Особливості формування інклюзивної культури студентів закладів вищої освіти
DOI:
https://doi.org/10.31548/hspedagog13(1).2022.24-30Анотація
У статті здійснено аналіз наукових джерел щодо особливостей формування інклюзивної культури в студентської молоді. Проаналізовано зарубіжний і вітчизняний досвід формування інклюзивної культури у студентів в умовах інклюзивного освітнього середовища закладу вищої освіти.
Автор відзначає що саме соціальні працівники покликані стати провідниками ідей гуманізму, доступності, життєтворчості, сприяти зміцненню можливостей та забезпеченню рівних прав таких громадян. Тому у підготовці майбутніх соціальних працівників особливого значення набуває утвердження інклюзивної культури як складного багатогранного цілісного утворення, що забезпечує успішне виконання професійних функцій.
Метою статті є дослідження та узагальнення зарубіжного та вітчизняного досвіду формування інклюзивної культури в освітньому середовищі закладу вищої освіти. Зарубіжний досвід формування інклюзивної культури у студентів закладів вищої освіти визначається здатністю закладу використовувати всі цінності інклюзії, які впливають на здатність здобувача вищої освіти до культурного самовизначення та самореалізації в діяльності, незалежно від ознак психофізичного розвитку або соціального статусу, спрямованого на позитивну адаптацію та інтеграцію в суспільство.
Формування інклюзивної культури у вітчизняних закладах вищої освіти спрямоване на комплексне застосування цінностей інклюзії та принципів інклюзивної культури: забезпечення рівного доступу до можливостей особистого освітнього, наукового, творчого зростання та самореалізації; можливість отримати нові навички соціалізації та інтеграції; сприяти толерантним стосункам; збереження та відновлення здоров'я; активна культурно-інформаційна та просвітницька діяльність. В аспекті формування інклюзивної культури в системі вищої освіти автор виділяє цінності інклюзії (визнання різноманітності, рівності та справедливості, співробітництва, участі, спільності), які впливають на здатність особистості студента до самовизначення, самореалізації в різних видах освітньої, майбутньої професійної та творчої діяльності, що сприяє позитивній соціалізації й інтеграції в соціум.
Посилання
Altanova A. Tsentr sotsialno-psykholohichnoi reabilitatsii URL: https://nubip.edu.ua/node/93954.
Denisova O., Lekhanova O., Ponikarova V., Gudina T. Inclusive culture of kindergarten, school, college and university teachers. URL: https://www.shs-conferences.org/articles/shsconf/pdf/2019/11/shsconf_ictdpp2018_10002.pdf
Zhavoronkov R. N. Tekhnolohyia vыssheho ynkliuzyvnoho obrazovanyia ynvalydov, prymeniaemaia v Soedynennыkh Shtatakh Ameryky. URL: http://www.rnp.mesi.ru/images/
Zakon Ukrainy «Pro osvitu». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
Kamarulzaman A. Potential for Providing Augmented Reality Elements in Special Education via Cloud Computing / Kamarulzaman Ab Aziza, Nor Azlina Ab Aziz, Anuar Mohd Yusof, Avijit Paul // Procedia Engineering. Vol. 41. 2012. P. 333–339. URL: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877705812025672/pdf.
Kachalova T. V. Formuvannia inkliuzyvnoi kultury zakladu vyshchoi osvity. URL: http://lib.ndu.edu.ua/dspace/bitstream/123456789/956/1/8.pdf
Martyniuk T. A. (2021). Sotsialna intehratsiia molodi z invalidnistiu: monohrafiia. Lutsk: Volynpolihraf, 332 s.
Mokhnach K. V., Nesyna S. V. Poniatye «ynkliuzyvnaia kultura pedahoha» v psykholoho-pedahohycheskoi lyterature. URL: https://phsreda.com/e-articles/140/Action140-74896.pdf
Nugraheni Dwi Budiarti & Sugito. Creating inclusive culture of elementary schools: a case study in karangmojo sub-district gunungkidul regency. The International Journal of Social Sciences. Vol. 6, No. 2, May 2018. URL: http://journal.scadindependent.org/index.php/jipeuradeun/article/view/237
Ovseiko P. V., Pololib L. H., Edmundsa L. D., Civianb J. T., Dalyc M., Buchana A. M.. Creating a more supportive and inclusive university culture: a mixed-methods interdisciplinary comparative analysis of medical and social sciences at the University of Oxford. URL: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/03080188.2019.1603880
Sotsializatsiia molodi z osoblyvymy osvitnimy potrebamy: krashchi praktyky: metod. posib. / Bazylenko A., Talanchuk I., Davydenko H. ta in.; za zahalnoiu redaktsiieiu A. Bazylenko. Kyiv: Talkom, 2020. 128 s.
Chupanov A. H., Abdulatipova E. A., Ramazanova E. A. Inclusive Culture As The Basis For The Acceptance Of People With Disabilities. URL: https://www.europeanproceedings.com/article/10.15405/epsbs.2018.09.108
Kholl Dzh. Studentы-ynvalydы y vыsshee obrazovanye. Zhurnal yssledovanyi sotsyalnoi polytyky. 2004. T. 2, № 1. S. 115–126.
Shevtsov A. H. Osvitni osnovy reabilitolohii: monohrafiia. Kyiv: „MP Lesia”, 2009. 484 s.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Стосунки між правовласниками і користувачами регулюються на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства – Некомерційна – Поширення На Тих Самих Умовах 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0):https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див.The Effect of Open Access).