Концептуальні аспекти співпраці університетів та бізнесу
DOI:
https://doi.org/10.31548/bioeconomy13(1).2022.67-73Ключові слова:
заклад вищої освіти, бізнес, SWOT аналіз, бар’єри співпраці, модель співпраціАнотація
Стаття присвячена основним аспектам співпраці закладів вищої освіти (ЗВО) та бізнесу. Метою статті є обґрунтування механізму співпраці вітчизняних закладів вищої освіти і бізнес-структур та розробка моделі взаємодії між ними на умовах кооперації та співробітництва. Визначено основні бар’єри співпраці ЗВО та бізнес-структур. Здійснено аналіз взаємовідносин університетів і бізнес-структур в Україні та за кордоном. Проаналізовано обсяги наукових робіт, які виконуються науковими організаціями в Україні, та загальний обсяг видатків на дослідження і науково-технічні розробки у 2020 році за джерелами фінансування. З метою визначення подальших напрямів розвитку партнерства бізнесу та ЗВО було проведено SWOT-аналіз. Цей метод виявив такі сильні сторони: готовність ЗВО до взаємодії; бажання здобувачів вищої освіти брати участь у спільних проектах; високий конкурентний рівень вищої освіти та підприємств; високий ступінь досягнення поставлених завдань у системі взаємовідносин. Виявлено також слабкі сторони такої співпраці: високий рівень бюрократії в університетах; різні моделі спілкування в університетах і на підприємствах; різна мотивація в діяльності ЗВО та бізнес-структур; невідповідність навчальних планів сучасним умовам господарювання; недостатні фінансові ресурси для взаємодії з університетами або небажання витрачати їх на таку взаємодію тощо. На основі проведених досліджень запропоновано модель співпраці ЗВО та бізнесу. Ця модель базується на системі взаємодоповнюючих етапів: залучення компаній до спільної розробки навчальних програм, які враховуватимуть вимоги роботодавців до випускників. Це - гарантія успішного працевлаштування випускників у майбутньому; відстеження ЗВО нових технологій і нових трендів у відповідних сферах, що цікавлять роботодавців; підвищення мобільності науковців для отримання корисного досвіду; розвиток діалогу між ЗВО та роботодавцями для підвищення взаємної довіри, покращення взаєморозуміння при формулюванні цілей тощоПосилання
The state of development of science and technology, the results of scientific and scientific and technical activities in 2020: analytical reference. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/nauka/2021/06/23/AZ.nauka.innovatsiyi.2020-29.06.2021.pdf
Didyk, A., Pogorelov, Yu. (2018). Cooperation between the institution of higher education and business: principles of organization. Lviv Polytechnic National University Institutional Repository. 75-84.
Bertha, O. (2017). Cooperation of universities and business as a basis of innovative development at the regional level. Scientific Bulletin of Uzhhorod University. 110–115.
Kutuzov, V., Belash, O., Muravyov, A., Popov, M., Ryzhov, N., etc. (2015). Tools of strategic partnership of universities and enterprises.
Kucherenko, S. (2018). Current state, tendencies, and problems of education development in Ukraine. Economic Bulletin of Pereyaslav-Khmelnytsky State Pedagogical University named after Hryhoriy Skovoroda. 51–58.
Nemeschuk, G. (2013). The effectiveness of higher education institutions in strategic partnerships with business. The strategy of economic development of Ukraine. № 33. 265–270.
Popravka, I. (2014). Business cooperation with universities: opportunities for both parties. Personnel management. № 2. 28–29.
Shcherbata, T.S. (2017). Development of partnerships of enterprises with higher educational institutions. Lviv. Р. 211.
Lin,, J.Y. (2017). Alancing industry collaboration and academic innovation: The contingent role of collaborationspecific attributes. Technol. Forecast. Soc. Chang. № 123. 216–228.
Freire, J.A.F., Gonçalves, E. (2021). Cooperation in Innovative Efforts: a Systematic Literature Review. J Knowl Econ. DOI: https://doi.org/10.1007/s13132-021-00837-3
Pinto, E. B., & Fernandes, G. (2021). Collaborative R&D the key cooperation domain for university-industry partnerships sustainability –Position paper. Procedia Computer Science. № 181. 102–109.
Neves, A. R., Costa, J., Reis, J. (2021). Using a Systematic Literature Review to Build a Framework for University-Industry Linkages using Open Innovation. Procedia Computer Science. №181. 23 – 33.
Oke, A., Fernandes, F. A. P. (2020). Innovations in Teaching and Learning: Exploring the Perceptions of the Education Sector on the 4th Industrial Revolution (4IR). Journal of Open Innovation. № 6(2), 31. Advance online publication. 10.3390/joitmc6020031.
Nam, G.M., Kim, D.G., Choi, S.O. (2019). How resources of universities influence industry cooperation. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity. Volume 5, Issue 1. URL: https://www.mdpi.com/2199-8531/5/1/9
Laine,, K., Leino, M., Pulkkinen, P. (2015). Open innovation between higher education and industry. J. Knowl. Econ. №6. 589–610.
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Стосунки між правовласниками і користувачами регулюються на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства – Некомерційна – Поширення На Тих Самих Умовах 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0):https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.ukАвтори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див.The Effect of Open Access).