Класифікація витрат маркетингової діяльності в обліку сільськогосподарських підприємств
DOI:
https://doi.org/10.31548/economics14(3).2023.057Ключові слова:
облік, витрати, маркетингова діяльність, сільське господарство, управлінняАнотація
Актуальність теми зумовлена потребою в ухваленні оперативних фінансово обґрунтованих рішень у сфері маркетингу на основі даних бухгалтерського обліку про склад, структуру і динаміку витрат сільськогосподарських підприємств. Метою дослідження є вдосконалення класифікації витрат маркетингової діяльності сільськогосподарських підприємств, спрямоване на підвищення ефективності використання ресурсів, оптимізацію витрат маркетингової діяльності та забезпечення сталого розвитку. Для досягнення вказаної мети в дослідженні були використані методи: аналіз, аналогія і узагальнення – для вивчення наукових праць за темою статті; спостереження й детальний опис допомогли отримати та узагальнити фактичний матеріал. Оцінка рівня маркетингових витрат дозволить розрахувати бюджет на маркетингові заходи, включаючи витрати на рекламу, просування товарів, дослідження ринку та інші маркетингові активності. Облік витрат маркетингової діяльності допоможе визначити підприємству, наскільки значними є його інвестиції в маркетинг і чи відповідають вони поставленим цілям. Структура маркетингових витрат вказує на розподіл коштів між різними маркетинговими каналами та інструментами. Це дозволяє визначити, які засоби маркетингу є ефективнішими й результативнішими. У дослідженні узагальнено погляди науковців на сутність і структуру витрат маркетингової діяльності сільськогосподарських підприємств, проаналізовано можливості використання зазначених класифікацій для облікового відображення маркетингових витрат. На основі цього була запропонована оновлена класифікація маркетингових витрат, яка акцентує увагу на цифровому маркетингу як окремій групі, враховуючи технологічний напрям розвитку бізнес-процесів. Цей сегмент включає в себе витрати на платну видачу в пошукових системах, промоцію товарів на спеціалізованих аграрних електронних ресурсах, соціальний медіа маркетинг і співпрацю з інфлюенсерами. Впровадження зазначеної класифікації дозволить оптимізувати витрати маркетингової діяльності, підсилити конкурентні позиції і продуктивність аграрного бізнесу, а також може бути використана для подальших досліджень з обліку та управління маркетинговою діяльністю сільськогосподарських підприємств.
Посилання
Bezverkhyi, K.V. (2011). Oblіk і kontrol nepriamykh vytrat: upravlіnskyi aspekt [Accounting and control of indirect costs: managerial aspect] (Thesis abstract), 20.
Verzilova, G.R. (2020). Oblіkova іnterpretatsіia vytrat na marketynhovu dіialnist torhovelnoho pidpryiemstva [Accounting interpretation of expenses for marketing activity of a trade enterprise]. Biznes Inform, 3, 284–292.
Derii, V.A. (2015). Vidobrazhennia vytrat na reklamu pidpryiemstva v systemi obliku z pozitsii dotsilnosti yikhnioho zdiisnennia [Reflection of enterprise advertising expenses in the accounting system from the perspective of their feasibility]. Ekonomika: realii chasu, 2, 219–225.
Dudyak, R., Grabovskyi, R., Dadak, O. (2013). Marketynhovi zasady funktsionuvannia silskohospodarskykh pidpryiemstv u rynkovykh umovakh [Marketing principles of agricultural enterprises functioning in market conditions]. Visnyk Lvivskoho natsionalnoho ahrarnoho universytetu, Ser. Ekonomika APK, 20(1), 399–405.
llyashenko, S.M. (2008). Marketynh innovatsii i innovatsii v marketynhu [Marketing of innovations and innovations in marketing]. Sumy: Monograph, 615.
Kyivska, K.I. (2018). Analiz suchasnykh pidkhodiv do stvorennia informatsiinykh system marketynhu pidpryiemstv [Analysis of contemporary approaches to the creation of enterprise marketing information systems]. Tekhnichni nauky, 10, 24-27.
Kireytsev, H.G. (2007). Rozvytok bukhhalterskoho obliku: teoriia, profesiia, mizhpredmetni zviazky [Development of accounting: theory, profession, interdisciplinary connections]. Zhytomyr: ZhDTU, 236.
Litvinenko, V.S., Tolstonoh, V.V. (2015). Oblіkovo-kontrolne zabezpechennia upravlinnia vytratamy: іnstitutsіonalnyi pidkhid [Accounting and control support for cost management: an institutional approach]. Kyiv: Fitosotsіotsentr, 260.
Likarchuk, N., Yarvis, M., Varenyk, O., Malikhina, S., Konoplyannikova, M. (2022). Suchasni tendentsii ta aktualni problemy pidhotovky menedzhera marketynhovykh komunikatsii [Modern trends and current problems of training managers in marketing communications]. Financial and Credit Activity: Problems of Theory and Practice, 522–528.
Lukan, O.M. (2017). Analiz efektyvnosti ta napriamky optymizatsii vytrat marketynhovoi diialnosti na pidpryiemstvakh khlibopekarskoi haluzi [Analysis of efficiency and directions of optimization of marketing activity expenses in bakery industry enterprises]. Visnyk ZhDTU, 2 (80), 16–20.
Podatkovyi kodeks Ukrainy: Ofitsiinyi dokument VRU № 2755-VI vid 03.09.2023 r. [Tax Code of Ukraine: Official document of the Verkhovna Rada of Ukraine № 2755-VI dated September 3, 2023]. Retrieved from http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/2755-17
Natsionalne polozhennia (standart) bukhhalterskoho obliku 16 «Vytraty» [National Accounting Provision (Standard) 16 «Expenses»]. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0027-00#Text
Sobchenko, A. (2016). Teoretychni aspekty pobudovy obliku vytrat na vyrobnytstvo produktsii roslynnytstva [Theoretical aspects of the construction of cost accounting for the production of crop products]. Agricultural and Resource Economics: International Scientific E-Journal, 2(2), 36‒46.
Stan reklamnoho media rynku Ukrainy: Rezultaty doslidzhennia media ahentsii VRK [State of the advertising media market in Ukraine: Results of the research by VRK media agencies]. Retrieved from https://vrk.org.ua/research.html
Tendentsii 2022 v upravlinni marketynhovymy komunikatsiiamy: 2022 Analitichnyi zvit [Trends of 2022 in the management of marketing communications: 2022 Analytical Report]. Prepared by Factum Group with the Ukrainian Advertising Coalition. Retrieved from https://vrk.org.ua/image/Factum%20Group%20Marketing%20Directors%20Poll%20Report%202022.pdf
Tluchkevych, N.V. (2013). Zastosuvannia metodyky obliku zminnykh vytrat v silskomu hospodarstvi [Application of the variable cost accounting methodology in agriculture]. Oblik i finansy, 10(2), 271‒276.
Shevchuk, O.A. (2012). Oblik i audyt vytrat na zbut produktsii v pidpryiemstvakh tsukrovoi promyslovosti [Accounting and audit of sales expenses for products in sugar industry enterprises] (Candidate's dissertation in Economics). Ternopilskyi nats. ekonomichnyi un-t. Ternopil, 197.
Yushchak, Zh.M. (2013). Marketynhovi vytraty i yikh vydy [Marketing expenses and their types]. Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho tekhnolohichnoho universytetu, Ser.: Ekonomichni nauky, 1, 210‒213.
Gutsalenko, L., Wasilewski, M., Mulyk, T., Marchuk, U., Mulyk, Y. (2018). Accounting control of capital investment management: realities of Ukraine and Poland. Economic annals-XXI, № 170(3-4), 79‒85.
Ha, H. Y., John, J., Janda, S., Muthaly, S. (2011). The effects of advertising spending on brand loyalty in services. European journal of marketing, 45(4), 673‒691.
Muravskyi, V., Zadorozhnyi, Z. M., Lytvynenko, V., Yurchenko, O., & Koshchynets, M. (2022). Comprehensive use of 6G cellular technology accounting activity costs and cyber security. Independent Journal of Management & Production, № 13(3),107‒122.
Norwood, F. B., Lusk, J. L., Peel, D. S., Riley, J. M. (2021). Agricultural marketing and price analysis. Waveland Press, 445.
Завантаження
Номер
Розділ
Ліцензія
Стосунки між правовласниками і користувачами регулюються на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства – Некомерційна – Поширення На Тих Самих Умовах 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0):https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.ukАвтори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див.The Effect of Open Access).