Психолого-акмеологічні аспекти становлення професійної культури майбутнього педагога закладу вищої освіти
Abstract
У статті розглядається поняття професійної культури у педагогіці та психології. Проаналізовано особливості різних моделей професійної культури майбутнього педагога закладу вищої освіти. Професійне становлення педагога розглянуто в трьох психолого-педагогічних аспектах: становлення майбутнього педагога як особистості і професіонала, становлення професійної педагогічної діяльності, становлення професійного педагогічного мислення. Визначено основні психологічні та акмеологічні складові професійного та особистісного становлення майбутнього педагога закладу вищої освіти. Розглянуто психологічні механізми становлення його професійної культури, акмеологічні критерії її оцінки, а також особистісні, діяльнісні та суб’єктні механізми професійного становлення особистості студента – майбутнього педагога закладу вищої освіти.References
Arutjunov, S. A. (1983). Jetnograficheskaja nauka i kul'turnaja dinamika. Issledovanija po obshhej jetnografii. [Ethnographic science and cultural dynamics. Studies in general ethnography] BGU, 156.
Bromlej, Ju. V. (1983). Ocherki teorii jetnosa. [Essays on the theory of ethnos]. Moscow: Science, 148.
Gribkova, O. V. (2010). Teorija i praktika formirovanija professional'noj kul'tury pedagoga-muzykanta [Theory and practice of forming a professional culture of a music teacher]. Moscow, 40.
Dolgova, V. I. (2001). Innovacionnaja kul'tura: sushhnost' i sostavljajushhie. [Innovative culture: essence and components]. Scientific journal “Herald of Chelyabinsk State Pedagogical University”, 2, 23-35.
Zeer, Je. F. (2008). Psihologija professij [Psychology of professions]. Moscow, Russia: Academic Project, 204.
Kagan, M. S. (1996). Filosofija kul'tury [Philosophy of Culture]. St. Petersburg, Russia: Petropolis, 416.
Kagermazova, L. C. (2008). Oposredujushhie mehanizmy stileobrazovanija pedagogicheskogo obshhenija budushhih uchitelej [Mediocre mechanisms of the style formation of the pedagogical communication of future teachers]. Psychological science and education, 2, 35-41.
Kokun, O. M. (2012). Psihologіja profesіjnogo stanovlennja suchasnogo fahіvcja [Psychology of professional formation of a modern specialist]. Kуiv: DP "ІAA", 200.
Kravchenko, A. I. (2003). Kul'turologija: uchebnoe posobie dlja vuzov [Culturology: a textbook for high schools]. Moscow, Russia: Academic Project, 496.
Kuz'mina N. V., Dubrovinoj L. I. (2007). Akmeologicheskaja koncepcija povyshenija produktivnosti obrazovanija. Metodologicheskie i metodicheskie problem [Akmeologicheskaya concept of increasing the productivity of education. Methodological and methodological problems]. St. Petersburg, Russia: CSI, 230.
Leont'ev, A. N. (1977). Dejatel'nost', soznanie, lichnost' [Activity, consciousness, personality]. Moscow, Russia: Politizdat, 224.
Markova, A. K. (1996). Psihologija professionalizma [Psychology of professionalism]. Moscow, Russia: Znanie, 49-54.
Mitina, L. M., Mitin, G. V., Anisimova, O. A. (2005). Professional'naja dejatel'nost' i zdorov'e pedagoga [Professional activity and health of the teacher]. Moscow, Russia: Academy, 363.
Rubinshtejn, S. L. (1999). Osnovy obshhej psihologii [Fundamentals of General Psychology]. St. Petersburg, Russia, 712.
Smirnov, S. D. (2001). Pedagogika i psihologija vysshego obrazovanija: ot dejatel'nosti k lichnosti: Uchebnoe posobie dlja studentov vysshih uchebnyh zavedenij [Pedagogy and psychology of higher education: from activity to personality: Textbook for students of higher educational institutions]. Moscow, Russia: Academy, 304.
Stolin, V. V. (1983). Samosoznanie lichnosti [Self-awareness of personality]. Moscow, Russia: MGU, 308.
Trudkov, A. M. (2005). Professional'naja kul'tura uchitelja muzyki [Professional culture of the teacher of music]. Murmansk, Russia: MGPU, 138.
Shherbak, F. N. (1985). Professional'no-nravstvennaja kul'tura truda [Professional-moral culture of work]. Moscow, Russia: Znanie, 128.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Relationship between right holders and users shall be governed by the terms of the license Creative Commons Attribution – non-commercial – Distribution On Same Conditions 4.0 international (CC BY-NC-SA 4.0):https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).