Освітні реалії професійної підготовки майбутніх соціальних працівників
DOI:
https://doi.org/10.31548/hspedagog2020.04.040Анотація
У статті здійснено аналіз освітніх реалій та перспектив підготовки майбутніх соціальних працівників. Встановлено, що чисельні заклади соціальної сфери потребують дедалі більше сучасних фахівців різного профілю і рівнів підготовки, здатних враховувати і опиратися на економічні та соціальні реформи, ефективно діяти в умовах розвитку суспільства, вміло вивчати й застосовувати перевірений життям вітчизняний і зарубіжний досвід соціальної роботи, враховувати динаміку і наслідки процесів глобалізації. На основі узагальнення та систематизації наукових розвідок резюмовано, що в кожній країні навчання соціальній роботі базується на власній концептуальній моделі. В процесі визначення моделі підготовки соціальних працівників в Україні необхідно враховувати і опиратися на економічні та соціальні реформи, адже власне вони впливають і вирішальним чином впливатимуть на сутність соціальної і соціально-педагогічної діяльності в майбутньому і на систему вимог, що висуватимуться до соціальних працівників. Здійснено аналіз зарубіжного досвіду фахового навчання майбутніх соціальних працівників. Резюмовано, що лише в Європі функціонує понад 420 закладів освіти, де можна здобути освіту зі спеціальності «Соціальна робота» з обов’язковим вивченням основ соціального проектування доступного середовища. Управління системою соціальної освіти в Європі, як правило, централізоване. Підсумовано, що сучасний соціальний працівник – це фахівець у галузі соціальної інженерії і технології, котрий ґрунтовно володіє правовими, моральними і психологічними особливостями життєдіяльності людей. Нині гостро постала проблема підготовки соціальних працівників рефлексивного типу, тобто таких, котрі не лише зможуть застосовувати теорію на практиці, а й аналізувати, оцінювати власну практику, критично переосмислювати набуті знання й уміння, а також неперервно саморозвиватись і вдосконалюватися в напрямі розширення знань, умінь, навичок проєктування доступного середовища надання необхідної соціальної допомоги.
Посилання
Karpenko O. H. Profesiina pidhotovka maibutnikh sotsialnykh pratsivnykiv v umovakh universytetskoi osvity : avtoref. dys. …d-ra ped. nauk: 13.00.04 / O. H. Karpenko; Kyiv. nats. ped. un-t im. M.P.Drahomanova. Kyiv, 2008. 46 s.
Melnychuk I. M. Teoriia i praktyka profesiinoi pidhotovky maibutnikh sotsialnykh pratsivnykiv zasobamy interaktyvnykh tekhnolohii : monohrafiia / I. M. Melnychuk. Ternopil : Ekonomichna dumka, 2010. 326 s.
Myhovych I.I. Formuvannia systemy pidhotovky i pidvyshchennia kvalifikatsii sotsialnykh pratsivnykiv: dosvid, problemy. Sotsialna robota v Ukraini: teoriia ta praktyka. 2004. №1 (6). S. 98˗˗110.
Polishchuk V. A. Profesiina pidhotovka fakhivtsiv dlia sotsialnoi sfery: zarubizhnyi dosvid : posibnyk. Ternopil, 2002. 222 s.
Tiuptia L. T. Kontseptsiia naskriznoi pidhotovky fakhivtsiv iz sotsialnoi roboty. Aktualni problemy navchannia ta vykhovannia liudei z osoblyvymy potrebamy. 2004. Vyp. 1(3). S. 122-129.
Stenström M. Towards good practices for practice-oriented assessment in European vocational education / Marja-Leena Stenström, Kati Laine. - University of Jyväskylä. Institute for Educational Research, 2006. 68 р.
The Reflective Learning Model: Supervision of Social Work Students. Social Work Education: The International Journal. 2009. Volume 28, (Issue 8). Р. 809-940.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Стосунки між правовласниками і користувачами регулюються на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства – Некомерційна – Поширення На Тих Самих Умовах 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0):https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див.The Effect of Open Access).