Моделювання просторово часової оцінки територіального ризику при аваріях під час транспортування залізницею небезпечного вантажу
DOI:
https://doi.org/10.31548/dopovidi2021.02.004Ключові слова:
забруднення атмосфери, метеоумови, просторово-часова оцінка, територіальний ризик, аварійні викидиАнотація
Дана наукова стаття присвячена проблемі моделювання оцінки територіального ризику при аваріях під час транспортування залізницею хімічно небезпечного вантажу. Моделювання здійснювалося методом просторово-часової оцінки територіального ризику в разі емісії шкідливих або хімічно небезпечних речовин під час експлуатації рухомого складу залізничного транспорту. Цей метод враховує ряд показників: рух джерела емісії, траєкторію руху складу, швидкість і напрямок вітру, режим викиду забруднювача з рухомого джерела емісії. Слід зазначити, що розроблені під час проведення дослідження моделі, мають широкий робочий діапазон. В статті також розглянуто питання оцінки ризику в разі емісії шкідливих і небезпечних речовин під час експлуатації рухомого складу залізничного транспорту. Отже, наведений у статті метод просторово-часової оцінки територіального ризику в разі емісії хімічно небезпечних речовин під час експлуатації залізничного транспорту базується на чисельному інтегруванні три- або двовимірних рівнянь масопереносу небезпечної речовини в атмосфері та використанні інформації про ймовірність реалізації тих чи інших метеоумов. Він дозволяє оцінювати територіальний ризик з урахуванням швидкості руху потяга, маршруту транспортування, інтенсивності емісії, хімічних перетворень домішки в атмосфері; отримати інформацію щодо динаміки зміни з часом територіального ризику в будь-якій точці розрахункової області.
Посилання
Analitychnyi ohliad stanu tekhnohennoi ta pryrodnoi bezpeky v Ukraini za 2017 rik (2017). Derzhavna sluzhba Ukrainy z nadzvychainykh sytuatsii. Ukrainskyi naukovo-doslidnyi instytut tsyvilnoho zakhystu. Kyiv, 346.
Buki, O. O., Kvitkovskyi, Yu. V. (2014). Zakhyst naselennia i terytorii vid ekolohichnoi nebezpeky v zalezhnosti vid roztashuvannia dzherel khimichnykh nadzvychainykh sytuatsii. Naukovyi visn. budivnytstva : zb. nauk. pr., 3(77), 211-214.
Havryliuk, V. I., Meleshko, V. V. (2018). Modeliuvannia rozpovsiudzhennia harmonichnykh zavad vid elektrorukhomoho skladu u nesymetrychnii reikovii linii. Elektromahnitna sumisnist ta bezpeka na zaliznychnomu transporti, 15, 15-26.
Zelenko, Yu. V., Miamlin, S. V., Neduzha, L. O. (2014). Parametrychna ekolohiia na zaliznychnomu transporti: pryntsypy, otsinka, kontrol, bezpeka: monohrafiia. Dnipropetrovsk : Vyd-vo «Litohraf», 240.
Meleshko, V. V. (2019). Dyferentsiinyi strum harmonichnykh zavad v reikovii linii vid elektrorukhomoho skladu pry normatyvnykh znachenniakh koefitsiienta asymetrii. Elektromahnitna sumisnist ta bezpeka na zaliznychnomu transporti, 17, 42-47.
Pliatsuk, L. D., Boiko, V. V. (2010). Analiz metodiv matematychnoho modeliuvannia rozpovsiudzhennia zabrudniuiuchykh rechovyn v atmosferi. Visnyk KNU im. Mykhaila Ostrohradskoho, 6, 1-4.
Pravyla bezpeky ta poriadok likvidatsii naslidkiv avariinykh sytuatsii z nebezpechnymy vantazhamy pry perevezenni yikh zaliznychnym transportom. (2001). Ministerstvo transportu Ukrainy. Kyiv, 670.
Antoshkina, L. I., Belyaev, N. N., Gunko, E. Yu. (2008). Otsenka ekologicheskogo riska pri avariyah s himicheski opasnyimi veschestvami. Dnepropetrovsk : Nauka i obrazovanie, 136.
Belyaev, N. N., Muntyan, L. Ya. (2015). Zaschita atmosferyi ot zagryazneniya pri emissii opasnyih veschestv na zheleznodorozhnom transporte. Sb. nauchn. trudov «Stroitelstvo, materialovedenie, mashinostroenie», 84, 51-55.
Belyaev, N. N., Mashihina, P. B., Muntyan, L. Ya. (2015). Modelirovanie protsessa zagryazneniya atmosferyi ot podvizhnogo sostava. ZbIrnik naukovih prats NGU, 47, 126-131.
Golinko, V. I., Dranishnikov, L. V., Stoetskiy, V. F. (2014). Otsenka riska pri avariyah tehnogennogo haraktera. Naukoviy visn. Nats. girnich. un-tu, 3, 117-123.
Zberovskiy, A. V. (2012). Matematicheskoe modelirovanie zagryazneniya atmosferyi pri avariynom vyibrose himicheski opasnogo veschestva. Zbirnik naukovih prats Natsionalnogo girnichogo universitetu, 37, 305-310.
Belyaev, N. N., Gunko, E. Yu., Kirichenko, P. S., Muntyan, L. Ya. (2017). Otsenka tehnogennogo riska pri emissii opasnyih veschestv na zheleznodorozhnom transporte : monografiya. Krivoy Rog : Izd. R. A. Kozlov, 126.
Plahotnik, V. N., Yaryishkina, L. A., Sizikov, V. I. (2001). Prirodoohrannaya deyatelnost na zheleznodorozhnom transporte Ukrainyi: problemyi i resheniya. Kiyiv : Transport Ukrainyi, 244.
Plahotnik, V. N., Boychenko, A. N., Yaryishkina, L. A. (2000). Ekologicheskie aspektyi perevozok szhizhennogo ammiaka i ego vodnyih rastvorov zheleznodorozhnyim transportom. Zaliznichniy transp. Ukrayini, 3, 26-28.
Zgurovskiy, M. Z., Skopetskiy, V. V., Hrusch, V. K., Belyaev, N. N. (1997). Chislennoe modelirovanie rasprostraneniya zagryazneniya v okruzhayuschey srede. Kiyiv : Nauk. dumka, 368.
Havryliuk V. I., Mclcshko V. V. Comparative analysis of experimental and calculation methods for determination of the traction current harmonics distribution in rails, 11-16.
Завантаження
Додаткові файли
- Без заголовку
- Моделювання просторово часової оцінки територіального ризику при аваріях під час транспортування залізницею небезпечного вантажу
- Без заголовку
- Моделювання просторово часової оцінки територіального ризику при аваріях під час транспортування залізницею небезпечного вантажу
- Моделювання просторово часової оцінки територіального ризику при аваріях під час транспортування залізницею небезпечного вантажу
- Моделювання просторово часової оцінки територіального ризику при аваріях під час транспортування залізницею небезпечного вантажу
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Стосунки між правовласниками і користувачами регулюються на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства – Некомерційна – Поширення На Тих Самих Умовах 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0):https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див.The Effect of Open Access).