Ігрові аспекти модернізації навчання



DOI: http://dx.doi.org/10.31548/hspedagog13(1).2022.133-143

O. Khairulin

Анотація


Сучасні умови життєдіяльності людини пов’язані із чинниками, дію яких важко передбачати та прогнозувати їх зміни через актуальність і динаміку факторів неврівноваженості, мінливості, складності та невизначеності. Такий соціальний стан узагальнюється науковим поняттям  “світ VUCA” (VUCA-world) або простір існування з домінуючими ознаками Неврівноваженості (Volatility), Невизначеності (Uncertainty), Складності (Complexity) та Неоднозначності (Ambiguity). Наведені соціальні умови висувають перед сучасною людиною вимоги щодо постійної готовності до ефективної адаптації та результативного розвитку у мінливій, плинній реальності. Водночас наведені обставини радикально і динамічно змінюють горизонти сучасної освіти, вимагають від національних освітніх систем гнучкого налаштування до особливостей VUCA-середовища. Наведене дослідження має на меті здійснити теоретичну розвідку психологічних закономірностей феномену гри як базису модернізації навчання, обгрунтувати дидактичну доцільність та ефективність сучасних методів навчальної діяльності – ед’ютейнменту, воркшопу та організаційно-діяльнісної гри в контексті завдань підготовки суб’єкта до життєдіяльності в умовах соціальної невизначеності. У дослідженні застосовано методи абдукції, феноменологічної редукції, метод аналізу і систематизації наукових положень та підходів до вивчення психологічних закономірностей ігрової діяльності, метод теоретичної реконструкції (моделювання) психологічної детермінації впливу ігрових закономірностей на ефективність підготовки суб’єкта до життєдіяльності в умовах соціальної невизначеності. За результатами дослідження обґрунтовано психодидактичну доцільність використання у навчанні ед’ютейнменту, воркшопу та організаційно-діяльнісної гри, окреслено підходи до психологічного детермінізму удосконалення підготовки суб’єкта до життєдіяльності в умовах соціальної невизначеності, конкретизовано категоріально-понятійний зміст перспективних ігрових аспектів освітніх систем. Також поглиблено наукові уявлення про універсальний зв’язок ед’ютейнменту, воркшопу та організаційно-діяльнісної гри з перспективами розвитку систем навчання осіб різних вікових категорій. Дослідження надало змогу актуалізувати психологічну проблематику ролі та значення гри, як універсального програмного засобу життєдіяльності сучасної людини. Результати дослідження дозволяють висновки про психодидактичну доцільність використання методів і технологій ед’ютейнменту, воркшопу та організаційно-діяльнісної гри як перспективних освітніх систем, актуальність продовження психологічних розвідок щодо ігрових аспектів удосконалення систем навчання, опрацювання структурно-функціональної моделі формування і розвитку екзистенційних можливостей сучасного суб’єкта життєдіяльності на методологічній і технологічній основі ед’ютейнменту, воркшопу та організаційно-діяльнісної гри.


Повний текст:

PDF

Посилання


Virna, Zh.P., & Mudryk,A.B. (2014). Osobystisna vymohlyvist yak chynnyk profesiinoi kompetentnosti. Lutsk : Vezha-Druk. (in Ukrainian).

Bauman, Z. (2008). Tekuchaya sovremennost. Sankt-Peterburg : Piter. (in Russian).

Yeremkina, O.V. (2006). Formirovanie psikhodiagnosticheskoy kultury uchitelya v sisteme nepreryvnogo pedagogicheskogo obrazovaniya. (Monografіya). Moskva : Izd. dom Ros. akad. obrazovaniya. (in Russian).

Smirnova, Ye.O. (2013). Igra v sovremennom doshkolnom obrazovanii. Elektronnyy zhurnal Psikhologicheskaya nauka i obrazovanie, 3, 92-98. (in Russian).

Fopel, K. (2003). Effektivnyy vorkshop. Dinamicheskoe obuchenie. Moskva : Genezis. (in Russian).

Furman, A.V., & Shandruk, S.K. (2014). Orhanizatsiino-diialnisni ihry u vyshchii shkoli. (Monohrafiia). Ternopil : TNEU.

Furman, A.V., & Shandruk S.K. (2014). Sutnist hry yak uchynennia. (Monohrafyia). Ternopil : TNEU. (in Ukrainian).

Furman, A.V. (2009). Osvitni stsenarii u systemi modulno-rozvyvalnoho navchannia. Ternopil: NDI MEVO. (in Ukrainian).

Furman, A.V. (2009). Osvitni stsenarii: sutnist, kompozytsiia, pryntsypy stvorennia. Psykholohiia i suspilstvo. 3. 174–192. (in Ukrainian).

Kheyzinga, Y. (2011). Homo ludens. Chelovek igrayushchiy. Sankt-Peterburg : Izd-vo Ivana Limbakha. (in Russian).

Chulanova, O.L. (2017). Upravlenie personalom na osnove kompetentsiy. (Monografіya). Moskva : INFRA-M. (in Russian).

Shandruk, S.K. (2016). Psykholohichni zasady rozvytku profesiinykh tvorchykh zdibnostei maibutnikh praktychnykh psykholohiv. Doctoral Dissertation. Ternopil. (in Ukrainian).

Shchedrovitskiy, G.P. (2004). Organizatsionno-deyatelnostnaya igra. Sbornik tekstov. (T. 1-9). (T.1). Moskva : Nasledie MMK. (in Russian).

Shchedrovitskiy, G.P. (2005). Organizatsionno-deyatelnostnaya igra. Sbornik tekstov. (T. 1-9). (T.2). Moskva : Nasledie MMK. (in Russian).

Shchedrovitskiy, G.P. (1995). Izbrannye trudy. Moskva : Shk. kult. polit. (in Russian).

Bennett, N. & J. Lemoine (2014). What VUCA really means for you. Harvard Business Review.

Sari Wallden, Anne Soronen, Edutainment. From Television and Computers to Digital Television, May 2004, University of Tampere Hypermedia Laboratory http://www.uta.fi/hyper/.


Метрики статей

Завантаження метрик ...

Metrics powered by PLOS ALM

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.