Колективна пам'ять як чинник формування національної ідентичності
Abstract
В роботі обґрунтовується думка про те, що формування національної ідентичності – це перманентний і цілеспрямований процес, який здійснюється на деякій «об’єктивній» основі – етнічній спадщині, яка зберігається завдяки колективному пам’ятанню, тобто перманентному відтворенню в суспільстві свідомості символів, ідей та соціальних практик, які забезпечують темпоральних характер спільноти. Попри те, що колективне пам’ятання – це важлива складова колективної пам’яті, яка забезпечує зовнішню та внутрішню ідентифікацію групи, трансльовані нею знання, особливо в сучасних умовах, виробляються під впливом різних, в тому числі й альтернативних, джерел інформації, які слугують засобами підтвердження власної оцінки індивідуальних споминів, які таким чином стають складовою колективного пам’ятання, котре поступово доповнюється і підтверджується вибірковим використанням історичних подій та фактів, завданням яких є не тільки підтвердження дійсного стану речей, а й формування деякого образу спільноти завдяки підкресленню актуальних для сьогоденні подій та цінностей.References
Brubeyker, R. (2012). Etnichnost bez grupp [Ethnicity without groups]. Moscow, Izd. dom Vysshey shkoly ekonomiki, 408.
Giddens, E. (2004). Uskolzayushchiy mir: kak globalizatsiya menyayet nashu zhizn [The escaping world: how globalization is changing our lives]. Moscow, Izdatelstvo «Ves Mir», 120.
Hyrych, I. Znakova stattia Omeliana Pritsaka [Significant article by Omelyan Pritsak]. Available at: http://www.i-hyrych.name/Hrushevsky/Pricak.html# Anchor21
Goian, I., Storozhuk, S. (2016). The ethnic hrinciple as the basis of civil politics. Cherkasy University Bulletin: Philosophy. №11/13, Pp. 31-36.
Hibernau, M. (2012). Identychnist natsii [Identity of nations]. Kyiv: Tempora, 303.
Hrytsak, Ya. (2011). Strasti za natsionalizmom. Stara istoriia na novyi lad [Passion for nationalism. The old story is in a new way]. Kyiv: Krytyka, 176.
Hrushevskyi, M. (1991). Khto taki ukraintsi i choho vony khochut [Who are Ukrainians and what do they want?]. Kyiv: T-vo «Znannia v Ukraini», 240.
Kalakura, Ya. S. (2012). Natsionalnaya pamyat: istoriograficheskiy kontekst [National memory: historiographical context]. Natsіonalna ta іstorichna pam’yat: Zb. nauk. prats. Vol. 4, Pp. 30-41.
Kasianov, H. Ukrayna-1990: «boy za ystoryiu» [Ukraine-1990: “battles for history”]. Available at: http://magazines.russ.ru/nlo/2007/83/ka8.html
Kyrydon, A. (2016). Heterotopii pamiati: Teoretyko-metodolohichni problemy studii pamiati [Heterotopy of memory: Theoretical and methodological problems of memory studios]. Kyiv: Nika-Tsentr, 320.
Kravchenko, B. (2011). Ponevolennia istoriieiu: radianska Ukraina v suchasnii istoriohrafii [Conviction of History: Soviet Ukraine in Modern Historiography], Ukraine, Empire, Russia. Selection of an article on contemporary histories and history, a magazine "Criticism", 455-528.
Kryvda, N. (2017). Ukrainska identychnist yak svitohliadnyi konstrukt [Ukrainian identity as a world-view construct]. Naukovyi visnyk NUBiP Ukrainy. Seriia: Humanitarni studii, Kyiv, NUBiP Ukrainy, Vyp. 274, Pp. 109-124. http://journals.nubip.edu.ua/index.php/Gumanitarni/article/view/9648
Krypiakevych, I. (1990). Istoriia Ukrainy [History of Ukraine]. Lviv: Svit, 520.
Lypynskyi, V. (1995). Lysty do brativ-khliborobiv pro ideiu i orhanizatsiiu ukrainskoho monarkhizmu [Letters to brethren - farmers: about the idea and organization of the Ukrainian monarchy]. Kyiv: Filadelfiia, 470.
Lysiak-Rudnytskyi, I. (1994). Formuvannia ukrainskoho narodu ta natsii (metodolohichni zauvahy [Formation of the Ukrainian people and nation (methodological observations) [Formation of the Ukrainian people and nation]. Historical essays. Kyiv: Osnovy, 11-40.
Losev, A.F. Dialektika mifa [Dialectics of the myth]. Available at: http://psylib.org.ua/books/losew03/index.htm
Malakhov, V. (2001). Skromnoye obayaniye rasizma i drugiye stati [Modest charm of racism and other articles]. Moscow: Nauka, 171.
Nahorna, L.P. (2012). Istorychna pamiat: teorii, dyskursy, refleksii [Historical memory: theories, discourses, reflections]. Kyiv, IPiEND im. I.F.Kurasa NAN Ukrainy, 328.
Okinshevych, L. (1947). Lektsii z istorii ukrainskoho prava: Pravo derzhavne. Doba stanovoho suspilstva [Lectures on the history of Ukrainian law: Law is state. The date of the civil society]. Miunkhen, 169.
Renan, E. (2000). Shcho take natsiia [What is a nation?]. Natsionalizm, Kyiv, Smoloskyp, Pp. 253-263.
Smit, A. (2004). Natsionalizm i modernizm: Kriticheskiy obzor teoriy sovremennykh natsiy i natsionalizma [Nationalism and Modernism: A Critical Review of the Theories of Modern Nations and Nationalism]. Moscow, Praksis, 464.
Smit, A. (1994). Natsionalna identychnist [National Identity]. Kyiv, Osnovy, 1994. http://litopys.org.ua/smith/smi.htm
Soldatenko, V. F. (2012). Pro kulturu natsionalnoi pamiati (na prykladi stavlennia do istorii revoliutsii) [On the culture of national memory (for example, the attitude to the history of the revolution)]. Natsionalna ta istorychna pamiat: Zb. nauk. prats., Vyp. 2., 3-64.
Stepyko, M. T. (2017). Suchasne rusynstvo: etnopolitychnyi proekt chy kryza ukrainskoi natsionalnoi identychnosti [Contemporary Rusynism: an ethnopolitical project or a crisis of Ukrainian national identity].Stratehichni priorytety. Seriia : Polityka, n. 1, 39-46. http://nbuv.gov.ua/UJRN/sppol_2017_1_8
Storozhuk, S. (2012). «Vavilon» kak faktor natsionalnoy konsolidatsii: evropeyskiy i ukrainskiy kontekst . [“Babylon” as a factor in national consolidation: the European and Ukrainian context]. «Historical projection and modern interpretation of the substance and form of human activity. creativity and aesthetics issue»: materials digest of the XXXIII International Research and Practice Conference (London. October 11 – October 16. 2012), London: IASHE, 90-92.
Storozhuk, S. (2014). Svitohliadni pidstavy ukrainskoi natsionalnoi idei, [Worldview Grounds of the Ukrainian National Idea]. Visnyk Cherkaskoho universytetu. Seriia Filosofiia, № 11 (304), 2014, 3-9.
Shatska, B. (2011). Mynule – pamiat – mit, [Past - memory - myth]. Chernivtsi: Knyhy – KhKhI, 248.
Yak, B. (2017). Natsionalizm i moralnaya psikhologiya soobshchestva, [Nationalism and moral psychology of the community]. Moscow: Izd-vo Instituta Gaydara, 520.
Ignatieff, М. (1995). Blood and Belonging: Journeys Into the New Nationalism. Farrar, Straus and Giroux, 263.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Relationship between right holders and users shall be governed by the terms of the license Creative Commons Attribution – non-commercial – Distribution On Same Conditions 4.0 international (CC BY-NC-SA 4.0):https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).