Вимоги сучасного міжнародного ринку праці до фахівців електротехнічних спеціальностей



DOI: http://dx.doi.org/10.31548/hspedagog15(2).2024.53-64

Li Juntan, I. Demchenko

Анотація


У статті з’ясовано сутність, провідні функції та моделі сучасного міжнародного ринку праці, що в контексті його попиту дало змогу розкрити особливу значущість професійної підготовки висококваліфікованих фахівців для електротехнічної галузі. Згідно з аргументованим твердженням про те, що електротехніки працюють у зоні підвищеної відповідальності, вмотивовано необхідність у системі політехнічної освіти змістити акцент зі здобуття відповідної кваліфікації на формування професіоналізму, оскільки це є критично важливим для забезпечення якості і надійності виконання трудових завдань в електротехнічній сфері. З опорою на професіограму електротехніка як комплексного інструменту для всебічного опису вимог до професійних і особистісних якостей фахівця, визначено номенклатуру його міждисциплінарних знань, умінь і навичок, що є основою для успішного виконання завдань у межах специфічного функціонального трудового комплексу з його управлінським, організаційним і технічним складниками.   З акцентом на широку семантику категорії «техне» підкреслено особливу значущість технічної вправності сучасного електротехніка, що в умовах соціально-технологічного розвитку та цифровізації набуває трансфесійного контексту. Доведено, що саме через цю обставину попит сучасного міжнародного ринку праці переважно зорієнтований на трансфесійну майстерність техніка-електрика, тобто його вміння виконувати широкий спектр спеціалізованих видів діяльності, що виходять за межі базових професійних функцій. Зважаючи на це, парадигма неперервної освіти  фахівців електротехнічної галузі неодмінно має оперувати новітніми вимогами щодо оволодіння ними сукупністю необхідних і достатніх мультидисциплінарних знань, формування гнучкого мислення та здатності до успішного розв’язання комплексних проблем на засадах творчого підходу й готовності до співпраці з іншими людьми та системами штучного інтелекту.


Посилання


Bahrii, H. V. (2020). Profesiohrama maibutnoho fakhivtsia u sferi enerhozberezhennia ta enerhoefektyvnykh tekhnolohii [Occupational profile of a future specialist in the field of energy saving and energy efficient technologies]. Naukovi zapysky Tsentralnoukrainskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Vynnychenka. Seriia : Pedahohichni nauky, 190, 173-177.

Bilyk, O. V. (2016). Samoosvita yak vazhlyvyi faktor pidhotovky maibutnikh tekhnikiv-elektrykiv [Self-education as an important factor in the training of future electrical technicians]. Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu imeni Ivana Franka. Pedahohichni nauky, 4 (86), 8-12.

Biriuk, L. Ya. (2015). Profesiohrafichnyi pidkhid do formuvannia komunikatyvnoi kompetentnosti maibutnoho vchytelia pochatkovykh klasiv [Professional approach to the formation of future primary school teachers' communicative competence]. Psykholoho-pedahohichni osnovy humanizatsii navchalno-vykhovnoho protsesu v shkoli ta VNZ, 1, 6-15.

Zub, M. Ya. (2020). Osoblyvosti suchasnoi kytaiskoi modeli rynku pratsi ta yoho infrastruktury [Features of the modern Chinese model of the labor market and its infrastructure]. Ekonomichnyi prostir, 156, 187-191.

Karpii, O. P., Kachmar, S. A. (2021). Marketynhovyi analiz popytu ta propozytsii na rynku pratsi Ukrainy [Marketing analysis of supply and demand in the Ukrainian labor market]. Menedzhment ta pidpryiemnytstvo v Ukraini: etapy stanovlennia ta problemy rozvytku, 2(6), 181-192.

Pidbutska, N. V. (2015). Rozrobka opytuvalnyka «Bazovyi profesionalizm osobystosti maibutnoho inzhenera» [Development of the questionnaire "Basic professionalism of the future engineer"]. Problemy suchasnoi psykholohii, 30, 512-524.

Popadych, O. O., Popadych, B. T. (2022). Transprofesionalizm yak pedahohichna problema [Transprofessionalism as a pedagogical problem]. Innovatsiina pedahohika : naukovyi zhurnal, 49(2), 94-98.

Pryhodii, M. (2024). Dyzain-myslennia dlia rozvytku kreatyvnykh zdibnostei tekhnikiv-elektrykiv u fakhovykh koledzhakh [Design thinking for the development of creative abilities of electrical technicians in vocational colleges]. Professional Pedagogics, 1(28), 23-37.

Profesiina osvita : Slovnyk : navch. Posibnyk [Vocational education: A dictionary : a study guide] / Uklad. S. U. Honcharenko ta in. Za red. N. H. Nychkalo. Kyiv : Vyshcha shkola, 2000.

Rudevich, N. V. (2014). Vyznachennia profesiino vazhlyvykh yakostei inzheneriv-elektrykiv [Identification of professionally important qualities of electrical engineers]. Problemy inzhenerno-pedahohichnoi osvity, 45, 59-71.

Slovnyk inshomovnykh sliv : 23 000 sliv ta terminolohichnykh slovospoluchen [Dictionary of foreign language words : 23,000 words and term phrases] / Uklad. L. O. Pustovit ta in. Kyiv : Dovira, 2000.

Shvets, V. Ya., Yefremova, N. F., Halahanov, V. O. (2015). Analiz modelei rynku pratsi : teoretychne ta praktychne znachennia [Analysis of labor market models: theoretical and practical implications]. Ekonomika ta derzhava, 2, 70-74.

Iatsyna, O. (2022). Transfesionalizm v konteksti teoriï komunikatyvnoï diï Yu. Khabermasa [Transfessionalism in the Context of J. Habermas's Theory of Communicative Action]. Materialy 76-ï pidsumkovoï naukovoï konferentsiï profesorsko-vykladatskoho skladu DVNZ «Uzhhorodskyy̆ natsionalnyy̆ universytet» (m. Uzhhorod, 24 liutoho 2022 r.), 48-51.

Evetts, J. (2003). The Sociological Analysis of Professionalism: Occupational Change in the Modern World. International Sociology, 18(2), 395-415.

Evetts, Julia. (2009). Professionalitätsdiskurs und Management : Ein Paradoxon der Moderne. Leadership in sozialen Organisationen. Wiesbaden : VS Verlag für Sozialwissenschaften, 159-167.

Flyvbjerg, B. (2001). Making social science matter : Why social inquiry fails and how it can succeed. Cambridge : Cambridge University Press. doi: 10.1017/CBO9780511810503

Jianguo Wang, Yew Chan Fong, W.A.M. Alwis. (2005). Developing Professionalism in Engineering Students Using Problem Based Learning. URL : https://core.ac.uk/download/pdf/11777600.pdf

Miciuła, Ireneusz & Rogowska, Karolina & Wojtaszek, Henryk. (2021). The Labor Market And Its Influence On Shaping The Business. Information Technology and Management, 12449-12455.

Schwab, Klaus. (2017). The Fourth Industrial Revolution Hardcover. URL : https://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/ 1524758868/managementc09-20/

Yong, Wang. (2020). Analysis of Trends in Electrical Engineering and Automation. URL : https://ojs-s--p-sg.translate.goog/index.php/gcjsygl/article/view/6110/pdf?_x_tr_sl=zh-CN&_x_tr_tl=ru&_x_tr_hl=ru&_x_tr_pto=sc


Метрики статей

Завантаження метрик ...

Metrics powered by PLOS ALM

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.