Зарубіжний досвід соціалізації бізнесу

Автор(и)

  • Vitalii Nahornyi Національний університет біоресурсів і природокористування України image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.31548/economics15(2).2024.090

Ключові слова:

соціалізація бізнесу, соціальна відповідальність бізнесу, інтеграція, сталий розвиток, аграрний бізнес, соціальне підприємництво

Анотація

У статті розглянуто теоретичні аспекти соціалізації бізнесу, досліджено основні чинники впливу на соціалізацію бізнесу, а також увага приділена сучасному стану соціалізації бізнесу в міжнародному контексті. Досліджено, що в сучасній науковій літературі поняття «соціалізація» розглядається в різних контекстах залежно від специфіки дослідника і галузі знань. В економічному контексті соціалізація асоціюється з формуванням концепцій, орієнтованих, перш за все, на соціум і індивідуально – на людину. Результати дослідження свідчать, що теоретичні аспекти соціалізації бізнесу визначають сучасний підхід до управління діяльністю бізнесу. Він свідчить про поступову відмову від традиційних бізнес-моделей на користь урахування соціальних, екологічних і етичних чинників. Варто зазначити, що соціалізація бізнесу не обмежується лише досягненням прибутковості, але й орієнтується на вирішення соціальних завдань і врахування інтересів суспільства. Такий підхід не лише сприяє створенню стійких і успішних компаній, але і впливає на формування суспільства, що підтримує етичні та соціальні цінності. У контексті розвитку бізнесу важливо розуміти, що впровадження соціальної відповідальності необхідно реалізувати через різноманітні форми соціалізації, що базуються на цінностях і моральних принципах суспільства і, таким чином, сприяє підтримці соціальної стабільності, вирішенню актуальних проблем і впровадженню інноваційних рішень у бізнес-середовищі. Проведене дослідження показало, що на соціально-активні підприємства вплив мають не тільки глобалізаційні процеси або купівельні рішення споживачів, а також і непередбачувані обставини. В Україні після початку повномасштабного вторгнення російської армії підприємства активно залучаються до сприяння місцевому населенню, тим самим сприяючи досягненню перемоги України і виявляючи свою соціальну відповідальність. Усвідомлення власної соціальної місії набуває великого значення для бізнесу, так як його вплив у суспільстві значно зріс упродовж останніх десятиліть порівняно з іншими структурами.

Біографія автора

  • автор Vitalii Nahornyi, афіліація Національний університет біоресурсів і природокористування України
    к. е. н., доцент, доцент кафедри економіки

Посилання

Budko, O.V, Halatov, B.M. (2023). Korporatyvna sotsialna vidpovidalnist yak instrument biznes-stratehii rozvytku pidpryiemstv [Corporate social responsibility as a tool of business strategy for enterprise development]. Ekonomika ta upravlinnia pidpryiemstvamy, 1(6), 49‒57.

Viunnyk, O.О. (2023). Osoblyvosti kontroliu sotsialnoi vidpovidalnosti v upravlinni pidpryiemstvom [Peculiarities of social responsibility control in enterprise management]. Menedzhment yak faktor sotsialno-ekonomichnoho rozvytku. Materialy I studentskoi naukovo-praktychnoi konferentsii. TNU im. V. I. Vernadskoho, 31 32.

Commercial Code Ukraine: Zakonodavstvo Ukrainy vid 08.03.2024 № 436-IV [Economic Code of Ukraine: Legislation of Ukraine dated 08.03.2024 No. 436-IV]. (2003). Verkhovna Rada Ukrainy. Kyiv. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/436-15#Text

Dermanska, L.V. (2023). Vplyv viiny na sotsialnu vidpovidalnist v Ukraini [The impact of war on social responsibility in Ukraine]. Nauka, innovatsii, biznes: problemy, perspektyvy i sohochasni trendy rozvytku: Materialy ⅩI Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii pamiati prof. TNTU im. I. Puliuia, akademika NAN Ukrainy M.H. Chumachenka: FOP Palianytsia V.A., 41.

Kyrylenko, L. (2014). Neobkhidnist, sutnist ta napriamy sotsialnoi oriientatsii ekonomichnoho rozvytku [Necessity, essence and directions of social orientation of economic development]. Visnyk KNU im. T. Shevchenka. Ekonomika, 12(165), 18‒22. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VKNU_Ekon_2014_12_6

Koval, O. (2024) Mizhnarodnyi dosvid sotsialnoho pidpryiemnytstva i perspektyvy yoho zastosuvannia v Ukraini. Natsionalnyi instytut stratehichnykh doslidzhen [International experience of social entrepreneurship and prospects for its application in Ukraine]. Natsionalnyi instytut stratehichnykh doslidzhen. Retrieved from: https://niss.gov.ua/doslidzhennya/sotsialna-polityka/zarubizhnyy-dosvid-sotsialnoho-pidpryyemnytstva-i-perspektyvy-yoho

Kolot, A.M., Hrishnova O.A., Herasimenko O.O. (2015). Sotsialna vidpovidalnist [Social responsibility]. DVNZ «KNEU im. V. Hetmana», 519. Retrieved from: https://ir.kneu.edu.ua/handle/2010/11583

Kravchenko, N.V. (2016). Sotsializatsiia yak faktor rozvytku innovatsiinono potentsialu pidpryiemstva v umovakh hlobalizatsii [Socialization as a factor in the development of the innovative potential of the enterprise in the conditions of globalization]. Efektyvna ekonomika, 5. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2016_5_23

Krause, O.I., Yurik, N.E. (2023). Sotsialna vidpovidalnist subiektiv rynku pratsi [Social responsibility of labor market subjects]. Publichne administruvannia ta natsionalna bezpeka, 4. DOI: 10.25313/2617-572X-2023-4

Nahornii, V.V (2024). Teoretychni aspekty sotsializatsii biznesu [Theoretical aspects of business socialization]. Materialy dopovidei Mizhnarodna naukovo-praktychna konferentsiia «Aktualni problemy ekonomiky ta suspilstva v suchasnomu sviti», 28‒32. (in Ukrainian).

Nahornii, V.V (2024). Chynnyky vplyvu na sotsializatsiiu biznesu [Factors influencing business socialization] Food security of Ukraine in the conditions of the war and post-war recovery: global and national dimensions. International forum: dopovidi uchasnykiv mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii. Mykolaiv: MNAU, 107‒111. DOI: 10.31521/978-617-7149-78-0-34

Nosyk, O.M. (2014). Teoretychni pidkhody do vyznachennia zmistu sotsialno-innovatsiinoi modeli ekonomichnoho rozvytku [Theoretical approaches to determining the content of the socio-innovative model of economic development]. BiznesInform, 4, 59‒63. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/binf_2014_4_10

Ohinok, S., Kogut, A. (2023). Vplyv sotsialnoho menedzhmentu na mizhnarodnyi biznes [The impact of social management on international business]. Ekonomika ta suspilstvo, 55. DOI: 10.32782/2524-0072/2023-55-18

Petkun, S., Gudz, O. (2023). Sotsialna vidpovidalnist biznesu v tsyfrovii derzhavi: Novi tsinnisni oriientyry v postvoiennykh umovakh [Social responsibility of business in the digital state: New value orientations in post-war conditions]. Naukovi perspektyvy, 7 (37), 140‒153. DOI: 10.52058/2708-7530-2023-7(37)-140-153

Svyatenko, S.V., Donskikh, Yu.A. (2019). Novi pidkhody do finansuvannia sotsialnykh pidpryiemstv [New approaches to financing social enterprises]. Skhidna yevropa: Ekonomika, biznes ta upravlinnia, 6 (23), 393‒402. DOI: 10.32782/easterneurope.23-59.

Chala, Yu. (2014). Sotsialna vidpovidalnist pidpryiemstv yak osnova innovatsiinoho rozvytku suchasnoi ekonomiky [Social responsibility of enterprises as the basis of innovative development of the modern economy]. Problemy i perspektyvy rozvytku bankivskoi systemy Ukrainy, 40, 275‒285. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/pprbsu_2014_40_32

Aslaksen, H.M., Hildebrandt, C., Johnsen, H.C.G. (2021).The long-term transformation of the concept of CSR: Towards a more comprehensive emphasis on sustainability. International Journal of Corporate Social Responsibility, 6(1). DOI: 10.1186/s40991-021-00063-9

Cave, D. (2022). Four in five UK business leaders believe flexible working is critical to success, research finds. People and Management. URL: https://www.peoplemanagement.co.uk/article/1808194/four-five-uk-business-leaders-believe-flexible-working-critical-success-research-finds

Chavda, D., Acharya, M., Patel, H. (2022). A study on CSR activities in banking sector as a factor of economic growth. International Journal of Management, Public Policy and Research, 1(2), 88‒93. DOI: 10.55829/ijmpr.v1i2.75

Defourny, J., Nyssens, M. (2008). Social enterprise in Europe: recent trends and developments. Social Enterprise Journal, 4(3), 202‒228. DOI: 10.1108/17508610810922703

Defourny, J., Nyssens, M. (2008). Social enterprise in europe: recent trends and developments. EMES Working Papers, 8(1). URL: https://base.socioeco.org/docs/wp_08_01_se_web.pdf

Defourny, J., Pestoff, V. (2008). Images and concepts of the third sector in Europe. EMES Working Papers, 8(2). URL: https://emes.net/content/uploads/publications /WP_08_02_TS_FINAL_WEB.pdf

Directive (EU) 2022/2464 of the European Parliament and of the Council of 14 December 2022 amending Regulation (EU) No 537/2014, Directive 2004/109/EC, Directive 2006/43/EC and Directive 2013/34/EU, as regards corporate sustainability reporting (Text with EEA relevance). Eur-lex, 2023. URL: https://eur-lex.europa.eu/eli/dir/2022/2464/oj

Dvorsk,ý J., Švihlíková, I., Kozubíková, L., Frajtova Michalíková, K., Balcerzak, A.P. (2023). Effect of CSR implementation and crisis events in business on the financial management of SMEs. Technological and Economic Development of Economy, 29(5), 1496‒1519.

Fajczak-Kowalska, A., Tokarski, D. (2023). Sustainable social development manufacturing enterprises in selected countries Central and Eastern Europe. Scientific Papers of Silesian University of Technology, 172, 185‒199. DOI: 10.29119/1641-3466.2023.172.12

Francis-Devine, B., Hutton, G. (2024). Women and the UK economy: Research Briefing. House of Commons Library. URL: https://researchbriefings.files.parliament.uk/documents /SN06838/SN06838.pdf

Fransen, L., Burgoon, B. (2014). Privatizing or socializing corporate responsibility: Business participation in voluntary programs. Business & Society, 53(4), 583‒619. DOI: 10.1177/0007650313475784

Freye, S. (2015). Professional socialization and institutional change: German corporate leaders in transition. Competition & Change, 19(5), 406‒426.

Grégoire, O. (2003). National Profiles of Work Integration Social Enterprises: Belgium. EMES European Research Network, 3(8). URL: https://emes.net/content/uploads/publications/WP_03-08_ELEXIES_B.pdf

Marcinkowska, E., Sawicka, J. (2023). Corporate Social Responsibility as a Factor Influencing Purchasing Decisions of Consumers in Central and Eastern Europe. European Research Studies, 26(4), 281‒299.

Milne, Sh. (2024). Business culture in the UK: Employment Basics. Expatica. URL: https://www.expatica.com/uk/working/employment-basics/uk-business-culture-103182/#work-life-balance

Moon, J. (2014). The socialization of markets. Corporate Social Responsibility: A Very Short Introduction. Oxford Academic, 4. DOI: 10.1093/actrade/9780199671816.003.0005

Nyssens, M. (2006). Social Enterprise – At the crossroads of market, public policies and civil society. Routledge, 335.

Panchenko, Y., Samoilenko, A. (2023). Global Trends in the Sharing Economy's Development within the Framework of Socialization. International Economic Policy, 38, 39‒53. DOI: 10.33111/iep.eng.2023.38.02

Poledrini, S., Tortia, E. (2020). Social Enterprises: Evolution of the Organizational Model and Application to the Italian Case. Entrepreneurship Research Journal, 10(4). DOI: 10.1515/erj-2019-0315

Rago, S. (2009). Social Enterprises as Democracy and Development Promoters: Comparing Danish and Italian Samples. Center for Socialt Entreprenørskab. Roskilde Universitet, 9(9).

Rakov, M., Haque, A.U. (2023). Emerging Economies in Eastern Europe: Corporate Social Responsibility. In Corporate Management Ecosystem in Emerging Economies: Global Perspectives Springer International Publishing, 287‒300.

Rights and protections under Occupational Safety and Health Act of 1970; procedures for remedy of violations on April 5, 2024. Office of the Law Revision Counsil «United States Code». (1970). URL: https://uscode.house.gov/view.xhtml?req=Occupational+Safety+and+Health+Act&f= treesort&fq=true&num=4&hl=true&edition=prelim&granuleId=USC-prelim-title2-section1341

Rights and protections under title VII of Civil Rights Act of 1964, Age Discrimination in Employment Act of 1967, Rehabilitation Act of 1973, and title I of Americans with Disabilities Act of 1990 on April 5. (2024). URL: https://uscode.house.gov/view.xhtml?req=Civil+Rights+Act+1964&f=treesort&fq=true&num=2&hl=true&edition=prelim&granuleId=USC-prelim-title2-section1311

Sachs, J.D., Lafortune, G., Fuller, G., Drumm, E. (2023). Implementing the SDG Stimulus. Sustainable Development Report 2023. SDSN. DOI: 10.25546/102924

SA 8000:2014 Standard. Social Accountability International. (2014). URL: https://sa-intl.org/resources/sa8000-standard/

Social responsibility – Discovering ISO 26000. International Organization for Standardization. (2010). URL: https://www.iso.org/publication/PUB100258.html

Tarry, S. (2021). The Profound Effects of Losing Independent Retailers and Businesses in Canada During the Pandemic. Retail Insider Media. URL: https://retail-insider.com/retail-insider/2021/03/the-profound-effects-of-losing-independent-retailers-and-businesses-in-canada-during-the-pandemic/

The global leader for impact reporting. Global Reporting Initiative. (2024). URL: https://www.globalreporting.org/

United Nations: The 17 goals. Department of Economic and Social Affairs Sustainable Development. (2024). URL: https://sdgs.un.org/goals

U.S. Code. Legal information system. Cornell Law School. (2024). URL: https://www.law.cornell.edu/uscode/text

Weber Shandwick. War in Ukraine: Results of six country survey. (2022). Weber Shandwick’s Geopolitical Strategy & Risk Group, 37. URL: https://webershandwick.com/news/a-six-country-survey-public-and-employee-expectations-of-business-amid-war-in-ukraine

Winter, D. (2024). What Is Entrepreneurship? Get Started as an Entrepreneur. Shopify, 2023. URL: https://www.shopify.com/blog/what-is-entrepreneurship

Work-Life Balance: United Kingdom. Better Life Index. (2023). URL: https://www.oecdbetterlifeindex.org/topics/work-life-balance/

Завантаження

Опубліковано

2024-06-26

Номер

Розділ

Статті