Підвищення ефективності перевізного процесу на автомобільному транспорті в сільськогосподарському виробництві
Ключові слова:
алгоритм, перевізний процес, транспортна робота, оптимізація перевізного процесу, критерії оцінки, автомобільний транспорт, сільськогосподарський вантаж.Анотація
Дослідження, що представлені в даній статті, довели, що на ефективність перевезень автомобільним транспортом в сільськогосподарському виробництві окрім загальноприйнятих факторів (витрати на технічне обслуговування та паливо-мастильні матеріали) суттєвий вплив мають умови перевезень, тип вантажу, вид розвантажувально-навантажувальних робіт.
Аналіз закупівель сільськогосподарськими підприємствами автомобілів, встановив відсутність стійких підходів щодо формування автопарку, що підтверджує тезу про вплив значної кількості факторів на вибір автомобілів для виконання транспортної роботи в умовах сільськогосподарського виробництва.
Розглянуті підходи до визначення резервів підвищення ефективності використання наявного автомобільного парку і до формування його оптимальної структури визначили об’єктивну необхідність належного обґрунтування вибору автотранспортного засобу саме для умов сільськогосподарського виробництва.
В цьому контексті авторами запропоновано до практичного використання алгоритм вибору автотранспортного засобу для виконання конкретної транспортної роботи з перевезення сільськогосподарської вантажів. Врахування в представленому алгоритмі величини об'ємної маси, наявності вантажно-розвантажувальних засобів, особливостей умов транспортування, розміру витрат, що припадають в середньому на одиницю продукції транспорту дозволяє комплексно оцінювати окремо взятий автотранспортний засіб, оптимізувати вибір автомобіля для виконання перевезення конкретного сільськогосподарського вантажу, мінімізувати фінансові втрати і, таким чином, забезпечити підвищення ефективності перевізного процесу у сільськогосподарському виробництві.
Беручи до уваги оптимальний перелік параметрів автотранспортного засобу, що передбачено представленим алгоритмом, можливо підвищити ефективність перевізного процесу в сільськогосподарському виробництві, як за рахунок зменшення експлуатаційних витрат, так і за рахунок збереження вантажів та витрат часу. Чітка структура розробленого авторами алгоритму, з обґрунтуванням кожного його етапу і, мети кожного кроку, визначеність і дискретність робить його придатним для рішення за допомогою доступного програмного забезпечення.
Посилання
Burlai, O.I., Verhun, M.H., Kotelianets, V.I., Kotelianets, O.V., & Perebyinis, V.I. (1993). Orhanizatsiia perevezennia vantazhiv u silskomu hospodarstvi [Organization of cargo transportation in agriculture]. Zhytomyr: Polissia. (in Ukrainian)
Verhun, M.H. (2006). Problemy rozvytku silskoho transportu [Problems of rural transport development]. Ekonomika APK, 10, 18-24. (in Ukrainian)
Vlasiuk, P.M. (2006). Vykorystannia transportnykh zasobiv [Use of vehicles]. Ekonomika APK, 4, 37-40. (in Ukrainian)
Holovina, O.V., & Mieniailova, H.Ie. (2021). Metodyka vyboru avtotransportnoho zasobu dlia perevezennia silskohospodarskykh vantazhiv [Methods of choosing a vehicle for the transportation of agricultural goods]. About the problems of practice, science and ways to solve them. The XXIV International Science Conference (May 04 - 07, 2021, Milan, Italy). Retrieved from https://isg-konf.com/uk/about-the-problems-of-practice-science-and-ways-to-solve-them-ua/ (in Ukrainian)
State Statistics Service of Ukraine. (2020). Ekonomichna diialnist: Silske, lisove ta rybne hospodarstvo. Prydbannia pidpryiemstvamy materialno-tekhnichnykh resursiv dlia vyrobnychykh potreb [Economic activity: Agriculture, forestry and fisheries. Acquisition by enterprises of material and technical resources for production needs]. Retrieved from http://www.ukrstat.gov.ua (in Ukrainian)
Zaharov, N.S., & Rakitin, V.A. (2015). Metodika formirovaniya parka gruzovyh avtomobilej avtotransportnogo predpriyatiya v zavisimosti ot naznacheniya i tekhniko-ekspluatacionnyh pokazatelej transportnyh sredstv [Methodology for the formation of a fleet of trucks of a motor vehicle, depending on the purpose and technical and operational indicators of vehicles]. Inzhenernyj vestnik Dona, 3. Retrieved from http://www.ivdon.ru/ru/magazine/archive/n3y2015/3202 (in Russian)
Kotelyanec, V.I. (1980). Effektivnost' ispol'zovaniya transporta v sel'skom hozyajstve [Transport efficiency in agriculture]. Moscow: Kolos. (in Russian)
Kulev, S.A., & Kazancev, A.A. (2008). Formirovanie racional'nogo sostava gruzovogo avtoparka kak element ustojchivogo funkcionirovaniya sel'skohozyajstvennyh predpriyatij [Formation of a rational composition of the freight vehicle fleet as an element of sustainable functioning of agricultural enterprises]. Vestnik Tambovskogo universiteta. Seriya: Gumanitarnye nauki. Tambov, 10 (66), 542. (in Russian)
Migachev, V.A. (2012). Povyshenie effektivnosti ispol'zovaniya gruzovyh avtomobilej na osnove vybora naibolee racional'nogo parka podvizhnogo sostava (Avtoreferat dysertatsii kandydata tehnicheskih nauk) [Increasing the efficiency of the use of trucks based on the selection of the most rational fleet of rolling stock (dissertation abstract)]. VPO «Penzenskiy gosudarstvennyiy universitet arhitekturyi i stroitelstva», Penza. (in Russian)
Stelmashchuk, A.M. (2015). Ratsionalne transportne obsluhovuvannia silskohospodarskykh pidpryiemstv [Rational transport service of agricultural enterprises]. Innovatsiina Ekonomika, 1, 47-54. (in Ukrainian)
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Стосунки між правовласниками і користувачами регулюються на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства – Некомерційна – Поширення На Тих Самих Умовах 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0):https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.ukАвтори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див.The Effect of Open Access).