Освітні реалії професійної підготовки майбутніх соціальних працівників

Автор(и)

  • O. В. Varava Національний університет біоресурів та природокористування України

DOI:

https://doi.org/10.31548/hspedagog2020.04.040

Анотація

У статті здійснено аналіз освітніх реалій та перспектив підготовки майбутніх соціальних працівників. Встановлено, що чисельні заклади соціальної сфери потребують дедалі більше сучасних фахівців різного профілю і рівнів підготовки, здатних враховувати і опиратися на економічні та соціальні реформи, ефективно діяти в умовах розвитку суспільства, вміло вивчати й застосовувати перевірений життям вітчизняний і зарубіжний досвід соціальної роботи, враховувати динаміку і наслідки процесів глобалізації. На основі узагальнення та систематизації наукових розвідок резюмовано, що в кожній країні навчання соціальній роботі базується на власній концептуальній моделі. В процесі визначення моделі підготовки соціальних працівників в Україні необхідно враховувати і опиратися на економічні та соціальні реформи, адже власне вони впливають і вирішальним чином впливатимуть на сутність соціальної і соціально-педагогічної діяльності в майбутньому і на систему вимог, що висуватимуться до соціальних працівників. Здійснено аналіз зарубіжного досвіду фахового навчання майбутніх соціальних працівників. Резюмовано, що лише в Європі функціонує понад 420 закладів освіти, де можна здобути освіту зі спеціальності «Соціальна робота» з обовязковим вивченням основ соціального проектування доступного середовища. Управління системою соціальної освіти в Європі, як правило, централізоване. Підсумовано, що сучасний соціальний працівник – це фахівець у галузі соціальної інженерії і технології, котрий ґрунтовно володіє правовими, моральними і психологічними особливостями життєдіяльності людей. Нині гостро постала проблема підготовки соціальних працівників рефлексивного типу, тобто таких, котрі не лише зможуть застосовувати теорію на практиці, а й аналізувати, оцінювати власну практику, критично переосмислювати набуті знання й уміння, а також неперервно саморозвиватись і вдосконалюватися в напрямі розширення знань, умінь, навичок проєктування доступного середовища надання необхідної соціальної допомоги.

Посилання

Karpenko O. H. Profesiina pidhotovka maibutnikh sotsialnykh pratsivnykiv v umovakh universytetskoi osvity : avtoref. dys. …d-ra ped. nauk: 13.00.04 / O. H. Karpenko; Kyiv. nats. ped. un-t im. M.P.Drahomanova. Kyiv, 2008. 46 s.

Melnychuk I. M. Teoriia i praktyka profesiinoi pidhotovky maibutnikh sotsialnykh pratsivnykiv zasobamy interaktyvnykh tekhnolohii : monohrafiia / I. M. Melnychuk. Ternopil : Ekonomichna dumka, 2010. 326 s.

Myhovych I.I. Formuvannia systemy pidhotovky i pidvyshchennia kvalifikatsii sotsialnykh pratsivnykiv: dosvid, problemy. Sotsialna robota v Ukraini: teoriia ta praktyka. 2004. №1 (6). S. 98˗˗110.

Polishchuk V. A. Profesiina pidhotovka fakhivtsiv dlia sotsialnoi sfery: zarubizhnyi dosvid : posibnyk. Ternopil, 2002. 222 s.

Tiuptia L. T. Kontseptsiia naskriznoi pidhotovky fakhivtsiv iz sotsialnoi roboty. Aktualni problemy navchannia ta vykhovannia liudei z osoblyvymy potrebamy. 2004. Vyp. 1(3). S. 122-129.

Stenström M. Towards good practices for practice-oriented assessment in European vocational education / Marja-Leena Stenström, Kati Laine. - University of Jyväskylä. Institute for Educational Research, 2006. 68 р.

The Reflective Learning Model: Supervision of Social Work Students. Social Work Education: The International Journal. 2009. Volume 28, (Issue 8). Р. 809-940.

https://doi.org/10.1080/02615470902748662

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-16

Номер

Розділ

Статті