I of Americans with Disabilities Act of 1990 on April 5. (2024). URL: https://uscode.house.gov/view.xhtml?req=Civil+Rights+Act+1964&f=treesort&fq=true&num=2&hl=true&edition=prelim&granuleId=USC-prelim-title2-section1311
Sachs, J.D., Lafortune, G., Fuller, G., Drumm, E. (2023). Implementing the SDG Stimulus. Sustainable Development Report 2023. SDSN. DOI: 10.25546/102924
SA 8000:2014 Standard. Social Accountability International. (2014). URL: https://sa-intl.org/resources/sa8000-standard/
Social responsibility – Discovering ISO 26000. International Organization for Standardization. (2010). URL: https://www.iso.org/publication/PUB100258.html
Tarry, S. (2021). The Profound Effects of Losing Independent Retailers and Businesses in Canada During the Pandemic. Retail Insider Media. URL: https://retail-insider.com/retail-insider/2021/03/the-profound-effects-of-losing-independent-retailers-and-businesses-in-canada-during-the-pandemic/
The global leader for impact reporting. Global Reporting Initiative. (2024). URL: https://www.globalreporting.org/
United Nations: The 17 goals. Department of Economic and Social Affairs Sustainable Development. (2024). URL: https://sdgs.un.org/goals
U.S. Code. Legal information system. Cornell Law School. (2024). URL: https://www.law.cornell.edu/uscode/text
Weber Shandwick. War in Ukraine: Results of six country survey. (2022). Weber Shandwick’s Geopolitical Strategy & Risk Group, 37. URL: https://webershandwick.com/news/a-six-country-survey-public-and-employee-expectations-of-business-amid-war-in-ukraine
Winter, D. (2024). What Is Entrepreneurship? Get Started as an Entrepreneur. Shopify, 2023. URL: https://www.shopify.com/blog/what-is-entrepreneurship
Work-Life Balance: United Kingdom. Better Life Index. (2023). URL: https://www.oecdbetterlifeindex.org/topics/work-life-balance/
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Стосунки між правовласниками і користувачами регулюються на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства – Некомерційна – Поширення На Тих Самих Умовах 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0):https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.ukАвтори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див.The Effect of Open Access).