Концептуальні аспекти співпраці університетів та бізнесу

Автор(и)

  • Hanna Kharchenko Національний університет біоресурсів і природокористування України image/svg+xml
  • Volodymyr Kharchenko Національний університет біоресурсів і природокористування України image/svg+xml
  • Olga Gogulya Національний університет біоресурсів і природокористування України image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.31548/bioeconomy13(1).2022.67-73

Ключові слова:

заклад вищої освіти, бізнес, SWOT аналіз, бар’єри співпраці, модель співпраці

Анотація

Стаття присвячена основним аспектам співпраці закладів вищої освіти (ЗВО) та бізнесу. Метою статті є обґрунтування механізму співпраці вітчизняних закладів вищої освіти і бізнес-структур та розробка моделі взаємодії між ними на умовах кооперації та співробітництва. Визначено основні бар’єри співпраці ЗВО та бізнес-структур. Здійснено аналіз  взаємовідносин університетів і бізнес-структур в Україні та за кордоном. Проаналізовано обсяги наукових робіт, які виконуються науковими організаціями в Україні, та загальний обсяг видатків на дослідження і науково-технічні розробки у 2020 році за джерелами фінансування. З метою визначення подальших напрямів розвитку партнерства бізнесу та ЗВО було проведено SWOT-аналіз. Цей метод виявив такі сильні сторони: готовність ЗВО до взаємодії; бажання здобувачів вищої освіти брати участь у спільних проектах; високий конкурентний рівень вищої освіти та підприємств; високий ступінь досягнення поставлених завдань у системі взаємовідносин. Виявлено також слабкі сторони такої співпраці: високий рівень бюрократії в університетах; різні моделі спілкування в університетах і на підприємствах; різна мотивація в діяльності ЗВО та бізнес-структур; невідповідність навчальних планів сучасним умовам господарювання; недостатні фінансові ресурси для взаємодії з університетами або небажання витрачати їх на таку взаємодію тощо. На основі проведених досліджень запропоновано модель співпраці ЗВО та бізнесу. Ця модель базується на системі взаємодоповнюючих етапів: залучення компаній до спільної розробки навчальних програм, які враховуватимуть вимоги роботодавців до випускників. Це - гарантія успішного працевлаштування випускників у майбутньому; відстеження ЗВО нових технологій і нових трендів у відповідних сферах, що цікавлять роботодавців; підвищення мобільності науковців для отримання корисного досвіду; розвиток діалогу між ЗВО та роботодавцями для підвищення взаємної довіри, покращення взаєморозуміння при формулюванні цілей тощо

Посилання

The state of development of science and technology, the results of scientific and scientific and technical activities in 2020: analytical reference. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/nauka/2021/06/23/AZ.nauka.innovatsiyi.2020-29.06.2021.pdf

Didyk, A., Pogorelov, Yu. (2018). Cooperation between the institution of higher education and business: principles of organization. Lviv Polytechnic National University Institutional Repository. 75-84.

Bertha, O. (2017). Cooperation of universities and business as a basis of innovative development at the regional level. Scientific Bulletin of Uzhhorod University. 110–115.

Kutuzov, V., Belash, O., Muravyov, A., Popov, M., Ryzhov, N., etc. (2015). Tools of strategic partnership of universities and enterprises.

Kucherenko, S. (2018). Current state, tendencies, and problems of education development in Ukraine. Economic Bulletin of Pereyaslav-Khmelnytsky State Pedagogical University named after Hryhoriy Skovoroda. 51–58.

Nemeschuk, G. (2013). The effectiveness of higher education institutions in strategic partnerships with business. The strategy of economic development of Ukraine. № 33. 265–270.

Popravka, I. (2014). Business cooperation with universities: opportunities for both parties. Personnel management. № 2. 28–29.

Shcherbata, T.S. (2017). Development of partnerships of enterprises with higher educational institutions. Lviv. Р. 211.

Lin,, J.Y. (2017). Alancing industry collaboration and academic innovation: The contingent role of collaborationspecific attributes. Technol. Forecast. Soc. Chang. № 123. 216–228.

Freire, J.A.F., Gonçalves, E. (2021). Cooperation in Innovative Efforts: a Systematic Literature Review. J Knowl Econ. DOI: https://doi.org/10.1007/s13132-021-00837-3

Pinto, E. B., & Fernandes, G. (2021). Collaborative R&D the key cooperation domain for university-industry partnerships sustainability –Position paper. Procedia Computer Science. № 181. 102–109.

Neves, A. R., Costa, J., Reis, J. (2021). Using a Systematic Literature Review to Build a Framework for University-Industry Linkages using Open Innovation. Procedia Computer Science. №181. 23 – 33.

Oke, A., Fernandes, F. A. P. (2020). Innovations in Teaching and Learning: Exploring the Perceptions of the Education Sector on the 4th Industrial Revolution (4IR). Journal of Open Innovation. № 6(2), 31. Advance online publication. 10.3390/joitmc6020031.

Nam, G.M., Kim, D.G., Choi, S.O. (2019). How resources of universities influence industry cooperation. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity. Volume 5, Issue 1. URL: https://www.mdpi.com/2199-8531/5/1/9

Laine,, K., Leino, M., Pulkkinen, P. (2015). Open innovation between higher education and industry. J. Knowl. Econ. №6. 589–610.

Завантаження

Опубліковано

2022-09-13

Номер

Розділ

Статті