Проблема універсальності сприймання руху та часу у творах мис-тецтва
DOI: http://dx.doi.org/10.31548/hspedagog15(2).2024.262-273
Анотація
У статті досліджено проблему універсальності сприймання руху та часу у творах образотворчого мистецтва. Сприймання творів мистецтва стосується не лише перцептивних процесів та когнітивної сфери людини, а становить особистісну та світоглядну проблему, оскільки пов’язано з системою сформованих стереотипів особистості – когнітивних фенотипів, що формуються в процесі життєвого та професійного досвіду. Традиційними поглядами на сприймання руху та його інтенсивності в образотворчому мистецтві, що тривалий час вважалися універсальними, було сприйняття напрямку руху зліва направо як більш природного і швидкого, а руху справа наліво відповідно як ускладненого, повільного й менш інтенсивного. Ці положення стали основою для експериментального дослідження сприймання руху та часу у творах мистецтва, в якому взяли участь дві групи респондентів. Експериментальна група (N=38) складалася з осіб, які не є близько знайомі з мистецтвом та правилами побудови композиції. Контрольна група (N=30) складалася зі студентів, які професійно вивчають мистецтвознавство та образотворче мистецтво. В якості експериментального матеріалу досліджуваним були запропоновані картини відомих художників, де переданий рух з певною швидкістю та інтенсивністю. Кожна картина була представлена в оригінальному та дзеркальному відображенні, де рух був відображений у зворотному напрямку. Результати дослідження були проаналізовані за допомогою статистичного тесту λ Колмогорова-Смирнова, що демонструє наявність або відсутність закономірностей у виборі досліджуваними номерів картин, які відповідають прямому чи зворотному руху на картині. За допомогою даного тесту також здійснено гендерне порівняння особливостей сприймання руху і часу у творах мистецтва. Результати експериментального дослідження ставлять під сумнів універсальність сприймання руху та часу в образотворчому мистецтві і потребують перевірки в подальших дослідженнях.
Посилання
Bakalenko O.A. Psykholohiia spryiniat-tia ta pererobky informatsii: Navchalnyi posibnyk Kharkiv: HNUPE, 2017. 124 p. (in Ukrainian) URL: https://www.researchgate.net/profile/Olena-Bakalenko/publication/331159527_Psihologia_sprijnatta_ta_pererobki_informacii/links/5c69388a299bf1e3a5adb183/Psihologia-sprijnatta-ta-pererobki-informacii.pdf
Lozova O. Osoblyvosti semiozysu v pertseptsii obrazotvorchoho mystetstva. Psykholohiia khudozhnoi tvorchosti. Khrestomatiia / O.Lozova, S.Kopylov, M.Shevelova. Tom 3. London, GlobeEdit, 2023. P. 121-164. (in Ukrainian) URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/47896/1/O_Lozova_OSPOM_FPSRSO.pdf
Orhanizatsiia tvorchoho spryimannia na riznykh vikovykh rivniakh : metodychni rekomendatsii / V. O. Moliako, I. M. Bila, N. A. Vahanova ta in.; za red. V. O. Moliako. K.: Pedahohichna dumka, 2015. 57 p. (in Ukrainian) URL: http://library.mdu.edu.ua/Documents/NAPN/institut%20psihologii/metod%20rekom/%D0%BE%D1%80%D0%B3%D0%B0%D0%BD%D1%96%D0%B7%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%8F%20%D1%82%D0%B2%D0%BE%D1%80%D1%87%D0%BE%D0%B3%D0%BE.pdf
Pysanko M. M. Rukh, prostir i chas v obrazotvorchomu mystetstvi. Kyiv: Vyshcha shkola, 1995. 99 p. (in Ukrainian) URL: https://salo.li/3fCD7AE
Psykholohichni problemy spryimannia: materialy XX Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii (25 travnia 2020 roku, m. Kyiv) / za red. V.O. Moliako. K: Instytut psykholohii imeni H.S. Kostiuka NAPN Ukrainy, 116 p. (in Ukrainian) URL: https://lib.iitta.gov.ua/721799/1/%D0%A2%D0%B5%D0%B7%D0%B8_2020_2.pdf
Tsybulskyi A.A. Spryiniattia chasu ta yoho vzaiemozviazok z osnovnymy psykhichnymy protsesamy // Habitus. 2022. Vyp.43. P. 209-217. (in Ukraini-an) URL: http://habitus.od.ua/journals/2022/43-2022/37.pdf
Arnheim R. (1974) Art and Visual Perception: A Psychology of Creative eyes. Los-Angeles: University of California Press. 230 c.
Åsne Røsvoll, Emilie H. Rusten & René Westerhausen (2024) Left-hand preference in visual artists: A pre-registered observational study on Instagram. Laterality: asymmetries of brain, behaviour, and cognition, 2024, Vol. 29, No. 2, 184–198. URL: https://doi.org/10.1080/1357650X.2024.2315856
Boroditsky L., Fuhrman O., McCormick K. (2010). Do English and Mandarin speakers think about time differently? Cognition. 118. 123-9. doi:10.1016/j.cognition.2010.09.010.
Boroditsky Lera, Fuhrman Orly (2010). Cross-Cultural Differences in Mental Representations of Time: Evidence From an Implicit Nonlinguistic Task. 2010.
Boroditsky, Lera (2011). How languages construct time. In Stanislas Dehaene & Elizabeth Brannon (eds.). Space, Time and Number in the Brain. Oxford University Press. pp. 333-341.
Candini, Michela & D’Angelo Mariano & Frassinetti Francesca (2022). Time Interaction With Two Spatial Dimensions: From Left/Right to Near/Far. Frontiers in Human Neuroscience. Volume 15. 2022.
De Wit, Matthieu & Kamp, John & Withagen, Rob. (2015). Visual illusions and direct perception: Elaborating on Gibson's insights. New Ideas in Psy-chology. 36. 1–9. doi:10.1016/j.newideapsych.2014.07.001.
Egizii, Matthew & Denny, James & Neuendorf, Kimberly & Skalski, Paul & Campbell, Rachel (2012) Which Way Did He Go? Directionality of Film Character and Camera Movement and Subsequent Spectator Interpretation.
Gibson, J. J. (1970). On the relation between hallucination and perception. Leonardo, 3(4), 425-427.
Gibson, J. J. (1978). The ecological approach to the visual perception of pictures. Leonardo, 11, 227-235.
Gregory R. (1997) Eye and Brain: The Psychology of Seeing. Princeton: Princeton University Press. 280 p.
Henrich, Joseph; Blasi, Damián E.; Curtin, Cameron M.; Davis, Helen Elizabeth; Hong, Ze; Kelly, Daniel & Kroupin, Ivan (2022). A Cultural Species and its Cognitive Phenotypes: Implications for Philosophy. Review of Philosophy and Psychology 14 (2):349-386.
Kandinsky, W. (1926). Point and line to plane. New York: Dover Publications. Edited by Hilla Rebay. 203 p.
Kühnapfel, Corinna & Fingerhut, Joerg & Brinkmann, Hanna & Ganster, Victoria & Tanaka, Takumi & Specker, Eva & Mikuni, Jan & Güldenpfennig, Florian & Gartus, Andreas & Rosenberg, Raphael & Pelowski, Matthew (2023). How Do We Move in Front of Art? How Does This Relate to Art Experience? Linking Movement, Eye Tracking, Emotion, and Evaluations in a Gallery-Like Setting. Empirical Studies of the Arts. 42. doi:10.1177/02762374231160000.
Метрики статей
Metrics powered by PLOS ALM
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.